Gå til innhold

cymbalta og noradrenalineffekten

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Jeg lurer på hvordan forholdene er med cymbalta og noradrenalinopptak. På efexor er det jo slik at en må opp i doser på mer enn 150 mg før det blir et snri. Er det noen liknende forhold ved cymbalta?

Jeg sliter nemlig med å komme høyt nok opp i doser, og har ikke nytte av ssri. Derfor er dette viktig å vite for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med Cymbalta trer NAeffekten inn fra laveste dose. Det er et SNRI hele veien.

Gjest lurre jeg på
Skrevet

Med Cymbalta trer NAeffekten inn fra laveste dose. Det er et SNRI hele veien.

Det var bra. Hvorfor brukes det sjeldnere enn efexor? Det er i hvertfall mitt inntrykk. Går det an å si noe om det? Er det et dårligere medikament på gruppenivå kanskje? Nyere? Jeg tenker på at det er jo en del mennesker som sliter med høye bivirkninger i likhet med meg når vi må opp i høyere doser, og slik sett ikke får nyttet denne noradrenalineffekten på efexor?

Når man ikke har respondert godt på ssri og efexor(som jeg ikke kom lenger opp i enn 150 mg), vil det da være et poeng å prøve cymbalta etter din mening? Jeg ønsker ikke miste noe tid, da jeg er svært dårlig.

Jeg trenger det for dyp depresjon, ikke bipolar. Det står mellom cymbalta eller elektrosjokk, og jeg ble innlagt for en liten uke siden. Er hjemme på perm i dag og behandling skal settes i gang over helgen. Setter derfor pris på dine betraktninger. Det er en veldig tung tid.

Takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var bra. Hvorfor brukes det sjeldnere enn efexor? Det er i hvertfall mitt inntrykk. Går det an å si noe om det? Er det et dårligere medikament på gruppenivå kanskje? Nyere? Jeg tenker på at det er jo en del mennesker som sliter med høye bivirkninger i likhet med meg når vi må opp i høyere doser, og slik sett ikke får nyttet denne noradrenalineffekten på efexor?

Når man ikke har respondert godt på ssri og efexor(som jeg ikke kom lenger opp i enn 150 mg), vil det da være et poeng å prøve cymbalta etter din mening? Jeg ønsker ikke miste noe tid, da jeg er svært dårlig.

Jeg trenger det for dyp depresjon, ikke bipolar. Det står mellom cymbalta eller elektrosjokk, og jeg ble innlagt for en liten uke siden. Er hjemme på perm i dag og behandling skal settes i gang over helgen. Setter derfor pris på dine betraktninger. Det er en veldig tung tid.

Takk for svar.

Grunnen til lite bruk ligger kun hos norske "helseøkonomer". En sparer på skillingen og lar krona gå.

Cymblta krever individuell refusjonssøknad hvor spesialister i psykiatri skal overprøves av saksbehandlere hos Helfo.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Grunnen til lite bruk ligger kun hos norske "helseøkonomer". En sparer på skillingen og lar krona gå.

Cymblta krever individuell refusjonssøknad hvor spesialister i psykiatri skal overprøves av saksbehandlere hos Helfo.

Akkurat da hjelper det vel å ha prøvd ut det meste av medisiner til liten nytte i tillegg til å være innlagt vil jeg tro.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...