Gå til innhold

Da var generika kanskje syndern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på generika versjonen av cipralex i ca 3 måneder og har slitt endel med depresjoner og vært mer sårbar. Sånn irritabel og kan føle meg lett krenket. Slik er jeg ikke når jeg har det bedre. Da tåler jeg mer. Takler mer og lar meg ikke vippe av pinnen av minste tegn på motgang.

Nå har jeg gått på orginalen cipralex i omtrent uke og begynner sakte men sikkert og bli bedre igjen. De første tre dagene var jeg veldig trett og hadde mer angst. Men nå kjenner jeg meg bedre som er veldig deilig egentlig. Jeg har fått lyst til å leve livet igjen.Studere og gjøre ting.Fremfor å hate meg selv fordi ejg ikke "orker" å sette meg ned med bøkene.

Er dette placebo?

Det er litt skummelt å være avhengig av disse medisinene. Jeg har ikke hatt rene depresjoner men komplisert av personlighetsmessige vansker. Jeg vet mange sier de blir flat av disse medisinene men slik er ikke jeg. Jeg blir lei meg og kan gråte når triste ting skjer. Og blir også glad akkurat som en vanlig person. Faktisk tror jeg at jeg enda er mer følelsesmenneske enn mange andre. Som kan lett bli rørt . Det er faktisk noe jeg liker med meg selv.

Hvis dette ikke er placebo hvordan kan jeg reagere slik på 2 like medisiner?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en kjent bivirkning av generika (eller piratkopier som jeg liker å kalle det).

Skrevet

Dette er en kjent bivirkning av generika (eller piratkopier som jeg liker å kalle det).

En kan vel ikke kalle det at de ikke virker like godt som orginalen en bivirkning. ?

Forøvrig er bivirkninger bedre enn å være så utrolig deprimert og tiltaksløs.

Gjest depressio mentis
Skrevet

Min erfaring med disse kopiene er også dårlig. I stedet for Efexor fikk jeg noe annet, vena....etellerannet... og fikk bivirkninger i form av kraftige magesmerter daglig.

Jeg synes det er nifst at de slipper til sånne dårlige kopier. I mitt tilfelle ga vi nesten opp behandling, jeg hadde prøvd omtrent alt uten virkning eller med bivirkninger jeg ikke klarte å leve med. Heldigvis ba jeg om å få prøve en runde til med originalen, og det har jeg brukt i vel ett år uten bivirkninger men med god effekt på min depresjon. Har fått et nytt liv!

Skrevet

Men hva hvis man ikke har råd til originalmedisinen da? Jeg har fått foreskrevet Cipralex av legen min men når jeg kommer på apoteket kommer de med det du kaller piratkopi fordi de er de eneste som dekkes av blåreseptordningen. Vil jeg ikke ha piratkopien må jeg betale en skyhøy egenandel.

Gjest efexorama
Skrevet

Hvordan få original efexor uten å måtte betale skyhøy egenandel?

Skrevet

Hvordan få original efexor uten å måtte betale skyhøy egenandel?

Det fikser legen. Si at du ønsker originalpreparatet, fordi blablabla og han fører det på resepten.

Skrevet

Men hva hvis man ikke har råd til originalmedisinen da? Jeg har fått foreskrevet Cipralex av legen min men når jeg kommer på apoteket kommer de med det du kaller piratkopi fordi de er de eneste som dekkes av blåreseptordningen. Vil jeg ikke ha piratkopien må jeg betale en skyhøy egenandel.

Da får du legen din til å skrive på resepten at du skal ha originalpreparatet.

Gjest efexorama
Skrevet

Det fikser legen. Si at du ønsker originalpreparatet, fordi blablabla og han fører det på resepten.

mener å huske at jeg gjorde det en gang, men egenandelen var høyere enn ved generika da også

Skrevet

mener å huske at jeg gjorde det en gang, men egenandelen var høyere enn ved generika da også

Det skal den ikke være. Da må det være at medisinen har blitt dyrere og ikke at du betalte mer med blå resept påskrevet skal ha originalpreparat. Jeg ba akkurat legen min om dette, fordi de ville gi meg et annet preparat. Og prisen var den samme som forrige gang jeg hentet medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...