Gå til innhold

NHD, har du en forklaring?

Anbefalte innlegg

Frøkenbekymra
Skrevet

Jeg har en Bipolar 2-lidelse og går på 300 mg Lamictal og 300 mg Seroquel. Har vært helt stabil i nesten 2 år, borsett fra litt konsentrasjonsproblemer og tankesurr i fjor vår.

Nå er jeg sykemeldt pga depresjon. Tidligere har jeg hatt helt typiske symptomer på Bipolar 2, bortsette far en perode legen forsøkte å behandle meg med antidepressive (et eller annet SSRI-preparat). Da kunne jeg skifte stemningsleie i løpet av dagen og være hypoman alt fra noen timer til flere dager.

I løpet av siste uke har jeg skiftet to ganger og det har begynt på samme måte hver gang. Jeg begynner å skjelve i kroppen, det er så ille at hele kroppen rister og eneste mulighet for å holde kroppen i ro er å spenne alle muskler. Jeg må lisko "låse" kroppen i samme stilling. Dette er det selvfølgelig ikke mulig å gjøre så lenge av gangen. Første gangen gikk jeg rett i "taket" og ned igjen sent på kvelden. Før dette skjedde følte jeg meg vital og lykkelig, men når det går over til intens hyperaktivitet er det ikke moro lenger. dagen etter var jeg nede igjen.

I går skjedde det samme. Jeg har hatt en dritthelg uten energi og tiltakslyst, har grått mye og ellers ligget på sofaen. Plutselig skjer dette. Denne gangen varte det bare kort tid, kanskje 30-30 minutter, og vips var de depressive symptomene borte. Denne gangen havnet jeg på et normalt stemningsleie og i dag er jeg helt ok.

Nå må jeg vite hva dette er. Vurderte å dra på legevakta som ikke er langt unna, men jeg tør ikke å kjøre bil når jeg er sånn. Tror det hadde vært greit at en eller annen lege ser det med egne øyne.

Har du noen forklaring på hva som skjer?

Synes du jeg bør komme meg på legevakta hvis det skjer igjen.

Tenker at noen vil avfeie dette og si at det er angst eller noe, men jeg har hatt det sånn flere ganger og vet hva som skjer. Det eneste jeg ikke vet er hvilket stemningsleie jeg til slutt havner på.

Vær så snill og svar på dette:

Frøkenbekymra
Skrevet

20-30 min skulle det stå. Beklager dårlig norsk, men det gikk litt fort :)

Skrevet

20-30 min skulle det stå. Beklager dårlig norsk, men det gikk litt fort :)

Det beste er nok om du får komme tli den legen som kjenner deg best, den som behandler deg for psykiske problemer. Dersom dette er vanskelig, forsøk å få time hos fastlegen. Mener du virkelig at det er akutt fare på ferde, at du må ha hjelp der og da - så kan du jo begynne med å ringe legevakta. Ta drosje dersom du ikke fisker å kjøre bil. Det burde de kunne rekvirere til deg.

I alle fall synes jeg jo ikke du skal ha det sånn som nå!! Det ville være naturlig å utrede medisineringen f.eks.

Frøkenbekymra
Skrevet

Det beste er nok om du får komme tli den legen som kjenner deg best, den som behandler deg for psykiske problemer. Dersom dette er vanskelig, forsøk å få time hos fastlegen. Mener du virkelig at det er akutt fare på ferde, at du må ha hjelp der og da - så kan du jo begynne med å ringe legevakta. Ta drosje dersom du ikke fisker å kjøre bil. Det burde de kunne rekvirere til deg.

I alle fall synes jeg jo ikke du skal ha det sånn som nå!! Det ville være naturlig å utrede medisineringen f.eks.

Har det ikke ille nå. Er i helt normalt stemningsleie. Blir bare sånn når det skifter og det skjer stort sett godt utpå dagen. Da er det stengt hos fastlegen :)

Jeg har gjort meg en tanke om hvorfor det skjer om kvelden. Kan det ha noe med at virkningen Seroquelen er på vei ut av kroppen? Blir bare sånn når jeg går opp. Ikke ned.

Skrevet

Har det ikke ille nå. Er i helt normalt stemningsleie. Blir bare sånn når det skifter og det skjer stort sett godt utpå dagen. Da er det stengt hos fastlegen :)

Jeg har gjort meg en tanke om hvorfor det skjer om kvelden. Kan det ha noe med at virkningen Seroquelen er på vei ut av kroppen? Blir bare sånn når jeg går opp. Ikke ned.

Det tør jeg faktisk å svare ja på. Seroquel har kort halvveringstid. Mener NHD skrev at man helt ideelt burde dele dosen i tre, men her stoler jeg ikke helt på hukommelsen. Dette er i alle fall absolutt noe du bør snakke med behandleren din om!

Selv om det er på kveldene du føler deg desperat, så kan det jo være hensiktsmessig å ta det opp med legen når du er som normalt. Forklare situasjonen når du er rolig og så fokusert som mulig. Skriv ut ditt første innlegg om det er vanskelig å snakke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...