jank Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Jeg har en gang før stilt et spørsmål i dette forumet og fått hyggelig svar. Takk for det. Dette som nå kommer er egentlig en gladmelding med et spørsmål til slutt. Jeg har en 13 år gammel sønn med diagnose kronisk trøtthetssyndrom (CFS/ME, har vært syk i 1.5 år). I tillegg til kostomlegging (vanlig sunn kost hvor vi bl.a forsøker å bruke lite av melk, sukker, aspartam, havre) har han i 4-5 måneder tatt en rekke kosttilskudd (se (*) nedenfor). Det gledelige er at gutten er veldig mye bedre. Kostomleggingen (og annen aktivitetstilpasning bl.a.) har pågått i minst et år, men da han i tillegg begynte med "kosttilskuddsterapi", ble han (1-2 måneder senere) bedre. Bedringen har fortsatt hele tiden og han har vært uten tilbakefall så langt. Denne utmattetheten som i enkelte perioder gjorde han helt flat, er nesten helt forsvunnet. For 1 måned siden reduserte vi dosene av kosttilskudd, og han er fortsatt like fin. Vi er utrolig glade for det som har skjedd. Den gang sa du at hvis han ikke var blitt bedre i løpet av en 3 måneders periode, burde vi slutte med tilskuddene. Men han er blitt bedre og vi har dessuten redusert noe. Synes du vi skal redusere dosene ytterligere, eventuelt hva bør vi redusere/øke? [vi har halvert C-vitamin og sluttet med Maria tistel(sylymarin) og ekstra sink og selen (men det er fortsatt litt selen og sink igjen i multivitaminen/mineral). Omega 6 (GLA) er mer enn halvert, magnesiumdosen er nå 200mg og CoQ10 er på 60mg. Tar Probiotika bare en gang i mellom] (*) Multivitamin/mineral (med A og D vitamin innenfor ADI norm)+B-compleks og C-vitamin (800mg). Videre CoQ10 (90 mg), omega 3 og omega 6 (tilsammen 3g). Magnesium (300mg), Selen (100mcg) og Sink (10mg) samt antioksidant (grape seed+bark) og sylymarin. Probiotika. Solhatt-tyggegummi. Kalk. Gulerot. Banan (eller kaliumrik kost) Vennlig hilsen Lettet pappa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36026-kosttilskudd-for-utmattethet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Kjære jank, Det er flott at sønnen din er blitt bedre! Jeg vil anbefale at han fortsetter med et multitilskudd som inneholder sink og minimum 30 mg Q10 sålenge han er i kraftig vekst og utvikling. Dvs til han er 16-17 år. Jeg tror han kan slutte med GLA og erstatte probiotika med syrnede melkeprodukter (biola f.eks.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36026-kosttilskudd-for-utmattethet/#findComment-138108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.