Gå til innhold

NHD:Begynnende mani eller hyperseksualitet?

Anbefalte innlegg

Gjest Cand. Litt om alt
Skrevet

Jeg har bipolar 2 lidelse, bruker lithium i lav dose (0.3 ved siste måling). Har vært symptomfri i ett år.

Jeg jobber som behandler i psykiatrien, og det er derfor veldig viktig at jeg følger med egne svingninger. Jeg har hatt få hypomane episoder tidligere, men de som har vært har vært preget av hevet seksualdrift og forhøyet aktivitetsnivå. Dette har ikke ført til større funksjonssvikt.

De siste ukene har jeg opplevd å ha veldig høy seksualdrift. Den har vært jevnt økende de siste par årene etter at depresjonene slapp taket, men nå er det så sterkt at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro.

Er kvinne, singel i slutten av 20 årene. Jeg bruker flere timer hver dag på nettet på søk etter partnere. Er ikke interessert i forhold, kun sex. En mann alene klarer ikke tilfredstille meg, noe som har gjort at jeg innimellom har to med meg i senga på en gang. Jeg tenker på sex hele dagen, drømmer om det om natta og jobber standhaftig med å finne noen. På tre fridager har jeg datet 4 forskjellige menn, og hatt sex med to av dem. Noen ble altså valgt bort, så jeg kan det også.

Jeg har ingen symptomer på mani utover dette. Klarer å fungere på jobb selv om jeg drømmer meg bort en del. Jeg kommer fra en konservativ kristen bakgrunn og har store deler av livet ment at sex hører til i ekteskapet. De fleste ville nok si at dette aviker sterkt fra min karakter, men selv føler jeg at dagens livsførsel er midt i blinken. Hvis jeg tenker to måneder tilbake ville jeg nok ikke sett det slik.

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer, og har ikke noe lyst å fortelle om det til psykiateren som har fulgt meg opp tidligere. Han kommer sikkert bare til å si at jeg får slutte å ha så mye sex da, hvis det plager meg og så bli rød som en tomat.

Overanalyserer jeg meg selv? Eller har det klikka og jeg har mistet innsikten samtidig? Er det en normalvariasjon? Eller utslag av kjedsomhet? Vanskelig å være sin egen behandler har jeg innsett.

Gjest been there, done that
Skrevet

Minner om sånn jeg holdt på en lengre periode. Gjorde ikke annet enn å sitte på nettet og søke etter sexpartnere. Dette skjedde i løpet av en lengre perode. Jeg datet i øst og vest og hoppet i køye med de jeg fant attraktive. En peride følte jeg meg som hevneren over menn. Rotet meg borti menn som i mine øyne var "rundbrennere", hadde sex med dem for så å forsvinne uten å kontakte dem mer. Sånt ble det selvfølgelig litt mas av. De aller fleste vile ha mer kontakt, men jeg unngikk å svare på mail eller sms.

Det verste av alt er at jeg hadde samboer. I etterkant skammet jeg meg dypt og inderlig over egen adferd. Fatter ikke den dag i dag hvordan jeg kunne være så skruppelløs og finne på noe sånt. Har aldri fortalt det til noen.

Skrevet

Minner om sånn jeg holdt på en lengre periode. Gjorde ikke annet enn å sitte på nettet og søke etter sexpartnere. Dette skjedde i løpet av en lengre perode. Jeg datet i øst og vest og hoppet i køye med de jeg fant attraktive. En peride følte jeg meg som hevneren over menn. Rotet meg borti menn som i mine øyne var "rundbrennere", hadde sex med dem for så å forsvinne uten å kontakte dem mer. Sånt ble det selvfølgelig litt mas av. De aller fleste vile ha mer kontakt, men jeg unngikk å svare på mail eller sms.

Det verste av alt er at jeg hadde samboer. I etterkant skammet jeg meg dypt og inderlig over egen adferd. Fatter ikke den dag i dag hvordan jeg kunne være så skruppelløs og finne på noe sånt. Har aldri fortalt det til noen.

... og ikke bare det! Jeg operert under falsk navn og følte meg som guds gave til mannen. Gaven de aldri fikk!

Gjest Cand. Litt om alt.
Skrevet

... og ikke bare det! Jeg operert under falsk navn og følte meg som guds gave til mannen. Gaven de aldri fikk!

Jeg bruker bare deler av navnet mitt og føler absolutt at jeg ER Guds gave til mannen. Og jeg som ikke har vist meg offentlig i bikini på årevis?

Hva var grunnen til at du hadde det sånn? Fant du ut av det?

Skrevet

Jeg bruker bare deler av navnet mitt og føler absolutt at jeg ER Guds gave til mannen. Og jeg som ikke har vist meg offentlig i bikini på årevis?

Hva var grunnen til at du hadde det sånn? Fant du ut av det?

Da er det bare å hive på seg bikinien og komme seg til badeland. Det er mengder av menn der også!

Vet ikke hvorfor jeg var sånn akkurat der og da, men jeg antar det var et utslag av hypomani el. Menn og rollen som hevner over alle menn som hadde utnyttet kvinner kvinner sexuelt opp igjennom tidene, var ikke det eneste jeg drev med. I samme periode tok jeg noen emner i matematikk på universitete og fikk nesten toppkarakter. Neste semester ble jeg ikke hektet og holdt på å stryke.

Etter en alvorlig depresjon noen år senere, fikk jeg Bipolar 2- diagnose.

Skrevet

Er det ikke litt typisk for en mani at man blir hekta på spesielle ting? Hos noen er det en spesiell hobby, arbeid, sex, bli veldig god på noe. Hvis dette ikke er ditt vanlige jeg, synes jeg du skal ta kontakt med legen din.

Skrevet

Så lenge du ikke syns det er ille selv ser jeg ikke noe galt i dette. Jeg antar du bruker beskyttelse. Føler du at du ikke er deg selv når du gjør dette bør du kanskje kontakte psykiateren din. Siden du skriver om det her antar jeg at det er så ille at det har blitt plagsomt. Mulig du kan få antidepressiva hos legen eller noe? De dreper i alle fall sexlysten...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er hypomani. Jeg synes du skal doble litiumdosen umiddelbart.

Skrevet

Kjenner meg igjen. For meg var det også "ufarlig", helt til daten stilte med kniv. Endte med politi, voldtektmottak og mange uker på psyk.

Hadde ALDRI satt meg selv i en slik situasjon om jeg ikke hadde vært hypoman. Som jeg altså var.

Jeg syntes det var skamfullt og pinlig å fortelle om den sterke driften til folka på psyk, men de skjønte alt sammen, tok meg alvorlig og satte punktet på topp over faresignal-lista mi. Noe som er helt riktig, for det er mitt tydeligste tegn.

Søk hjelp.

Skrevet

Jeg antar at det ble endel partnere på deg på relativt kort tid, men hvordan klarte du å holde dette skjult for samboeren? Det er jo en kunst bare det jo:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...