Gå til innhold

utredning/medisinering av bipolare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, jeg har vært til behandling ved DPS for humørsvingninger, depresjon, angst, dissosiasjon i ett år. Behandlingen har ikke resultert i bedring, og den ble derfor avsluttet.

Fastlegen min mistenker at jeg er bipolar, og har søkt meg inn på nytt for utredning/behandling.

Jeg har fått tilbud om 3 timer med en psykiater for å utrede dette i løpet av en periode på en måned. I etterkant vil medisin og behandling være ansvaret til min fastlege.

Jeg vurdere å la være medisineringen fordi jeg er redd jeg ikke får god nok oppfølging fra fastlegen. Det er sikkert ikke lurt, men jeg er redd. Min fastlege er flink til generell sykdom, men har lite kompetanse på psykiatri.

Er dette normal behandlingsstandard, eller er det muligheter for bipolare å få spesialist oppfølging av medisiner? Det jeg ønsker meg er først utredning for å se om det stemmer at jeg er bipolar, så medisinsk oppfølging med timer hvert 3.måned e.l. for å følge opp medisin.

Bør jeg forklare dette til psykiateren når jeg har time, eller vil jeg da bli sett på som kravstor?

Har psykiatere forståelse for redselen for å ta medisiner? Er det lov å snakke om de motstridende følelsene rundt medisiner, og hvorfor det er vanskelig-eller er det strategisk lurt å bare ta pillene?

Jeg beklager om dette ble et rotete innlegg, jeg er bare så skrekkelig usikker, og vil ikke ta opp ting med psykiateren som gjør at vi går i vranglås med en gang. 3 timer er bedre enn ingenting og jeg vil gjerne bruke dem konstruktivt.

Skrevet

Det hørtes ut som et beskjedent tilbud, og det bør du nevne for den psykiateren som skal snakke med deg. Alle slags leger er vant til at pasienter er skeptiske og usikre mtp medisiner. Det er nok veldig vanlig, og ikke nødvendigvis en dårlig egenskap heller. Man har krav på å få svar på det man lurer på her.

Får du diagnosen bipolar, så er oppfølgingen en spesialistoppgave. Hyppig i oppstart med medisiner, senere i alle fall et par ggr i året (mener min psykiater). Jeg vil tro at DPS kan gjøre om på det de har vedtatt i utg.punktet. De vil se om det er behov for mer når du kommer. Om dette skulle slå feil, så må fastlegen din ha vett på å kontakte en spesialist når han lurer på noe.

Gjest implizit
Skrevet

Jeg er bipolar og bruker medisiner. Begynte med zoloft som holdt på å ende med katastrode. Disse var det legen som skrev ut.

Ble sendt i hui og hast til psykiatrisk som fant ut at jeg var bipolar. Ble medisinert med lamictal og seroquel og etter 1-2 mnd var jeg stabil. Nå er jeg ute på tur igjen og atter en gang henvist til psykiatrien. Må sannsynligvis justere medisnene eller prøve noe annet. Legen min sier at han ikke har kompetanse nok til å driv med den slags medisinering. Ifølge ham har jeg en komplisert diagnose. Men når jeg får medisnier som virker, tar fastlegen over.

Skrevet

jeg var lagt inn mens jeg fikk medisiner, fastlegen min har aldri hatt noe med det bipolare å gjøre

han bare la meg inn, og så fikk jeg diagnosen og medisin...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du ønsker deg er svært nær hvordan vi mener at det ideelle skal være. Alle bipolare burde få treffe en psykiater/erfaren asslege 1-4 ggr i året.

Det du foreløpig er tilbudt, er svært nær det ideelle, men langt bedre enn det som tilbys de fleste steder steder.

Ta det imot med åpne armer. Din fastlege og spseialisten kan konferere på telefon. Det er også mulig at psykiateren kan se deg i oppfølgingen om du ønsker dette.

PS. Det er nettopp kommet en studie der Lamictal viste lovende resultater på dissosiasjon. DS.

Lykke til :-)

Skrevet

Det du ønsker deg er svært nær hvordan vi mener at det ideelle skal være. Alle bipolare burde få treffe en psykiater/erfaren asslege 1-4 ggr i året.

Det du foreløpig er tilbudt, er svært nær det ideelle, men langt bedre enn det som tilbys de fleste steder steder.

Ta det imot med åpne armer. Din fastlege og spseialisten kan konferere på telefon. Det er også mulig at psykiateren kan se deg i oppfølgingen om du ønsker dette.

PS. Det er nettopp kommet en studie der Lamictal viste lovende resultater på dissosiasjon. DS.

Lykke til :-)

Tusen takk for svar. Setter utrolig pris på at du tok deg tid!

Føler meg tryggere på opplegget som er blitt foreslått nå, og kommer til å følge psykiaterens anbefaling om medisiner om det blir aktuelt.

Ble litt ekstra glad for at lamictal kan hjelpe mot dissosiasjon også, det har vært nevnt som en mulig medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...