Gå til innhold

Hvordan foregår et avhør?

Anbefalte innlegg

Gjest irsmiss
Skrevet

Jeg har politianmeldt en som begikk overgrep mot meg i mange, mange år. Nå skal jeg snart inn til avhør, og jeg har fått beskjed om at det vil ta mesteparten av dagen. Forestiller meg at jeg blir helt kjørt av politiet :(

Er det noen som har erfaring med politianmeldelse av overgrep og avhør, så hadde jeg satt pris på å få høre.

Gjest selv vært i avhør
Skrevet

Husk at det ikke er du som har gjort noe galt! Jeg regner med at overgriperen din kommer til å bli grillet av politiet, men dersom politiet er såpass respektfulle som de stort sett er, så vil de behandle deg pent og ta det i ditt tempo. De kan ikke tvinge deg til å si noe. De kommer nok til å spørre deg om ganske detaljerte ting for å få en fyldig historie, men de kommer ikke til å anklage deg for å lyve eller noe sånt. De er interessert i å hjelpe deg, og derfor vet de at de da må få vite så mye som mulig.

Politiet er vant med å behandle folk som kommer inn og forklarer seg om ting som de ikke har noen skyld i selv og de ønsker ikke å gjøre situasjonen verre for deg. Spør dem når du kommer dit om de kan fortelle deg litt om hvordan avhøret vil foregå. Om du kan få pause underveis, hvor doen er, om det er flere som skal være i rommet osv. Man blir gjerne litt tryggere når man får snakket litt om sånne ting på forhånd. Da vet man i hvert fall litt om de ytre rammene og kan konsentrere seg om det man skal fortelle.

Lykke til!

Skrevet

Du blir først gjort oppmerksom på at det er straffbart å lyve, levere falsk anmeldelse. Det du sier blir skreevet ned, eventuellt tatt opp på bånd. Alle detaljer fra hvordan været var og til de minst intime detaljer må fram. .. Du kan skrive ned en del av det du har opplevd på forhånd eller gjøre avtale om dette med politiet, om det blir for tøfft...

Skrevet

Vil tro du må fortelle en del detaljer ja, for at de skal vite hva vedkommende skal siktes for. Om det er seksuell handling, seksuell omgang, o.l.

Gjest irsmiss
Skrevet

Vil tro du må fortelle en del detaljer ja, for at de skal vite hva vedkommende skal siktes for. Om det er seksuell handling, seksuell omgang, o.l.

Hei, saken er allerede innklaget og avgjort av Helsetilsynet som fratok personen autorisasjonen for alltid. I saksgangen ligger det mange opplysninger, men vil tro at politiet vil høre det på nytt av meg? Uff, gruer meg til å rippe opp i alt..

Gjest irsmiss
Skrevet

Du blir først gjort oppmerksom på at det er straffbart å lyve, levere falsk anmeldelse. Det du sier blir skreevet ned, eventuellt tatt opp på bånd. Alle detaljer fra hvordan været var og til de minst intime detaljer må fram. .. Du kan skrive ned en del av det du har opplevd på forhånd eller gjøre avtale om dette med politiet, om det blir for tøfft...

Takk for info, jo, jeg må forberede meg. Har fått beskjed om at avhøret vil ta mesteparten av dagen...kommer sikkert til å være helt knekt etterpå :-/

Gjest irsmiss
Skrevet

Husk at det ikke er du som har gjort noe galt! Jeg regner med at overgriperen din kommer til å bli grillet av politiet, men dersom politiet er såpass respektfulle som de stort sett er, så vil de behandle deg pent og ta det i ditt tempo. De kan ikke tvinge deg til å si noe. De kommer nok til å spørre deg om ganske detaljerte ting for å få en fyldig historie, men de kommer ikke til å anklage deg for å lyve eller noe sånt. De er interessert i å hjelpe deg, og derfor vet de at de da må få vite så mye som mulig.

Politiet er vant med å behandle folk som kommer inn og forklarer seg om ting som de ikke har noen skyld i selv og de ønsker ikke å gjøre situasjonen verre for deg. Spør dem når du kommer dit om de kan fortelle deg litt om hvordan avhøret vil foregå. Om du kan få pause underveis, hvor doen er, om det er flere som skal være i rommet osv. Man blir gjerne litt tryggere når man får snakket litt om sånne ting på forhånd. Da vet man i hvert fall litt om de ytre rammene og kan konsentrere seg om det man skal fortelle.

Lykke til!

Takk for et beroligende svar..nei, det er sikkert ikke så farlig som jeg har forestilt meg..nå har overgriperen min løyet til Helsetilsynet (han mistet autorisasjonen likevel), og jeg håper at politiet kan avdekke det. Lurer på om jeg bør forberede meg, gjorde du det da du ble avhørt?

Gjest selv vært i avhør
Skrevet

Takk for et beroligende svar..nei, det er sikkert ikke så farlig som jeg har forestilt meg..nå har overgriperen min løyet til Helsetilsynet (han mistet autorisasjonen likevel), og jeg håper at politiet kan avdekke det. Lurer på om jeg bør forberede meg, gjorde du det da du ble avhørt?

Det er nok lurt å forberede seg litt sånn at du føler at du har litt oversikt og slipper å bli rammet av jernteppe, men helt forberedt får du jo ikke blitt. Man kan aldri vite helt hva de spør om. Men det roer kanskje nervene litt å få litt kontroll :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...