Gå til innhold

Å vokse opp med en far som ikke arbeider

Anbefalte innlegg

Gjest Jobless
Skrevet

Er det grunnen til at jeg er trygdet? Det mener jeg. Det var svært skadelig for meg å komme hjem fra skolen til en pappa som sto klar med grytene.

Gjest midtskill
Skrevet

Ville du sagt det samme om det var din mor som ikke arbeidet?

Gjest Jobless
Skrevet

Ville du sagt det samme om det var din mor som ikke arbeidet?

Nei fordi det er faren som skal være forbildet.

Gjest midtskill
Skrevet

Det er ikke det å ha en far som ikke arbeider hjemme i seg selv som har gjort deg trygdet, det er jeg 99% sikker på. Det er dog mulig du har lært noen holdninger hjemmefra som kan ha vært med på å gjøre deg trygdet, det skal jeg ikke uttale meg om.

Å ha en far som er hjemme og står klar med middagen hver dag er imidlertid ikke det som gjør noen trygdet. Du må nok lete etter årsaken et annet sted.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke Grunnen - med stor G. Slikt skyldes summen av flere faktorer.

Dog er det en klar sammenheng mellom trygdede foreldre og sannsynligheten for at barna blir uføre. Klart størst er risikoen der begge foreldre er uføretrygdet.

Skrevet

Dog er det en klar sammenheng mellom trygdede foreldre og sannsynligheten for at barna blir uføre. Klart størst er risikoen der begge foreldre er uføretrygdet.

''Dog er det en klar sammenheng mellom trygdede foreldre og sannsynligheten for at barna blir uføre. Klart størst er risikoen der begge foreldre er uføretrygdet.''

Du har nevnt denne statistikken flere ganger. Jeg lurer på om genetiske sykdommer har blitt tatt høyde for?

Skrevet

''Dog er det en klar sammenheng mellom trygdede foreldre og sannsynligheten for at barna blir uføre. Klart størst er risikoen der begge foreldre er uføretrygdet.''

Du har nevnt denne statistikken flere ganger. Jeg lurer på om genetiske sykdommer har blitt tatt høyde for?

Ja, det er blitt tatt høyde for :-)

Skrevet

''Det var svært skadelig for meg å komme hjem fra skolen til en pappa som sto klar med grytene.''

Jeg kan sannelig tenke meg mange verre ting fedre kan gjøre mot sine barn enn å lage middag til dem. Altså - hvis maten er sånn passelig spiselig, da ;-)

Skrevet

Det kan være, men på den andre siden har jo barn vokst opp i verre miljøer hvor faren jobber for mye eller er så sliten av jobbing at barna bare er i veien for en. Da høres det bedre med en far som står med grytene klare når en kommer hjem. Koseligere det:-)

Skrevet

Hvorfor var din far trygdet er jo et viktig spørsmål i denne sammenheng.

Skrevet

Hvorfor det tror du?

Skrevet

Hvorfor det tror du?

Normer og livsstil læres også.

Skrevet

Min far lagde kjøttkaker og vasket kopper. Mener du det er derfor jeg snart blir nødt til å uføretrygde meg? Man må vel ha en eller annen form for egen sykdom i tillegg?

Tror ikke uføretrygden ligger i genene?

Skrevet

Min far lagde kjøttkaker og vasket kopper. Mener du det er derfor jeg snart blir nødt til å uføretrygde meg? Man må vel ha en eller annen form for egen sykdom i tillegg?

Poenget er ikke husarbeidet. Poenget er at han ikke var ute i jobb.

Skrevet

Det tror jeg ikke, men uføretrygd er beviselig sosialt arvelig. Dersom foreldrene er ufølre øker risikoen for barna med ganske mange X antall prosent.

Jeg tror trådstarter har et poeng. Men han har også et valg! ;0)

Gjest se hva du har
Skrevet

Du har ansvar for ditt liv nå som du er myndig. Jeg synes det er lite voksent å skylde på foreldrene sine når du ikke har bedre grunn.

I dag er det mange barn som går for lut og kaldt vann. De får ikke skikkelig mat hjemme, de fryser på skolen og de mangler kontakt med foreldrene sine. De får heller ikke skikkelig oppfølging med lekser. VÆr glad du hadde en far som gav deg mat som var bra for deg og ta ansvar for ditt eget liv.

Skrevet

Poenget er ikke husarbeidet. Poenget er at han ikke var ute i jobb.

Var litt humoristisk ment, jeg skjønte det :-). Det er vel slik at vi "arver" endel holdninger ifra våre foreldre?

Jeg kan egentlig ikke skjønne at jeg skulle ha fått noen slike. Min mor var uføretrygdet og nektet å ta imot trygd selv om hun helt klart har hatt rett på dette. Hun tok til nød imot halv trygd og dette mottok hun helt til hun var persjonist.

Mener at jeg heller har arvet en veldig til stahet imot å ta imot trygd. Alle rundt meg ser at jeg er for syk og forteller meg dette. Jeg prøver gang etter gang å jobbe litt, blir syk og "tryner".

Jeg ønsker at mine barn skal SE at jeg er ikke lat, jeg er syk, men jeg ØNSKER å være så frisk at jeg kan jobbe.

Tror det er der noe av dette ligger jeg. Å formidle til barna at man virkelig ønske og jobbe. For meg er det som å gi avkall på alle mine ønsker og drømmer når jeg ikke får bruke hode og kropp i en jobb. Jeg kunne like gjerne vært "halvdød".

Skrevet

Det tror jeg ikke, men uføretrygd er beviselig sosialt arvelig. Dersom foreldrene er ufølre øker risikoen for barna med ganske mange X antall prosent.

Jeg tror trådstarter har et poeng. Men han har også et valg! ;0)

Du har helt sikkert rett :). Jeg sitter og lurer på at i en del tilfeller kan det også være motsatt? Ihvertfall har jeg en sterk motstand imot å bli uføretrygdet. Dette tror jeg kommer av at min mor var det og at hun formidlet sterkt at hun egentlig ville ha jobbet, hadde drømmer om både det en og det andre. Disse ble det aldri noe av.

For meg har det å jobbe vært en selvfølgelig del av livet. Det å kunne få gjøre det jeg ønsket. Jeg gjorde det i noen år, men så ble jeg syk. Nå føler jeg at livet står på vent, jeg får ikke brukt hodet slik jeg vil, ikke kroppen slik jeg vil osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...