Gå til innhold

NHD:Begynnende mani eller hyperseksualitet?

Anbefalte innlegg

Gjest Cand. Litt om alt
Skrevet

Jeg har bipolar 2 lidelse, bruker lithium i lav dose (0.3 ved siste måling). Har vært symptomfri i ett år.

Jeg jobber som behandler i psykiatrien, og det er derfor veldig viktig at jeg følger med egne svingninger. Jeg har hatt få hypomane episoder tidligere, men de som har vært har vært preget av hevet seksualdrift og forhøyet aktivitetsnivå. Dette har ikke ført til større funksjonssvikt.

De siste ukene har jeg opplevd å ha veldig høy seksualdrift. Den har vært jevnt økende de siste par årene etter at depresjonene slapp taket, men nå er det så sterkt at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro.

Er kvinne, singel i slutten av 20 årene. Jeg bruker flere timer hver dag på nettet på søk etter partnere. Er ikke interessert i forhold, kun sex. En mann alene klarer ikke tilfredstille meg, noe som har gjort at jeg innimellom har to med meg i senga på en gang. Jeg tenker på sex hele dagen, drømmer om det om natta og jobber standhaftig med å finne noen. På tre fridager har jeg datet 4 forskjellige menn, og hatt sex med to av dem. Noen ble altså valgt bort, så jeg kan det også.

Jeg har ingen symptomer på mani utover dette. Klarer å fungere på jobb selv om jeg drømmer meg bort en del. Jeg kommer fra en konservativ kristen bakgrunn og har store deler av livet ment at sex hører til i ekteskapet. De fleste ville nok si at dette aviker sterkt fra min karakter, men selv føler jeg at dagens livsførsel er midt i blinken. Hvis jeg tenker to måneder tilbake ville jeg nok ikke sett det slik.

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer, og har ikke noe lyst å fortelle om det til psykiateren som har fulgt meg opp tidligere. Han kommer sikkert bare til å si at jeg får slutte å ha så mye sex da, hvis det plager meg og så bli rød som en tomat.