Gå til innhold

Paranoid PF?

Anbefalte innlegg

Gjest Mannn28
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har paranoid personlighetsforstyrrelse. Skal ikke gjøre dette til et alt for langt innlegg, men jeg føler at dette lager litt problemer for kjemien med psykologen og behandlingen.

Først og fremst fordi jeg føler at hun ikke liker meg. Etter siste time har jeg følt meg skuffet fordi hun ikke spurte meg hvordan det gikk. Hun bare satte rett i gang med et intervju. Jeg føler at hvis jeg sier hvordan jeg vil ha ting, og kanskje komme med ønsker om gruppeterapi og sånn, så ser hun på meg som utakknemlig. De skal diskutere meg innad i teamet nå, og jeg ser for meg at sitter og snakker om hvor grusom jeg er som menneske, og jeg ser for meg at ingen vil ha meg, så den som blir min behandler må være den som er nederst på stigen eller noe. Det gjør at jeg får manglende tillit til terapeuten, fordi jeg tenker at jeg må ha fått den dårligste.

Jeg prøver å tenke fornuftig, men det er ikke så lett. Kan noen hjelpe meg med å vite hvordan jeg skal oppføre meg overfor behandleren? Jeg synes heller ikke hun smiler til meg når jeg kommer. Kanskje hun hater å ha meg der, tenker jeg.

Skrevet

Dette høres mer ut som unnvikende trekk og lav selvfølelse enn paranoide, spør du meg.

Gjest Mannn28
Skrevet

Dette høres mer ut som unnvikende trekk og lav selvfølelse enn paranoide, spør du meg.

Hmm..lav selvfølelse stemmer sikkert. Men kan legge til at jeg blir paranoid når noen ser på meg ute på restauranter og sånt, og føler at de er ute etter meg. Og går rundt og er redd for at folk jeg kjenner skal skade meg pga en krangel, eller fordi jeg glemte en avtale, eller at de ikke får det som de vil, eller lignende. Er livredd for å si noe feil, i frykt for at noen skal klikke. Har tenkt at det kan være tvangstanker også, synes det er vanskelig å vurdere forskjellene.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Hmm..lav selvfølelse stemmer sikkert. Men kan legge til at jeg blir paranoid når noen ser på meg ute på restauranter og sånt, og føler at de er ute etter meg. Og går rundt og er redd for at folk jeg kjenner skal skade meg pga en krangel, eller fordi jeg glemte en avtale, eller at de ikke får det som de vil, eller lignende. Er livredd for å si noe feil, i frykt for at noen skal klikke. Har tenkt at det kan være tvangstanker også, synes det er vanskelig å vurdere forskjellene.

Jeg synes du skal ta opp dette med behandler. Det høres ut som om du burde bruke en dose med antipsykotika. NHD kaller det antiskeptika i lave doser mot "paranoide trekk". Det er ikke sikkert du trenger høye dosen, men det høres ut som om det kunne være verdt å vurdere det.

Skrevet

Kan dette henge sammen med tidligere historie? Isåfall kan det være greit å få avklart at denne sammenhengen. Kognitiv selvbehandlig via kognitive selvhjelspbøker kan hjelpe eller hos en terapeut. Om du greier å skille mellom virkelighet og det du tenker og på den måten får deg selv på plass igjen kan du kanskje greie deg uten medisin, men hvis du føler deg plaget av disse tankene kan kanskje en liten dose antipsykotika hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...