Gå til innhold

Hjelp...barna mine lyver...og barneværnet er i bildet!!

Gjest ALVORLIG bekymret mamma som ikke får sove...

Anbefalte innlegg

Gjest ALVORLIG bekymret mamma som ikke får sove...
Skrevet

Slik lyder bekymringsmeldingen fra barnehage:Barnet sier, Mamma og pappa (stefar) sender meg på det mørke rommet og spruter vann på meg når jeg er slem. Barnet tar de ansatte på pupper og i skritt, og ler. Bekymringsmelding fra skolen: Pappa spruter vann på meg så jeg ikke får sove, sover i vann om natten. Bekymringsmelding nr 2: Barnet klemmer for mye på de voksne og har for god fantasi. Alle disse brevene får jeg da innen 2 uker og uten å ha hørt noe fra verken barnehage eller skole på forhånd, så jeg blir selvfølgelig sjokket uten like! Jeg får da møte med barnevernet hvor jeg stiller meg utenforstående til dette "mørke rommet" og denne sprutingen av vann. "Det mørke rommet" som barna beskriver det som var i perioden juli til september stebroren på 7 år sitt rom, mens gjesterommet ble tømt og gjort klart. Barna har sagt at de ofte lekte "mørkeleken" inne på rommet. Leken gikk ut på å lukke døren og slukke lyset for så å springe å gjemme seg under dyna. Ofte ble det ikke plass til alle 4 barna under dyna og en av de ble stående redd utenfor dyna. Grunnet røff lek og slemmring med døren på "det mørke rommet" ble dørhåndtaket løst og det endte da opp med at en gang de lekte denne leken gikk dørhåndtaket av på innsiden og de ble stengt inne på rommet uten å få lyset på i 5 minutter. Selvsagt var de veldig redde, men vi fikk opp døren og barna lo det bort etterhvert. Vi byttet dørhåndtak og tenkte ikke mer over saken. Stebroren fikk gjesterommet og alt virket fint. Rett etter dette sluttet lyset på "det mørke rommet" å virke grunnet el-feil. Den eldste av våre barn (8 år) har mange ganger truet de mindre søskenene (5,6 og 7år) med at om de ikke er snille blir de sendt på "det mørke rommet" i lek og i sinne. Dette gjorde de mindre barna veldig redde så vi sendte det eldste barnet ned på rommet med døren åpen i ca 15 min for å prøve å få det til å forstå at dette ikke var morro for noen. Og barna fikk streng beskjed om å slutte å leke denne "mørkeleken". Men jeg har i ettertid tatt dem i å leke den å skremme hverandre opp. Ved senere anledninger har jeg sagt for å lette litt på stemningen for "det mørke rommet" at de må huske å være snille, å så smile og le litt av det. Var dette galt?? Lyver barna for å få oppmerksomhet? Ingen av barna forstår hva som skjer nå med at det kommer voksne fra barnevernstjenesten å skal snakke med dem i skoletiden om hvordan det er hjemme. Barnet på 6 år hadde da sagt med gråt i halsen at han var livredd for det rommet, noe han aldri har vist her hjemme. Han sa også at han ikke likte å bli sendt på det rommet i våte klær. Hvorfor har ikke barna sagt noe til oss foreldre om dette?? Hva har vi gjort galt?? Når barna mine gjør noe galt blir de sendt på sine egne rom med lys og dør åpen for å tenke noen minutter før mamma kommer å prater med dem om det, så klemmer vi og alt er greit. Er dette galt? Når det gjelder spruting av vann så har barnet på 6 år meget kraftige raseri anfall hvor han blir så sint at han slutter å puste og svimer av, så i 2 situasjoner har barna sett at jeg har heldt kaldt vann over han og en gang tatt han i dusjen for å sjokke han til å puste. Kan det være de er redde for at jeg skal gjøre det med dem?? Ellers kan jeg skvette litt på barna med vannrester jeg har på fingrene når jeg nettopp har skyllet de på tull, er det feil av meg? Han er også sengeveter og tisser ofte gjennom bleia om natten. Jeg sitter nå her å er LIVREDD for at barna mine skal bli tatt fra meg for en løyn!!! Hvordan kan det være at 3 barn på 5,6 og 8 år kan fortelle den samme løynen?? Er det min feil, har jeg gjort noe galt?? I mine øyne er barna mine flotte mennesker og pleier sjeldent å lage oppstyr, ant enn den vanlige søskenkrangelen. Kan det være de lyver for å beskytte hverandre for å ha lekt denne leken og tror de skal få straff?? Livet vårt er helt på hode! Og Barnevernstjenesten tror jeg har mishandlet barna mine! Hva skal jeg gjøre..??????? Hva kan dette skyldes????

Skrevet

For et mareritt å komme opp i!

Det eneste riktige du kan gjøre, er å være ærlig ovenfor barnevernet. Spør om råd og veiledning til hvordan takle forskjellige problemstillinger som du beskriver her. De er her for å veilede og hjelpe foreldre også. De tar ikke barn ut av et hjem så fort ;-) Det smarteste er å samarbeide med barnevernet, de vil hjelpe familier til å løse konflikter i hjemmet. Det skal ganske mye til for at de tar fra dere den daglige omsorgen. Lykke til! Barn har utrolig fantasi innimellom, og her har det nok godt litt langt...

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Skriv ned din historie til barnevernet, slik du gjør her. Søk hjelp til sønnen med aggresjonsproblemene. At noen blir så sint at de besvimer har jeg ikke hørt om før. Han må få hjelp, hvis han ikke allerede får det. Jeg synes ikke noe om at du spyler gutten med kaldt vann. Bortsett fra dette kan det se ut som det har oppstått en del misforståleser som må klares opp i.

Skrevet

Hei. Det beste du kan gjøre i en sånn situasjon er å være så ærlig som mulig og samarbeide med barnevernet.

Alle får vel et lite sjokk når barnevernet kommer inn i bildet. Redselen for å miste barna er stor. Det skal imidlertid veldig mye til for at dette skjer. Så forsøk å slappe av og ta ting som de kommer. Ikke se for deg katastrofer, men tenk heller at barnevernet er der for å hjelpe.

Jeg opplevde selv å få en telefon fra barnevernet engang. Dette gikk ikke på oss som foreldre, men på en person i nærheten som var truende og diverse. De var rett og slett redd for livet til ungene. Uansett var jo dette en politisak og lite de kunne gjøre i forhold til dette.

Det er bra at vi har et barnevern. Bare så synd at media i veldig mange tilfeller får frem et helt feil bilde av de. Barnevernet har jo taushetsplikt og kan aldri forklare seg konkret om en sak. Derfor blir også nesten alle saker fremstillt veldig "enveiskjørt". Barnevernet er de slemme og de stakkars foreldrene har ingenting de skulle ha sagt. Slik er det jo ikke i virkeligheten.

Dette går helt sikkert bra :-)

Skrevet

Jeg synes du skal ta i mot veiledning fra barnevernet. Forklar situasjonene slik du har gjort her og be om råd til hvordan du kan takle slike ting annerledes i framtiden - da spesielt det barnet som besvimer (!) av sinne, men også hvordan du kan bedre beskytte søskenene litt mot hverandre. Kanskje de trenger oppsyn mens de leker en stund.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det barna forteller høres merkelig ut. Hvorfor sier 6-åringen at han må sove i våt seng? Har du sendt ham til køys med våt pysj etter et sånt raserianfall som du beskriver?

Og hvorfor i alle dager heller du kaldt vann på ham når han har besvimt? Det må du ikke finne på! Jeg vet at det gjøres i gamle westernfilmen, er det det du har sett? Sånn behandling kan føre til vann i lungene, slik at man drukner.

Jeg tror dere kan trenge hjelp til oppdragelsen, det virker som om det foregår mye rart. Er du helt sikker på at ikke barnas stefar sender dem på det mørke rommet som straff? Det er bra at barnevernet kommer på banen. Still deg samarbeidsvillig og ta i mot de rådene de gir, så kan dere få det bedre alle sammen. De vil ikke ta barna til å begynne med, kanskje får dere tilbud om støtte og avlastning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...