Gå til innhold

Hva er egentlig positivt ved å være trygdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å være sikret en misteinntekt selv om man ikke kan jobbe.

mvh

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

5

• Bookworm

5

• laguna1

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å være sikret en misteinntekt selv om man ikke kan jobbe.

mvh

Og det er vel egentlig den eneste fordelen.

Skrevet

''Tid til å gjøre det en liker best.''

Er det lov?

Senke skuldrene, gjøre det en liker å gjøre uten dårlig samvittighet?

Virkelig nyte de gode dagene en har innimellom?

Ikke tenke på å presse segg selv?

Har man blitt uføretrygdet, så bør det jo være en grunn til det. Da skal man ha lov til å senke skuldrene og ikke ha dårlig samvittighet.

Har man lurt seg til en uføretrygd, så skal man skamme seg dypt og inderlig og samtidig brenne i evighetens dårlige samvittighet ;)

Skrevet

Og det er vel egentlig den eneste fordelen.

Som andre har påpekt har man også en sikrere inntekt og større kontroll over egen tid.

mvh

Skrevet

Ja, jeg kan forstå ønske ditt om et roligere liv i en periode, men hadde du kunnet tenkt deg å ha det så rolig alltid?

Tenk deg et -evig- liv uten jobb og kollegaer, fagmiljø og føle at du gjør den nytten for deg?

Det med fast inntekt er selvfølgelig også et gode.

Skrevet

Som andre har påpekt har man også en sikrere inntekt og større kontroll over egen tid.

mvh

Men når man ser på bekostning av hva, så synes jeg ikke det er så mye å skryte av.

Skrevet

Men når man ser på bekostning av hva, så synes jeg ikke det er så mye å skryte av.

Mye å skryte av er det kanskje ikke, men når man ikke har noe valg fordi kroppen ikke fungerer, så får man være takknemlig for at man i det minste får dette...

Skrevet

Å være arbeidsfør og ha en jobb man trives med og kan leve av er selvsagt bedre enn å ikke kunne ha en jobb.

Men er man føst ufør, er det ganske mye bedre å ha en sikker inntekt enn å ikke ha det. I mange land innbærer uførhet økonomisk ruin som tilleggsbelastning.

Det går an å ha en ganske OK tilværelse også som uføretrygdet.

mvh

Skrevet

Ingen verdens ting. Du får akkurat nok penger til at du ligger over sultegrensa, du har ikke råd å dra på ferie, kjøpe klær som andre folk.

Jeg er ganske sikker på at flesteparten av de på trygd heller ville jobbe. Kanskje det er greit hvis man er gift og har en mann som tjener bra med penger, men er man alene eller bor med unger så er det fattigkassa omtrent.

Skrevet

Du slipper å bo i en pappeske og spise det andre har kastet. Eventuelt, du slipper å plage enkeltindivider i dine omgivelser for at de skal fø på deg. Er ikke det positivt så vet ikke jeg.

Noen synes at det positive med uføretrygd er at man slipper å jobbe. Det skjønner ikke jeg. Å ikke kunne jobbe ville for meg vært en av de største tragedier som kunne ramme meg. (Jeg tror jeg ville måtte anskaffe meg opptil flere avhengigheter for å få tida til å gå, kanskje både WoW og alkoholisme).

Skrevet

Selvfølgelig er det lov!? Hvorfor skulle det ikke være det?

Gikk en tur og tenkte på det, sola skinner og det var godt med frisk luft. En fin dag altså, selv om jeg har etterdønninger etters sist ukes sengeligging. Vil kjenne at livet er godt, vil nyte de gode stundene.

Er vel mine egne holdninger som hindrer meg, eller andres som jeg tenker for mye på. Tror jeg må jobbe med det, endre mine tanker...ikke ha dårlig samvittighet når jeg får gode følelser.

Skrevet

Gikk en tur og tenkte på det, sola skinner og det var godt med frisk luft. En fin dag altså, selv om jeg har etterdønninger etters sist ukes sengeligging. Vil kjenne at livet er godt, vil nyte de gode stundene.

Er vel mine egne holdninger som hindrer meg, eller andres som jeg tenker for mye på. Tror jeg må jobbe med det, endre mine tanker...ikke ha dårlig samvittighet når jeg får gode følelser.

Så bra :)

Skrevet

Har man blitt uføretrygdet, så bør det jo være en grunn til det. Da skal man ha lov til å senke skuldrene og ikke ha dårlig samvittighet.

Har man lurt seg til en uføretrygd, så skal man skamme seg dypt og inderlig og samtidig brenne i evighetens dårlige samvittighet ;)

Har vanskelig for å tro at folk blir uføretrygdet uten grunn, men hører folk snakker om det, er redd de skal tro jeg er en slik. Innser at jeg ikke hadde klart meg i arbeidslivet, eller skole for den del. Det er ikke gøy å tenke på, vil mer men klarer ikke..noen ganger tror jeg jeg klarer alt.

Terapeuten sa det og i går, at jeg klarer ikke det vanlige liv..arbeid/skole. Men så er det alternative folk, ja de har tro på meg, kan klare det jeg vil. Men hva når jeg ikke gjør det? Hvorfor forstår de ikke det? Det er som jeg velger en lettvindt løsning hvis jeg hører på dps/legene, de tror jeg gir opp...da er jeg ikke så "åndelig".

Skrevet

Har vanskelig for å tro at folk blir uføretrygdet uten grunn, men hører folk snakker om det, er redd de skal tro jeg er en slik. Innser at jeg ikke hadde klart meg i arbeidslivet, eller skole for den del. Det er ikke gøy å tenke på, vil mer men klarer ikke..noen ganger tror jeg jeg klarer alt.

Terapeuten sa det og i går, at jeg klarer ikke det vanlige liv..arbeid/skole. Men så er det alternative folk, ja de har tro på meg, kan klare det jeg vil. Men hva når jeg ikke gjør det? Hvorfor forstår de ikke det? Det er som jeg velger en lettvindt løsning hvis jeg hører på dps/legene, de tror jeg gir opp...da er jeg ikke så "åndelig".

Du vet hva som passer for deg. Du må ha fokus på det som gjør deg bedre - ikke hva alle andre måtte mene :)

Skrevet

Du vet hva som passer for deg. Du må ha fokus på det som gjør deg bedre - ikke hva alle andre måtte mene :)

Du har rett, og det vil jeg jobbe med fremover :)

Syns det gikk ganske bra en stund, fokuserte på positive ting, men så begynte folk å mene ting. F.eks på tide at jeg gjør noe..skole/jobb, oppmuntrer meg til det. Men det er en grunn for at jeg har trygd.

Skrevet

''Terapeuten sa det og i går, at jeg klarer ikke det vanlige liv..arbeid/skole. Men så er det alternative folk, ja de har tro på meg, kan klare det jeg vil. Men hva når jeg ikke gjør det? Hvorfor forstår de ikke det? Det er som jeg velger en lettvindt løsning hvis jeg hører på dps/legene, de tror jeg gir opp...da er jeg ikke så "åndelig".''

Du må velge dine kilder med omhu. Hvem som helst kan påberope seg noe innefor alternativ "medisin" eller spådommer, så jeg stiller meg uforstående til hvorfor du søker råd der i stedet for å fokusere på de med kredibilitet.

Skrevet

Økonomisk trygghet. En slipper å tenke på oppsigelser, permiteringer, omorganiseringer, nedleggelser etc.

Tid til å gjøre det en liker best.

Det er det nok mange som tenker, men problemet er gjerne at man ikke _kan_ gjøre det man liker best - fordi man har fysiske/psykiske begrensninger...

Skrevet

Det er det nok mange som tenker, men problemet er gjerne at man ikke _kan_ gjøre det man liker best - fordi man har fysiske/psykiske begrensninger...

Riktig. Og så kan det hende man heller ikke har råd til å gjøre det man vil.

Skrevet

''Terapeuten sa det og i går, at jeg klarer ikke det vanlige liv..arbeid/skole. Men så er det alternative folk, ja de har tro på meg, kan klare det jeg vil. Men hva når jeg ikke gjør det? Hvorfor forstår de ikke det? Det er som jeg velger en lettvindt løsning hvis jeg hører på dps/legene, de tror jeg gir opp...da er jeg ikke så "åndelig".''

Du må velge dine kilder med omhu. Hvem som helst kan påberope seg noe innefor alternativ "medisin" eller spådommer, så jeg stiller meg uforstående til hvorfor du søker råd der i stedet for å fokusere på de med kredibilitet.

Er vel det at jeg blir desperat til tider, vil bli frisk..hos dem er det alltid håp. Når det er håp blir jeg glad, men blir skuffet gang på gang, når alt kommer til alt klarer jeg ikke. Kan ikke knipse alt bort dessverre...ellers er det vel det at jeg ikke har ster nok vilje. Lander alltid på meg uansett, ansvaret. Ja, livet er jo mitt ansvar, men blir litt forvirra.

Skrevet

Du har rett, og det vil jeg jobbe med fremover :)

Syns det gikk ganske bra en stund, fokuserte på positive ting, men så begynte folk å mene ting. F.eks på tide at jeg gjør noe..skole/jobb, oppmuntrer meg til det. Men det er en grunn for at jeg har trygd.

Og igjen, det er du som vet hva som er best for deg. Jeg er sikker på at folk kommer med forslag i beste mening. Likevel tjener det ingen at du begir deg ut på noe du ikke har kapasitet til nå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...