Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har angst og legen gir henne buspiron for å ta nå og da alt ettersom når hun får angst. Og hun sier det demper angsten . Jeg stusser over det for jeg leser jo at man må bruke tablettene i 2 til 4 uker hver dag for at det skal gi angstdempende effekt.

Er det slik at man kan ta Buspiron av og til og det demper angst akkurat når man tar dem i angst øyeblikket?

Jeg tror det mest er placeboeffekten som virker på henne og det har jeg sagt til henne.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det er nok placebo ja, men la henne nå bare få tro den virker slik. Buspiron er en av de pillene som en må ta en stund for å få virkning, men det tre ngfer nå ikke hun å få vite.

Skrevet

Dumt du sa det var placebo da.. Det er jo ikke noen grunn til å ikke ta de, dersom hun får bedring.

Gjest summasummarum
Skrevet

Tror nok det må være placebo ja. For meg avtok placeboeffekten etter relativt kort tid, og ingen effekt på den ene eller andre måten var å se. Et par stykker jeg vet om som gikk på den, hadde heller ingen effekt av den.

Skrevet

Placebo er en god ting. Skulle ønske noen sa "Her har du noen vidunderpiller, ta dem og alle dine plager forsvinner". Kanskje det virkelig hadde hjulpet?

Hadde brydd meg lite om hva pillene bestod av da, får ikke håpe du har sakt noe til henne. La henne ha det bra :)

Skrevet

''Jeg tror det mest er placeboeffekten som virker på henne og det har jeg sagt til henne.''

Det var synd, og liten vits. Kunne hun ikke bare få ha det bra da...

Skrevet

Placebo er en god ting. Skulle ønske noen sa "Her har du noen vidunderpiller, ta dem og alle dine plager forsvinner". Kanskje det virkelig hadde hjulpet?

Hadde brydd meg lite om hva pillene bestod av da, får ikke håpe du har sakt noe til henne. La henne ha det bra :)

Er ikke så farlig at jeg har sagt det til henne for hun tror meg ikke uansett. Hun stoler så på at legen snakker sant at de er beroligende for henne.

Men det er jo drøyt at leger sitter og lyver om medisiner.. hvis den ikke gir effekt før etter 14 dager.

Skrevet

Er ikke så farlig at jeg har sagt det til henne for hun tror meg ikke uansett. Hun stoler så på at legen snakker sant at de er beroligende for henne.

Men det er jo drøyt at leger sitter og lyver om medisiner.. hvis den ikke gir effekt før etter 14 dager.

Skrevet

Det er nok placebo ja, men la henne nå bare få tro den virker slik. Buspiron er en av de pillene som en må ta en stund for å få virkning, men det tre ngfer nå ikke hun å få vite.

Hun tror meg ikke uansett .. hun er overbevist om at de virker for henne. Legen lurer henne.. han kunne like gjerne gitt henne sukkerpiller enn buspiron;)

Skrevet

Hun tror meg ikke uansett .. hun er overbevist om at de virker for henne. Legen lurer henne.. han kunne like gjerne gitt henne sukkerpiller enn buspiron;)

Gjest profile
Skrevet

Men sukker er jo usunt da:p

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selv om du leser om det som er vanligst, finnes det i medisinen utrolige individuelle variasjoner.

Hva var forresten ditt motiv for å intervenere med denne kommentaren til henne?

Skrevet

Mitt råd til deg er å holde dine antimedisinske besserwisserke kommentarer for deg selv - i forhold til henne, mener jeg, hva du skriver her kan være det samme.

Noe av det mest belastende i min psykiatrihistorie (over 25 år) har vært folk som har ment både det ene og det andre i forhold til hvorvidt jeg skal stole på legen eller ikke, og hvorvidt jeg skal prøve både det ene og andre i stedet (fra herlighetsteologi til Aloe Vera og hvavetjeg)-

Nå er jeg såpass trygg på min sykdom at jeg ber folk klappe igjen, men det var mange år med utrolig mye frustrasjon før det. Jeg følte meg nesten som en naiv kjetter som hørte på legen.

Skrevet

placeboeffekten varer faktisk kun i et par uker, så godt mulig buspiron virker umiddelbart for henne.

alle er vi forskjellige og kan reagere atypisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...