Gå til innhold

Overgrepssaker og voldtekter overalt?

Anbefalte innlegg

Gjest mareritttet
Skrevet

Samme hvor jeg snur og vender meg er det overgrep og voldtekt. Jeg sliter med minner om dette og får store problemer med å takle dette. Tenkte det skulle bli bedre, men idag er jo aviser,internett og TV fulle av slike ting. Samme hvilken bok jeg leser så er det også noe som minner meg på fæle opplevelser.

Går det an å skru av både syn og hørsel? Hvordan tenker dere andre om sånne ting? Jeg blir syk, kvalm og kaster opp mat hele tiden. Vet det ikke er farlig, men det er irriterende.

Skrevet

Har det litt sånn som deg, bare på en litt annen måte. Jeg har fått beskjed fra psykologen om å unngå å oppsøke nyheter, og slå av hvis det kommer på TV-en. Fordi enkelte type saker øker angst og tvangstanker til meg. Så her går det på sport, dyreprogram og barne-tv, hehe.

Gjest mareritttet
Skrevet

Har det litt sånn som deg, bare på en litt annen måte. Jeg har fått beskjed fra psykologen om å unngå å oppsøke nyheter, og slå av hvis det kommer på TV-en. Fordi enkelte type saker øker angst og tvangstanker til meg. Så her går det på sport, dyreprogram og barne-tv, hehe.

Takk, jeg skal også se Barne-TV idag :). Jeg skal aldri mere se på forsiden av aviser når jeg er i butikken, være helt sikker på hvilken kanal jeg slår på på TV.

Egentlig så føler jeg ikke for å være slik. Jeg ønsker å leve, ikke måtte gjemme meg og unngå ting hele tiden.

Men jeg blir som du, mere angst, tvang, mareritt på høylys dag og mistenksom mot alt og alle. Låser dørene her på dagtid da jeg ser for meg at det kommer noen grusomme mennesker hit snart. Jeg må visst roe ned litt og ikke gi meg selv så mange inntrykk på en gang.

Skrevet

Takk, jeg skal også se Barne-TV idag :). Jeg skal aldri mere se på forsiden av aviser når jeg er i butikken, være helt sikker på hvilken kanal jeg slår på på TV.

Egentlig så føler jeg ikke for å være slik. Jeg ønsker å leve, ikke måtte gjemme meg og unngå ting hele tiden.

Men jeg blir som du, mere angst, tvang, mareritt på høylys dag og mistenksom mot alt og alle. Låser dørene her på dagtid da jeg ser for meg at det kommer noen grusomme mennesker hit snart. Jeg må visst roe ned litt og ikke gi meg selv så mange inntrykk på en gang.

Er litt sånn jeg har det også ja. Prøver og tenke at det faktisk skjer veldig mye bra i verden også (kanskje mest bra også?) bare at vi ikke hører om det, fordi media lever av å fortelle om grusomhetene.

Så derfor er det nok best å se på koselige ting og late som de ekle nyhetene ikke eksisterer. Som da jeg var barn og fikk høre at om jeg lukket øynene for et monster, så var det ikke der ;)

Å unngå nyheter tror jeg ikke påvirker livet så veldig negativt. Tror media har skylden for mye av folks angst.

Gjest lite tips
Skrevet

Jeg tenker at det kan være positivt å skjerme seg fra nyheter i perioder hvor man er svært sårbar, men det går jo ikke i lengden. Du må jo leve, som du sier selv. Når jeg ser slike nyheter så prøver jeg å ikke tenke så detaljert på dem, men si en fast setning til meg selv: "Så bra at disse sakene kommer i media slik at det blir satt fokus på og at det ikke blir så skambelagt!" :)

Da trenger jeg ikke å tenke så mye på mine egne opplevelser, men heller "glede meg over" at samfunnet faktisk ikke godtar slikt og at barn som blir utsatt for overgrep lettere kan få hjelp.

Skrevet

Er litt sånn jeg har det også ja. Prøver og tenke at det faktisk skjer veldig mye bra i verden også (kanskje mest bra også?) bare at vi ikke hører om det, fordi media lever av å fortelle om grusomhetene.

Så derfor er det nok best å se på koselige ting og late som de ekle nyhetene ikke eksisterer. Som da jeg var barn og fikk høre at om jeg lukket øynene for et monster, så var det ikke der ;)

Å unngå nyheter tror jeg ikke påvirker livet så veldig negativt. Tror media har skylden for mye av folks angst.

Ja, det er faktisk positivt at slike saker når frem i media. Skulle bare mangle....

Kjenner meg veldig igjen i det dere andre skriver, vet ikke hvor lenge siden det er siden dere var oppe i det selv, men for meg har det bleknet med årene.

Nå MANGE år etter blir jeg bare sint, veldig sint, og ganske lei meg. Men det skulle vel også bare mangle.

Gjest orker ikke selv...
Skrevet

Selv om jeg selv ikke har opplevd misbruk, har jeg mye empati, og jeg får vondt inne i meg av disse sakene. Prøver så godt jeg kan å unngå detaljer fra denne Alvdal-saken f.eks. Jeg blir gående å ha vondt inne i meg hvis jeg får for mye informasjon og det orker jeg ikke. Har lyst til å være glad.

Skrevet

Selv om jeg selv ikke har opplevd misbruk, har jeg mye empati, og jeg får vondt inne i meg av disse sakene. Prøver så godt jeg kan å unngå detaljer fra denne Alvdal-saken f.eks. Jeg blir gående å ha vondt inne i meg hvis jeg får for mye informasjon og det orker jeg ikke. Har lyst til å være glad.

Alle vil vi vel ha det bra.

Men jeg synes det er viktig å få presentert overgrepssaker i media, på en skikkelig måte. Det er BRA at flkk tenker fy f..., det er BRA at folk synes de skyldige bør straffes hardt, og kanskje en dag vil det nå helt inn til de lovgivende myndigheter. En kan jo håpe...

De av oss som trenger å skjerme oss, får heller gjøre det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...