Gå til innhold

Søvnparalyse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Var litt usikker på hvem av dere jeg skulle stille spørsmål til, men hvis dette er noe som ukjent for deg ville jeg satt pris på om du sendte denne videre til noen av de andre legene. Jeg forresten en 18 år gammel jente, som ellers er veldig frisk. Trener mye og holder meg i form. Vanligvis sover jeg veldig bra om natten. Men siden litt før sommeren har jeg av og til hatt noen rare "drømmer". Likevel vet jeg ikke om dette kan defineres som drømmer, i og med at jeg bevist på hva som skjer og er på en måte "våken". Jeg har søkt litt på internett og denne linken beskriver "drømmen" min ganske bra : http://no.wikipedia.org/wiki/Søvnparalyse. Det heter søvnparalyse, vet ikke om du har noe kjenskap til dette. Det er hvertfall slik at jeg blir "holdt fast" når jeg sover. Jeg er fullt klar over at det skjer, og prøver på en måte og våkne fra "drømmen". Jeg hører gjerne stemmer eller latter, og blir dratt rundt i rommet. Det er slags lammelse av kroppen. Klarer ikke å skrike eller rope eller noe som helst. Dette er veldig ubehagelig, og jeg har begynt å få det oftere i det siste. Fks denne uken jeg har fått det 2 netter. Spørsmålet mitt er om det kanskje noen grunn til at jeg får det? og om det er en måte stoppe dette på. Du kan lese litt på den linken jeg har med i teksten, så kanskje du får en litt bedre forståelse på hva det er jeg snakket om. Mvh Solveig

Skrevet

Det der har jeg hatt mye av hele livet, vet ikke hva det er. Men går ikke an å stoppe det, men da jeg gikk på AP fikk jeg det ikke. Det kommer og går, noen ganger oftere...men kan også gå en stund mellom hver gang heldigvis. Forferdelig når det kommer "kastet over en".

Gjest også paralysert
Skrevet

Det der har jeg hatt mye av hele livet, vet ikke hva det er. Men går ikke an å stoppe det, men da jeg gikk på AP fikk jeg det ikke. Det kommer og går, noen ganger oftere...men kan også gå en stund mellom hver gang heldigvis. Forferdelig når det kommer "kastet over en".

Har det også fra tid til annen, men ikke når jeg bruker antidepressa, selv om jeg ikke vet om det har noen sammenheng med depresjon egentlig. Tror kanskje jeg har det mest i perioder jeg har sovet dårlig, eller om jeg har tatt Vallergan. Noen ganger henger det sammen med narkolepsi, men da har man jo også andre symptomer, som katapleksi og søvnanfall. Veldig ubehagelig, heldigvis ikke farlig.

Skrevet

Det har jeg også hatt i perioder. Men etter jeg leste om søvnparalyse så visste jeg iallfall litt mer om hva det dreide seg om, og da føltes det ikke fullt så skummelt ut lenger. Jeg er ikke så plager av det lenger, og hvis jeg en sjelden gang opplever det, så forstår jeg hva som skjer, og greier å tenke, at nå opplever jeg visst søvnparalyse igjen, og da går det over.

Skrevet

Har det også fra tid til annen, men ikke når jeg bruker antidepressa, selv om jeg ikke vet om det har noen sammenheng med depresjon egentlig. Tror kanskje jeg har det mest i perioder jeg har sovet dårlig, eller om jeg har tatt Vallergan. Noen ganger henger det sammen med narkolepsi, men da har man jo også andre symptomer, som katapleksi og søvnanfall. Veldig ubehagelig, heldigvis ikke farlig.

Hadde vært ok å funnet ut av det, hva det er. Men jeg for min del har alrdi fått noe svar på det. Men farlig kan det ikke være siden det har vært der hele livet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...