Gå til innhold

NHD: inndraging av førerkort?

Anbefalte innlegg

Gjest don't drive
Skrevet

Jeg har en bekjent som er livsfarlig i trafikken. Vedkommende har en schizofrenidiagnose og er etter det jeg har skjønt godt medisinert. H*n har ikke vært innlagt på svært mange år og klarer å stå i en enkel jobb. Men h*n er også helt fjern og jeg oppfatter h*n som nesten litt autistisk uten at jeg er fagperson.

H*n kjører bil, men er livsfarlig i trafikken, uten begrep å å tilpasse fart til forholdene, kan plutselig få panikk. En gang kjørte h*n inn i en bil men kjørte bare videre fordi h*n ikke turde å stoppe i en bakke. Vedkommede har kjørt i grøfta to ganger på samme dag. Alle er redde for å sitte på. Det er imidlertid umulig å få h*n til å skjønne noe av dette selv.

Siden jeg er en bekjent, er det lettere for meg å si fra enn de som kjenner henne bedre. Slike er livsfarlige i trafikken og bør ikke ha lappen! Mitt spørsmål er da: Hvor kan jeg henvende meg for at noen kan ta tak i saken og inndrar sertifikatet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan henvende deg til Politiet på vedkommendes hjemsted, til fastlegen om du vet hvem det er, til kommunelege I eller til Fylkeslegen.

Gjest don't drive
Skrevet

Du kan henvende deg til Politiet på vedkommendes hjemsted, til fastlegen om du vet hvem det er, til kommunelege I eller til Fylkeslegen.

Takk, da blir det Politiet.

Et spm til: Hvor relevant er det at jeg forteller Politiet om diagnose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk, da blir det Politiet.

Et spm til: Hvor relevant er det at jeg forteller Politiet om diagnose?

Det er meget relevant.

Skrevet

Hvis du vet hvem som er vedkommendes fastlege kan du gi beskjed til denne, er det ikke legen som skal avgjøre hvorvidt man er frisk nok til å kjøre bil eller ikke?

Gjest don't drive
Skrevet

Hvis du vet hvem som er vedkommendes fastlege kan du gi beskjed til denne, er det ikke legen som skal avgjøre hvorvidt man er frisk nok til å kjøre bil eller ikke?

Jeg aner ikke hvem fastlegen er.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvis du vet hvem som er vedkommendes fastlege''

Hvem har oversikt over andres fastlege? Jeg vet knapt hvem nær familie og venner har!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...