Gå til innhold

Umoralsk iforhold til ikke generisk bytte?

Anbefalte innlegg

Gjest Samvittigheten
Skrevet

Har fått en resept fra min fastlege på orginalpreparat og ikke generisk kopi. Byttet over til generisk bytte for flere måneder siden og vært endel verre.

Strengt tatt vet jeg ikke om hva som er hva. Altså er det svært tvilsomt om det er noe som medisinsk tilsier at jeg bør ha orginalpreparat. Det kan jo like gjerne være placebo som gjør at en "føler" seg bedre fremfor på kopipreparat.

Dette med generisk bytte er viktig og vi er kjempeheldige som har en så generøs blåresept ordning som det vi faktisk har. Og det er store summer som spares. Nå er jeg bare en person. Men hva hvis alle gjør det samme?.

Har dårlig samvittighet for dette egentlig. Og skulle ønske jeg kunne finne ut hva som er hva. Føler gamle cipralex hjelper best egentlig.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Ditt ansvar er å gjøre det du kan for å få best mulig behandling. Det medfører at om du mistenker dårligere effekt på et generisk likt preparat, skal du ikke trekke inn samfunnsøkonomiske perspektiver når du lurer på om du skal be om resept merket "ikke generisk substitusjon".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hold deg til orginalen. Om den gir best effekt, er det klart best også for samfunnet at du blir raskest mulig bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...