Gå til innhold

Er jeg fremdeles deprimert og er det mer å gjøre

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

I de siste ukene sier jeg at jeg har vært bra. Ingen tanker på selvskading og alt har vært rolig og stabilt. Likevel sitter jeg med en tom og ubehagelig følelse. Har hatt det slik i mange år nå. Klarer ikke å glede meg over livet. Den tomme følelsen følger også med meg når jeg går tur, trimmer og ser tv. Blir kvalm når jeg tenker på at jeg skal ut å gå tur snart, samtidig som jeg føler meg uvel her hjemme. Følelsen er sterkest når jeg er hjemme.

Er dette normale følelser som kommer med alderen?

Er jeg fremdeles deprimert?

Er det noe mer jeg kan gjøre når jeg allerede går på flere antidepressive og går til psykolog?

Har et desperat behov for å komme bort fra denne følelsen, og å kunne glede meg over livet. Har lyst til å ta sobril nå for å få bort følelsen, men vet at det ikke er løsningen.

Skrevet

Har du prøvd å skrive, bare skrive det du føler for?

Det kan hjelpe...

Gjest bølger
Skrevet

Har du prøvd å skrive, bare skrive det du føler for?

Det kan hjelpe...

Jeg har begynt å skrive dagbok, og der skriver jeg mye om hvordan jeg føler meg. Kanskje jeg i tillegg skal begynne å skrive 5 positive ting jeg har opplevd igjennom dagen.

Skrevet

Jeg har begynt å skrive dagbok, og der skriver jeg mye om hvordan jeg føler meg. Kanskje jeg i tillegg skal begynne å skrive 5 positive ting jeg har opplevd igjennom dagen.

Det er lurt, spesielt hvis dagboken består av negative ting..kan bli for mye av det. Jeg tror jeg skal begynne å skrive ting jeg er glad for, takkedagbok, hehe fik tipset fra oprah show en gang.

Skrevet

Du nemner noe om å gå tur. Fysisk aktivitet er jo bra, også for psyken,helst noe lystbetont, men det kanskje vanskelig å finne noe lystbetont når man er deprimert.

Du skriver du går på flere medisiner. Tatt blodprøver for å se om du har riktig konsentrasjon i blodet (riktig dosering for deg)? Kanskje trenger du en annen dose. Eller kanskje trenger du andre typer medisiner. Det fins mange ulike medisiner som kan hjelpe mot depresjon.

Du skriver også at du går hos psykolog. Psykologer er veldig forskjellige, og kan gi forskjellig type behandling. Er kjemien bra? Hvilken behandling går du i? Har tro på kognitiv terapi der en jobber med å snu automatiske negatie tanker til positive tanker.

Og så finnes det kurs i menstring av depresjon, KID tror jeg det går for. Kanskje det kunne være noe?

Ellers.., prøve komme seg ut og finne på ting. Kanskje gjøre ting som du pleide like å gjøre før du ble deprimert?

Gjest bølger
Skrevet

Du nemner noe om å gå tur. Fysisk aktivitet er jo bra, også for psyken,helst noe lystbetont, men det kanskje vanskelig å finne noe lystbetont når man er deprimert.

Du skriver du går på flere medisiner. Tatt blodprøver for å se om du har riktig konsentrasjon i blodet (riktig dosering for deg)? Kanskje trenger du en annen dose. Eller kanskje trenger du andre typer medisiner. Det fins mange ulike medisiner som kan hjelpe mot depresjon.

Du skriver også at du går hos psykolog. Psykologer er veldig forskjellige, og kan gi forskjellig type behandling. Er kjemien bra? Hvilken behandling går du i? Har tro på kognitiv terapi der en jobber med å snu automatiske negatie tanker til positive tanker.

Og så finnes det kurs i menstring av depresjon, KID tror jeg det går for. Kanskje det kunne være noe?

Ellers.., prøve komme seg ut og finne på ting. Kanskje gjøre ting som du pleide like å gjøre før du ble deprimert?

Kjemien med psykologen er bra. Vet ikke om det er kognitiv terapi jeg får hos psykologen, eller om det bare er støttesamtaler. Vet heller ikke helt hva som skiller kognitiv terapi og støttesamtaler. Hadde psykoterapi tidligere.

Jeg har lyst til å endre på medisineringen samtidig som jeg er redd for å endre på noe. Jeg har prøvd det meste og vet ikke helt hva som kan hjelpe. Fastlege har jeg skiftet, og han kjenner lite til den psykiske siden hos meg, så jeg vet ikke om det er så mye råd å få der. Jeg har helst endret på doseringen selv, og gitt beskjed til legen neste gang jeg er der.

Fysisk aktivitet hjelper litt, men når jeg kommer hjem kjenner jeg tomhetsfølelsen igjen. Kjenner den også ofte selv om jeg er i aktivitet. Tror likevel det er viktig å holde seg fysisk aktiv.

Skrevet

Kjemien med psykologen er bra. Vet ikke om det er kognitiv terapi jeg får hos psykologen, eller om det bare er støttesamtaler. Vet heller ikke helt hva som skiller kognitiv terapi og støttesamtaler. Hadde psykoterapi tidligere.

Jeg har lyst til å endre på medisineringen samtidig som jeg er redd for å endre på noe. Jeg har prøvd det meste og vet ikke helt hva som kan hjelpe. Fastlege har jeg skiftet, og han kjenner lite til den psykiske siden hos meg, så jeg vet ikke om det er så mye råd å få der. Jeg har helst endret på doseringen selv, og gitt beskjed til legen neste gang jeg er der.

Fysisk aktivitet hjelper litt, men når jeg kommer hjem kjenner jeg tomhetsfølelsen igjen. Kjenner den også ofte selv om jeg er i aktivitet. Tror likevel det er viktig å holde seg fysisk aktiv.

Kanskje du kan be om henvisning til psykiater for å se på medisineringen?

Gjest bølger
Skrevet

Kanskje du kan be om henvisning til psykiater for å se på medisineringen?

Jeg har vært hos psykiater. Det er der vi er kommet frem til medisineringen jeg bruker i dag. Jeg har bare endret på å gå litt ned på lamictal. Har ikke lyst til å øke på den igjen. Spurte NHD om event. medisinforandringer, men fikk ikke svar.

Jeg har foreløpig en bedre dag i dag. Ser nok kanskje ting i litt svart/hvitt. Når jeg er dårligere er alt svart, men når jeg har bedre dager tror jeg at jeg er frisk igjen. Derfor forandrer jeg nok mye på hva jeg ønsker med medisineringen. Noen ganger vil jeg øke og andre ganger redusere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...