Gå til innhold

"Hyperaktiv" av høyt blodsukker?

Anbefalte innlegg

Gjest Ataraksikum
Skrevet

Er det slik at barn med diabetes blir det foreldre kaller "hyperaktive" ved høyt blodsukker / høyt inntak av sukkerholdige matvarer? Det har blitt gjort mange undersøkelser om at det ikke er noen sammenheng mellom høyt sukkerinntak og aktivitetsnivå, og ser med mine egne øyne at det gjelder også mine barn. De har ikke mer energi/mer bråkete selv om de får sukker, men at det henger sammen med hva som skjer rundt dem, - feks om det er bursdag vil de være litt "villere" enn vanlig. Men: reagerer barn med diabetes 1 med å ha et høyt aktivitetsnivå hvis de har høyt blodsukker? Jeg kan ikke finne noe tydelig svar på dette.

Skrevet

Hvilke undersøkelser er det du refererer til som viser at sukkerinntak og aktivitetsnivå ikke har noen sammenheng??? Det er helt klart at sukkerinntak kan føre til mer energi og dermed et større aktivitetsnivå. Enkelte personer reagerer spesielt på sukker og blir hyperaktige. Jeg skal ikke si noe sikkert i forhold til diabetes, da jeg ikke har nok kunnskaper om det.

Skrevet

Jeg fikk diabetes da jeg først var 15. Imidlertid blir jeg slapp og utilpass ved for høyt blodsukker, men da snakker jeg verdier > 13, noe som ikke forekommer hos barn uten diabetes. Vi diabetikere kan oppleve høyt blodsukker om vi bommer med en insulindose, eller av infeksjoner/feber. Man blir mer utsatt for høyt blodsukker ved søvnmangel, stress, dritthumør... Mye spiller inn her.

Jeg har hørt at for mye sukker kan virke slik på barn med ADHD, men dette sier jeg ikke med sikkerhet. For friske barn, så vil jeg tro at de heller blir litt trøtte eller treige. I bursdager er det mange inntrykk og ting skjer hele tida - derfor tror jeg det er å regne som normalt at barna blir mer viltre da.

Det som er med raske karbohydrater er at det fyrer blodsukkeret til et høyt nivå innen normalen for de uten diabetes. Kroppen spyr ut insulin, og disse karbohydratene brytes raskt ned. Dermed synker blodsukkeret raskt igjen, og da er det mer naturlig å bli sutrete og utilpass. Man føler gjerne sult selv om det ikke er lenge siden de raske karbohydratene (f.eks. brus, kaker, godteri).

Det er alltid best å begrense sukkerinntaket, og holde seg til de langsomme karbohydratene som gir mer stabilt blodsukker. Da vil man føle seg vel :-)

Skrevet

Hvilke undersøkelser er det du refererer til som viser at sukkerinntak og aktivitetsnivå ikke har noen sammenheng??? Det er helt klart at sukkerinntak kan føre til mer energi og dermed et større aktivitetsnivå. Enkelte personer reagerer spesielt på sukker og blir hyperaktige. Jeg skal ikke si noe sikkert i forhold til diabetes, da jeg ikke har nok kunnskaper om det.

Vel, faktum er at man får raskere og ofte høyere blodsukker av poteter og kokte gulrøtter enn av sukker.

Vil det si at ungene blir hyper av kokte gulrøtter?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg fikk diabetes da jeg først var 15. Imidlertid blir jeg slapp og utilpass ved for høyt blodsukker, men da snakker jeg verdier > 13, noe som ikke forekommer hos barn uten diabetes. Vi diabetikere kan oppleve høyt blodsukker om vi bommer med en insulindose, eller av infeksjoner/feber. Man blir mer utsatt for høyt blodsukker ved søvnmangel, stress, dritthumør... Mye spiller inn her.

Jeg har hørt at for mye sukker kan virke slik på barn med ADHD, men dette sier jeg ikke med sikkerhet. For friske barn, så vil jeg tro at de heller blir litt trøtte eller treige. I bursdager er det mange inntrykk og ting skjer hele tida - derfor tror jeg det er å regne som normalt at barna blir mer viltre da.

Det som er med raske karbohydrater er at det fyrer blodsukkeret til et høyt nivå innen normalen for de uten diabetes. Kroppen spyr ut insulin, og disse karbohydratene brytes raskt ned. Dermed synker blodsukkeret raskt igjen, og da er det mer naturlig å bli sutrete og utilpass. Man føler gjerne sult selv om det ikke er lenge siden de raske karbohydratene (f.eks. brus, kaker, godteri).

Det er alltid best å begrense sukkerinntaket, og holde seg til de langsomme karbohydratene som gir mer stabilt blodsukker. Da vil man føle seg vel :-)

En annen ting som tyder på at dette er mer religion enn fakta er at man fokuserer på sjokolade og "sukker".

Poteter, for eksempel, fører jo til raskere blodsukkerstigning enn hvitt sukker, men man hører aldri om barn som blir hyper av å ha spist opp potetene til middag! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

http://www.askdrbrent.com/articles2.php?cat=115

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=52516

http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/kids/hyperactivity.shtml

Trenger du mer? ;)

Skrevet

En annen ting som tyder på at dette er mer religion enn fakta er at man fokuserer på sjokolade og "sukker".

Poteter, for eksempel, fører jo til raskere blodsukkerstigning enn hvitt sukker, men man hører aldri om barn som blir hyper av å ha spist opp potetene til middag! ;-)

Med vennlig hilsen

En barnehage mine barn gikk i mente at barna ble hypre av jogurt og forbød oss å sende det med i matpakken. Som erstatning serverte de cornflakes med melk!

Jeg tenkte mitt, men gadd ikke protestere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...