Gå til innhold

Emosjonell spising

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med emosjonell spising eller trøstespising som det også kalles. Jeg har et normalt og sunt kosthold når jeg har det bra, men med en gang jeg møter litt motstand eller har en dårlig periode så må jeg trøstespise. Og det er alltid søte matvarer.

Jeg er klar over at jeg gjør dette, men vet ikke hvordan jeg skal stoppe.. Når jeg sitter hjemme og jeg kjenner jeg MÅ ha noe for å gjøre dagen bedre, så stikker jeg lett på butikken om kvelden for å få meg dagens "dose". Det er som et dop for meg. Uten søtsakene blir dagene så tunge og jeg blir deprimert.

Jeg er ikke veldig overvektig, men har 10 kg jeg vil kvitte meg med. Har slitt med dette siden jeg var 12. Jeg er nå 33...

Lurer på om noen har erfaring med dette? Noen tips til selvhjelpsbøker eller nettsider som kan hjelpe? Har tenkt tanken på å komme meg til behandling, men vil prøve meg på egenhånd først. Lei av at mat styrer livet mitt...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Akkurat som en alkoliker må avruses, man du avsukres. Etter en uke helt uten sukker, vil mye av sukkersuget være borte.

Skrevet

Regelmessige måltider, spis ofte, spis deg mett på "vanlig" mat.

Lag deg en regel om at godteri spiser man kun lørdager. Når du får lyst på noe ta deg et eple, tyggis, kaffe eller lignende.

Skrevet

Se på lavkarbo.no om det kan være noe for deg. Det hjelper ikke å kutte ut bare rent sukker, men om du kutter kraftig ned på alt av raske karbohydrater forsvinner sukkersuget mer eller mindre helt for de aller fleste i løpet av noen dager til et par uker.

Skrevet

Det handler om å holde ut de første dagene, som NHD er inne på. Jeg ville kuttet ut sukker og hvetemel fullstendig en periode og sluttet med alle former for rituell spising, det være seg fem gulrøtter hver gang du føler deg stressa eller to sjokolader til favorittprogrammet.

Spis når du er sulten, stopp når du er mett. Spis sunn mat og ha kun sunn mat tilgjengelig.

Lær kroppen din at mat er først og fremst energi, ikke noe annet.

Finn sunnere sysler å erstatte hangen etter mat med. Selv er jeg avhengig av gå- og joggeturer når jeg er stressa. Det hjelper kroppen til å slappe av og i stedet for å dope ned hjernen med sukker når ting er vanskelig, så "løper jeg det av meg". Mange problemer blir løst mens jeg går.

Skrevet

Akkurat som en alkoliker må avruses, man du avsukres. Etter en uke helt uten sukker, vil mye av sukkersuget være borte.

Ja, det vet jeg fungerer. Jeg klarer det fint i en periode på 3-4 mndr. Men hvis jeg får meg en smell psykisk, så tyr jeg til mat. Jeg trenger å lære å takle nedturene på en annen måte enn med trøstespising. Selvkontrollen står det dårlig til med dessverre.. Og hvis jeg skulle klare å spise sunt og trene og kvitte meg med disse 10 kg, så er det like viktig for meg å holde meg på normalt vektnivå. Derfor må jeg bli ferdig med trøstespisingen for godt. Ellers legger jeg bare på meg igjen når livet blir tungt. Og det blir det jo innimellom:)

Skrevet

Regelmessige måltider, spis ofte, spis deg mett på "vanlig" mat.

Lag deg en regel om at godteri spiser man kun lørdager. Når du får lyst på noe ta deg et eple, tyggis, kaffe eller lignende.

Jeg klarer det i en periode, men etter noen mndr så får jeg meg en smell og da tyr jeg til mat igjen. Jeg må finne en måte å kvitte meg med trøstespisingen for godt. Må vel bare styrke selvkontrollen min:)

Skrevet

Det handler om å holde ut de første dagene, som NHD er inne på. Jeg ville kuttet ut sukker og hvetemel fullstendig en periode og sluttet med alle former for rituell spising, det være seg fem gulrøtter hver gang du føler deg stressa eller to sjokolader til favorittprogrammet.

Spis når du er sulten, stopp når du er mett. Spis sunn mat og ha kun sunn mat tilgjengelig.

Lær kroppen din at mat er først og fremst energi, ikke noe annet.

Finn sunnere sysler å erstatte hangen etter mat med. Selv er jeg avhengig av gå- og joggeturer når jeg er stressa. Det hjelper kroppen til å slappe av og i stedet for å dope ned hjernen med sukker når ting er vanskelig, så "løper jeg det av meg". Mange problemer blir løst mens jeg går.

Ja, jeg skal starte å trene igjen. Det vil nok gjøre det "vanskeligere" å spise usunt også. VIl ikke at treningen skal være bortkastet:). Får bare gi det et nytt forsøk. Takk for tips:)

Skrevet

Se på lavkarbo.no om det kan være noe for deg. Det hjelper ikke å kutte ut bare rent sukker, men om du kutter kraftig ned på alt av raske karbohydrater forsvinner sukkersuget mer eller mindre helt for de aller fleste i løpet av noen dager til et par uker.

Vurderer å ta en tur til fastlegen min og få litt ernæringstips. Jeg er nok ganske uviten når det gjelder mat. Jeg hater å lage mat og vet aldri hva jeg skal finne på. Vet ikke hva som er sunt... Blir jo totalforvirret av alle disse ernærings og treningsguruene.. Sier noe nytt hver gang.

Men det som er med meg er at når jeg har det bra i livet, så spiser jeg normalt og har ikke noe hunger etter søtsaker. Men når livet er tøft, sånn som nå, da kjenner jeg at jeg trenger noe å trøste meg med. Det er da jeg trenger å vite hvordan jeg skal takle den motgangen på en sunnere måte.

Skrevet

Vurderer å ta en tur til fastlegen min og få litt ernæringstips. Jeg er nok ganske uviten når det gjelder mat. Jeg hater å lage mat og vet aldri hva jeg skal finne på. Vet ikke hva som er sunt... Blir jo totalforvirret av alle disse ernærings og treningsguruene.. Sier noe nytt hver gang.

Men det som er med meg er at når jeg har det bra i livet, så spiser jeg normalt og har ikke noe hunger etter søtsaker. Men når livet er tøft, sånn som nå, da kjenner jeg at jeg trenger noe å trøste meg med. Det er da jeg trenger å vite hvordan jeg skal takle den motgangen på en sunnere måte.

Jeg har det samme problemet. Kan det hjelpe å finne mat som ikke er så usunn men som likevel kan erstatte suget ditt, evt. spise mindre mengder av den usunne maten eller være ekstra påpasselig på å spise sunn mat ellers (grønnsaker, litt frukt, fisk, antioksidanter (manajuice))? Hva med mørk sjokolade, sukkerfrie pastiller (lakris eller fruktsmak), sukkerfri tyggegummi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...