Gå til innhold

NHD: Depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at en person har plager forenlig med diagnosen depresjon. Men hva om denne personen har mange greier i livet som ville gjort hvem som helst nedfor? La oss f.eks. si at han veide 170 kg., eller hadde en enorm gjeld som han ikke maktet å hanskes med, eller hadde en lam fot, eller stadig mislyktes i kjærlighetslivet...

Skal folk i psykoterapi når det primære problemet virker å være noe annet enn depresjon?

Skrevet

Terapi kan bidra til å ta tak i og løse problemer. En psykolog sa en gang til meg: "Det er klart man ikke er lykkelig om man er i en situasjon man ikke vil være i." Han hjalp meg finne løsninger jeg ikke selv hadde sett og bidro til at jeg hadde motivasjonen jeg trengte for å komme videre.

Skrevet

Det går an å lære seg å leve med byrdene, uansett hva. Det spørs hvordan man velger å tenke om sine byrder. Det beste er jo å kurere/løse de underliggende problemene, men noen ganger er ikke det en gang mulig, og da kan man få hjelp til å lære seg å leve med situasjonen. Man kan spørre seg i hvor stor grad man vil at et problem i livet skal ødelegge ytterligere for deg.

Skrevet

Terapi kan bidra til å ta tak i og løse problemer. En psykolog sa en gang til meg: "Det er klart man ikke er lykkelig om man er i en situasjon man ikke vil være i." Han hjalp meg finne løsninger jeg ikke selv hadde sett og bidro til at jeg hadde motivasjonen jeg trengte for å komme videre.

Er interessert i å høre hvordan du kom deg videre. Hva var det terapeuten din sa? Syntes terapeuter er alt for slappe, isåfall de som får trygderefusjon. Får ikke mye ut av det. Da får jeg mer ut av mine kognitive selvhjelpsbøker.

Skrevet

Depressive reaksjoner, reaktive depresjoner... Det er absolutt hensiktsmessig å behandle dette og. Imidlertid blir selvsagt behandlingen forskjellig fra hvordan man behandler stadig tilbakevendende depresjoner uten definerbar årsak eller bipolare depresjoner.

Fokuset ved en slik reaksjon må være å på å finne mestringsstrategier, jobbe med alternative tanker, lære seg selv å kjenne, sortere tanker - kognitiv eller metakognitiv terapi. Noen kan trenge antidepressiva for å komme over kneika, men da snakker de om kortvarig behandling. Men man kan oppnå mye bare ved terapi, fyisk aktivitet, nok og regelmessig søvn, regelmessige måltider selv om matlysta gjerne er dårlig.

Man skal ikke sykeliggjøre alt man kan nyttiggjøre seg terapi for. Det er de som går til psykolog rett og slett fordi de vil utforske seg selv, oppnå bedre selvinnsikt...

Skrevet

Er interessert i å høre hvordan du kom deg videre. Hva var det terapeuten din sa? Syntes terapeuter er alt for slappe, isåfall de som får trygderefusjon. Får ikke mye ut av det. Da får jeg mer ut av mine kognitive selvhjelpsbøker.

Jeg betalte for en privatpraktiserende psykolog.

Jeg har PTSD, så mye av fokuset var på stressmestring og å bedre relasjoner. Jeg lærte mye om hva et sunt forhold til barn, kjæreste og foreldre er for meg. Videre jobbet vi med å stabilisere selvbildet mitt.

Når dette var på plass, så kunne jeg ta langt mer fornuftige valg på alle arenaer av livet.

Skrevet

Jeg betalte for en privatpraktiserende psykolog.

Jeg har PTSD, så mye av fokuset var på stressmestring og å bedre relasjoner. Jeg lærte mye om hva et sunt forhold til barn, kjæreste og foreldre er for meg. Videre jobbet vi med å stabilisere selvbildet mitt.

Når dette var på plass, så kunne jeg ta langt mer fornuftige valg på alle arenaer av livet.

Hadde vedkommende trygderefusjon? Hvis så så er jeg interessert i å høre hvem det var og hvis vedkommende holder til i Oslo. Hørtes ut som om h*n brukte kognitiv terapi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en mangler mat eller husly, hvis en har en partner som er voldelig osv, skal en først ordne de praktiske/sosiale forholdene. Så får en komme tilbake til om psykoterapi evt er nødvendig i tillegg.

Skrevet

Hadde vedkommende trygderefusjon? Hvis så så er jeg interessert i å høre hvem det var og hvis vedkommende holder til i Oslo. Hørtes ut som om h*n brukte kognitiv terapi.

Nei, han har ikke trygderefusjon. Det kostet ca. 6-800 kroner per time.

Han kan utføre kognitiv terapi, ja.

Skrevet

At en psykolog kunne hjelpe en annen person betyr ikke at han kan hjelpe deg. Den viktigste variabelen for endring i psykoterapi er pasienten, ikke psykologen.

Ikke bare er dette common sense, det finnes maaasse forskning som tyder på en slik sammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...