Gå til innhold

Hva er egentlig positivt ved å være trygdet?

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

5

• Bookworm

5

• laguna1

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er vel det at man slipper presset, og forventningene som blir stilt til en. Når en er trygdet forsvinner det.

Men så er det presset og forventningene en legger på seg selv, tror kanskje det er det verste.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Økonomisk trygghet. En slipper å tenke på oppsigelser, permiteringer, omorganiseringer, nedleggelser etc.

Tid til å gjøre det en liker best.

Skrevet

Er vel det at man slipper presset, og forventningene som blir stilt til en. Når en er trygdet forsvinner det.

Men så er det presset og forventningene en legger på seg selv, tror kanskje det er det verste.

Er det et press man legger på seg selv, eller er det et press fordi man tror at alle andre ser ned på en fordi man ikke arbeider?

Jeg kan virkelig ikke finne noe positivt med å sitte her dag ut og dag inn og nesten ikke greie og gjøre noenting?

Når jeg snakker med endel folk virker de som de er sjalue på at jeg har så god tid, kan slappe av og nyte livet. Jeg skulle gladelig ha byttet med dem.

Skrevet

Økonomisk trygghet. En slipper å tenke på oppsigelser, permiteringer, omorganiseringer, nedleggelser etc.

Du har noen poenger der. Økonomisk trygghet får man jo.

Tid har man jo veldig mye av, dagen er som et langt år, men energi og krefter?

Skrevet

''Tid til å gjøre det en liker best.''

Er det lov?

Senke skuldrene, gjøre det en liker å gjøre uten dårlig samvittighet?

Virkelig nyte de gode dagene en har innimellom?

Ikke tenke på å presse segg selv?

Skrevet

Er det lov?

Ja, jeg har fått høre ifra noen at dette faktisk er lov :-). Legge ifra seg all denne elendige samvittigheten og faktisk nyte livet når man har det bra :).

Skrevet

Er det et press man legger på seg selv, eller er det et press fordi man tror at alle andre ser ned på en fordi man ikke arbeider?

Jeg kan virkelig ikke finne noe positivt med å sitte her dag ut og dag inn og nesten ikke greie og gjøre noenting?

Når jeg snakker med endel folk virker de som de er sjalue på at jeg har så god tid, kan slappe av og nyte livet. Jeg skulle gladelig ha byttet med dem.

Jeg har ei god venninne som ikke kan jobbe pga smerter i ryggen over mange år. Hun er veldig lei seg for at hun ikke kan jobbe, og jeg forstår henne godt.

Samtidig så ser jeg jo noen ting ved hennes hverdagsliv som jeg på en måte misunner (dvs jeg misunner henne ikke, for jeg ville jo absolutt ikke hatt de ryggproblemene hun har - men jeg ser noen positive sider):

*Hun slipper stresset om morgenen ved at hun kan ta rydding på kjøkkenbordet etter at alle har gått - vi må ta det før klokka åtte, når vi går ut av huset alle sammen.

*Hun kan fordele husarbeid over mange timer - vi må ta tøyvask, tøybretting, matlaging, innkjøp og rydding osv etter halv fem og i helgene.

*Hun er som regel hjemme når barna kommer fra skolen - de slipper å komme til tomt hus

*Hun har god tid til å trene/gå tur

*Hun kan ta seg tid til kafébesøk eller besøk til venninner på dagtid (noen er i samme situasjon som henne, noen jobber deltid, andre jobber skift)

*Hun kan lese

Så at det finnes positive sider for henne, er helt klart. Og når mitt hverdagsliv kjennes stressende, tenker jeg en sjelden gang at det hadde vært deilig _innimellom_ å hatt noen rolige dager der jeg kunne gjøre hva jeg ville... MEN jeg er fullt klar over smertene hennes og fortvilelsen over ikke å kunne jobbe, så jeg unner ingen å ha det slik!

Gjest Elextra
Skrevet

Det sier seg vel selv at det er positivit ikke å måtte bekymre seg for økonomien om en ikke er i stand til å jobbe :)

Skrevet

''Når jeg snakker med endel folk virker de som de er sjalue på at jeg har så god tid, kan slappe av og nyte livet. Jeg skulle gladelig ha byttet med dem.''

Tror ikke de vet hva de snakker om, ville ha byttet med dem jeg og. Men ville de ha byttet med oss?

Det er et Helvete å være syk, ikke Himmelriket..men det virker som enkelte tror det. Unner dem å prøve! Har ikke så lyst ¨å forklare dem inngående om min sykdom heller...

Kan være det er andres forventninger/press som henger igjen hos meg, men jeg har egentlig lyst å være "normal", klare meg i livet..det er mitt ønske. Vil ikke miste håpet, men ser litt håpløst ut.

Skrevet

Ja, jeg har fått høre ifra noen at dette faktisk er lov :-). Legge ifra seg all denne elendige samvittigheten og faktisk nyte livet når man har det bra :).

Tusen takk :)

Har en dårlig dag i dag, vil ha fri fra tanker...fri fra meg selv,men det går jo ikke.

Skrevet

Jeg har ei god venninne som ikke kan jobbe pga smerter i ryggen over mange år. Hun er veldig lei seg for at hun ikke kan jobbe, og jeg forstår henne godt.

Samtidig så ser jeg jo noen ting ved hennes hverdagsliv som jeg på en måte misunner (dvs jeg misunner henne ikke, for jeg ville jo absolutt ikke hatt de ryggproblemene hun har - men jeg ser noen positive sider):

*Hun slipper stresset om morgenen ved at hun kan ta rydding på kjøkkenbordet etter at alle har gått - vi må ta det før klokka åtte, når vi går ut av huset alle sammen.

*Hun kan fordele husarbeid over mange timer - vi må ta tøyvask, tøybretting, matlaging, innkjøp og rydding osv etter halv fem og i helgene.

*Hun er som regel hjemme når barna kommer fra skolen - de slipper å komme til tomt hus

*Hun har god tid til å trene/gå tur

*Hun kan ta seg tid til kafébesøk eller besøk til venninner på dagtid (noen er i samme situasjon som henne, noen jobber deltid, andre jobber skift)

*Hun kan lese

Så at det finnes positive sider for henne, er helt klart. Og når mitt hverdagsliv kjennes stressende, tenker jeg en sjelden gang at det hadde vært deilig _innimellom_ å hatt noen rolige dager der jeg kunne gjøre hva jeg ville... MEN jeg er fullt klar over smertene hennes og fortvilelsen over ikke å kunne jobbe, så jeg unner ingen å ha det slik!

Ja, jeg kan forstå ønske ditt om et roligere liv i en periode, men hadde du kunnet tenkt deg å ha det så rolig alltid?

Tenk deg et -evig- liv uten jobb og kollegaer, fagmiljø og føle at du gjør den nytten for deg?

Skrevet

Tusen takk :)

Har en dårlig dag i dag, vil ha fri fra tanker...fri fra meg selv,men det går jo ikke.

Nei, slike dager er ikke bra. Hva med å gå en liten tur ut?

Skrevet

Det sier seg vel selv at det er positivit ikke å måtte bekymre seg for økonomien om en ikke er i stand til å jobbe :)

Du sier noe der :). Tenkte vel mere på andre faktorer. Hva pokker skal man fylle dagene med? Jeg sover, sover, utsetter det som skulle vært gjort fordi jeg har så forbannet mange dager å ta av.

Tror dette livet er en "grobunn" for depresjoner.

Skrevet

Nei, slike dager er ikke bra. Hva med å gå en liten tur ut?

Ja, tror jeg skal gjøre det, få litt frisk luft.

Skrevet

Det er vel lite som er postivit ved å være trygdet i utgangspunktet. Det positive er at hvis man er så syk at man ikke er i stand til å jobbe, så er man sikret økonomisk. Så får man prøve å gjøre tilværelsen så positiv som mulig, med det utgangspunktet man har...

Skrevet

Man kan i stor grad styre dagen sin selv og får penger inn på konto likevel hver måned.

Skrevet

Du sier noe der :). Tenkte vel mere på andre faktorer. Hva pokker skal man fylle dagene med? Jeg sover, sover, utsetter det som skulle vært gjort fordi jeg har så forbannet mange dager å ta av.

Tror dette livet er en "grobunn" for depresjoner.

Det med å utsette ting man skulle ha gjort fordi man har så god tid, kan fort bli en ond sirkel. For meg er det avgjørende å ha rutiner som jeg MÅ følge, ellers flyter alt over... Det eneste er at pga sykdommen og smerter, hender det likevel at jeg må utsette, men jeg utsetter aldri fordi jeg ikke _gidder_ å gjøre noe akkurat da...

Skrevet

Er det lov?

Selvfølgelig er det lov!? Hvorfor skulle det ikke være det?

Skrevet

Ja, jeg kan forstå ønske ditt om et roligere liv i en periode, men hadde du kunnet tenkt deg å ha det så rolig alltid?

Tenk deg et -evig- liv uten jobb og kollegaer, fagmiljø og føle at du gjør den nytten for deg?

Nei, jeg kunne ikke tenke meg det. Og setter veldig pris på at jeg er så heldig at jeg er frisk nok til å kunne jobbe.

Særlig det med fagmiljø og voksenkontakt er noe venninna mi savner, og som jeg verdsetter høyt.

Jeg har jobbet redusert i flere år, men trives nå godt med å jobbe fullt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...