Gå til innhold

zoloft og amming

Anbefalte innlegg

Gjest Stella83
Skrevet

Jeg brukte zoloft pga sosial angst før jeg ble gravid, men sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid. Nå nærmere jeg meg termin, og lurer på om jeg kan starte opp igjen på zoloft når jeg begynner å amme. Jeg er ikke til skade for meg selv eller barnet hvis jeg ikke tar medisin, men har som sagt sosial angst som gjør at jeg isolerer meg selv. Jeg gråter mye og vil så gjerne være mer sosial, og mener selv jeg trenger zoloft for å kunne leve et normalt liv igjen". Er det mulighet for meg å starte opp igjen på zoloft når jeg ammer?

Gjest Sertralina
Skrevet

Zoloft er er faktisk blant førstevalg av antidepressivm når man ammer. Serumkonsentrasjonsanalyser hos diebarn viser lave eller udetekterbare nivå av virkestoffet i Zoloft. Barn som eksponeres for SSRI via morsmelk bør imidlertid observeres for mulige legemiddeleffekter som vekttap, irritabilitet og søvnforstyrrelser. Data på eventuelle langtidseffekter som følge av SSRI-eksponering hos diebarn foreløpig er begrenset.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Zoloft og amming går meget bra sammen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...