Gå til innhold

Kan jeg stanse utviklingen av depresjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var deprimert i 4-5 år og brukte medisiner for dette og gikk til psykolog og psykiater. Nå har jeg vært frisk og medisinfri i 2 år.

Etter jul har jeg kjent på tegn som jeg forbinder med da jeg var deprimert; trist og lei, ser ikke glede i noe, går med en konstant klump i halsen, vil helst være alene osv.

Spørsmålet er: Kan jeg stanse denne utviklingen uten medisiner? Jeg prøver å gjøre de tingene som jeg lærte av psykologen min: Går tur eller trener hver dag, går som vanlig på jobb, drikker ikke alkohol, sørger for nok søvn og vanlig døgnrytme, prøver å takke ja til avtaler og sosiale ting. Er det mer jeg kan gjøre? Jeg husker sikkert ikke alt.

Jeg har i og for seg ikke noe mot å gå på medisiner, men jeg trodde egenlig jeg hadde lært nok om meg selv til å klare å stanse dette, har klart det før, men nå føler jeg at jeg ikke klarer å ta meg sammen.

Skrevet

Er det noe som har utløst depresjonen?

Godt spørsmål, men nei, jeg kan ikke se noen innlysende årsak som har startet den nå. Men takk, skal tenke over det, kanskje det kan sette meg på et spor.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg har i og for seg ikke noe mot å gå på medisiner, men jeg trodde egenlig jeg hadde lært nok om meg selv til å klare å stanse dette, har klart det før, men nå føler jeg at jeg ikke klarer å ta meg sammen.''

Dette er en totalt feil forståelse av depresjonssykdommens natur.

Her må du nok inn med medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...