Gå til innhold

Helseangst/hypokondri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt om hypokondri og alt jeg kan finne handler om fysiske sykdommer, men jeg er hypokonder på den måten at jeg kan lese om psykiske lidelser, finne igjen symptomer, også begynner jeg og nærmest kjenne symptomer, og får somatiske reaksjoner, f.eks. hodepine pga frykt for å bli psykotisk o.l. Jeg blir deprimert av dette og tankene og frykten er der ofte konstant, og jeg blir gjerne anspent og svimmel av det, og tør da ikke gå ut.

Så må jeg lese videre om lidelsene for å kanskje finne noe som gir meg det svaret jeg ønsker: at jeg ikke har lidelsene. Men så finner jeg bare ting som skremmer meg enda mer. Hender seg jeg må ringe en psykolog jeg kjenner fordi jeg blir bare helt fra meg.

Er dette hypokondri, og kan man få psykoser eller bli schizofren fordi man er livredd for å få det og tenker på det hele tiden? Eller er det tvangstanker?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er hypokondri.

Skrevet

Dette er hypokondri.

OK, kan det føre til psykoser og slikt, som en selvoppfyllende profeti? Er det ofte sånn at å gå rundt å være redd for sånt, er et tegn på at man ikke blir det? Litt sånn som tvangstanker. Jeg er livredd for å miste besinnelsen og plutselig skade meg selv. Det er det siste jeg ønsker, derfor blir dette kjempeangstfylt for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...