Gå til innhold

Rådløs

Anbefalte innlegg

Gjest kristinn
Skrevet

Hei! Jeg er veldig frustrert. Jeg sitter på sidelinjen og ser at min lillebror, som er i tenårene, nå flytter til andre familiemedlemmer og ikke vil bo hjemme mer. Mannen mor er gift med har gjennom de ti årene de har vært sammen hele veien behandlet hennes første barn dårlig, så de alle har flyttet ut en etter en. Han er sint, kjefter hvis man tar seg mat, bruker strøm, sitter på kjøkkenet (helt stille med datamaskinen f eks), rett og slett generelt irritert fordi vi bor under samme tak som ham får jeg inntrykk av. Mor og hennes mann har et barn sammen som han overhodet ikke behandler på den måten. Det har vært mindre tilfeller av at han har gjort noe fysisk- dyttet stolen man har sittet på slik at den har veltet, gitt tilbake eiendeler med hard kraft, og ting generelt har han kastet inn på rommene hvis det har vært utenfor dørstokken til rommet- dyrt datautstyr o.l. har blitt ødelagt. Nå har han gått over streken. Ifølge min mor blir han en helt annen person når han drikker, og for 1-2 uker siden hadde han drukket. Han gikk løs på min yngre bror, og det utartet seg til en slåsskamp slik at politiet måtte tilkalles, og han holdt seg borte to netter. Etter dette vil selvfølgelig ikke min bror bo hjemme, han føler seg ikke trygg, og sier dette er dråpen og at han kun har holdt ut tidligere på grunn av sitt yngste søsken. Han bor nå borte, mens mannen hennes fortsatt bor hjemme. Hun mener sønnen skal flyttet hjem, men det er for ham uaktuelt, og det har vi forsøkt å forklare for henne gang på gang-han vil ikke bo sammen en mann som har tatt kvelertak på ham (blant annet). Vi syns hun velger sin mann foran sin sønn, og er veldig frusrtert, det er vondt å se på. Vi er flere som har flyttet hjemmefra på grunna av denne mannen, nå syns jeg det burde være nok. Men det er ingenting vi kan gjøre, hun har bestemt seg.. Hun har rettnok sagt han må i terapi og at han skal ut hvis det skjer igjen. Men skaden er allerede skjedd! Og hvordan kan hun tillate gang på gang at barna ikke føler seg trygge hjemme og at sønnen nå ikke har noe sted å bo?? Hun tror alt ordner seg om man ikke gjør noe, slik har hun alltid vært. Jeg prøver å få henne til å forstå at ved å ikke gjøre noe, tar hun også et valg..

Gjest Den grymme datter?
Skrevet

Det er forferdelig trist å lese hva du skriver, mødre skal bare ikke oppføre seg slik!

Min mor var av samme slaget, lot min stefar terrorisere oss, både sin egen sønn og meg. Og etterhvert deres felles barn. Min stefar tålte ikke at noen var uenig med ham, ikke gjorde som han tenkte eller mente. Han var også voldelig, fortrinnsvis mot sin egen sønn.

Jeg har brutt all kontakt med min mor, jeg har innsett at hun aldri kommer til å endre seg. Hun ser ikke at hun har gjort noe galt, og hun unnskylder sin mann på en eller annen måte (som jeg ikke forstår).

Dessverre har jeg ingen råd å gi deg, annet enn at dere bare må komme dere vekk. Ta avstand for å beskytte dere selv. Man kan ikke forstå slike mennesker.

Skrevet

Dette er en klart uakseptabel situasjon. Jeg tipper på at denne fyren er ganske god til å manipulere, spille på andres samvittighet osv.. Enkelte er utrolig blåøyde og naive i forhold til den typen mennesker. "Ja, han har gitt meg løfte før... Men kanskje han klarer det denne gangen," tror jeg mange har lett for å tenke. Mor bør virkelig ta et kjempeoppgjør med seg selv, for det kan jo ikke være sånn at barna ikke kan bo hjemme! Det er helt absurd at det skal være sånn. Å ta kvelertak på barn enten det er ens egne eller noen med en annen far - det er alvorlig nok til at man burde anmelde det. Dersom din bruor og de andre barna i huset er under 18, synes jeg faktisk du burde kontakte barneværnet med en sterk bekymringsmelding. Sånn kan det jo bare ikke fortsete. Å la en sånn fyr herse rundt er virkelig bare destruktivt for alle parter.

Skrevet

Det høres ut som om det er en fordel for din bror å bo hos andre i famiien. Han - evt. med støtte fra dere søsken - kan kontakte barnevernet og be om hjelp. Du sier ikke noe om hvor gammel han er, men det kan være aktuelt at barnevernet oppnevner andre i famiien som fosterhjem for ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...