Gå til innhold

Se BP på MR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.youtube.com/watch?v=XNk2dQSgBzQ

Betyr dette at man kan se på MR om en har BP?

Jeg er oppgitt, tror jeg har det og har lyst å finne ut av det. Få korrekt diagnose, så jeg kan leve et normal liv. Skal til psykiater neste uke. Vet jeg har vært manisk, ikke dette året. Men har hatt flere dager med migrene enn uten, såklart jeg har vært mye sengeliggende. Men er jeg deprimert? Har tunge tanker om ting som har hendt før, men er det depresjon eller normal reaksjon?

Gjest jaja,det skjer...
Skrevet

Jeg ble henvist psykiater for depresjon og allerede etter andre besøk var diagnosen klar, bio polar lidelse. Jeg var egentlig lettet der og da, endelig hadde jeg en diagnose. Jeg satte meg grundig inn i symptomer og tegn, prøvde medisiner ble mer deprimert og det hele ble en evig runddans. Ti år senere er jeg tilbake til psykiater, men da i et annet ærend. Han leser fra journalen, bio polar, er det en diagnose jeg kan kjenne meg igjen i? Jeg svarer ærlig, er tidvis deprimert, men ikke stort mer. Neivel, da kan vi se bort ifra denne da. Er jeg "friskmeldt" nå da? Ja, du har no neppe hatt denne alvorlige sykdommen.

Glad for det ja, men det skal vel ikke være så lettvint å sette diagnose? Ti år har gådd, og jeg har levd med dette.

Skrevet

Jeg ble henvist psykiater for depresjon og allerede etter andre besøk var diagnosen klar, bio polar lidelse. Jeg var egentlig lettet der og da, endelig hadde jeg en diagnose. Jeg satte meg grundig inn i symptomer og tegn, prøvde medisiner ble mer deprimert og det hele ble en evig runddans. Ti år senere er jeg tilbake til psykiater, men da i et annet ærend. Han leser fra journalen, bio polar, er det en diagnose jeg kan kjenne meg igjen i? Jeg svarer ærlig, er tidvis deprimert, men ikke stort mer. Neivel, da kan vi se bort ifra denne da. Er jeg "friskmeldt" nå da? Ja, du har no neppe hatt denne alvorlige sykdommen.

Glad for det ja, men det skal vel ikke være så lettvint å sette diagnose? Ti år har gådd, og jeg har levd med dette.

Tiden vil vise om en diagnose er riktig. Diagnoser kan forandre seg, man kan bli bedre og da forandres diagnosen.

Skrevet

En skal ikke ta lett på diagnoser nei, jeg mener det burde være lett for noen som kan sine ting å vite hva det er med meg. Har tross alt vært i psykiatrien noen år, fått endel diagnoser. Mener det er verdt et forsøk, prøve medisiner mot BP. Hvis ikke det hjelper, da er det bare å gi opp.

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Hos meg ringte det ei bjelle når jeg ble satt på antidep. og leste pakningsvedlegget. Der sto det at slike medinisen uten stemningsstabiliserende kunne fremkalle mani hos pipolare. Dette skjedde etter fem dager og slik fortsatte det - opp og ned.

På bakgrunn av dette og tidligere livshistorie var visst diagnosen lett å stille.

Skrevet

Hos meg ringte det ei bjelle når jeg ble satt på antidep. og leste pakningsvedlegget. Der sto det at slike medinisen uten stemningsstabiliserende kunne fremkalle mani hos pipolare. Dette skjedde etter fem dager og slik fortsatte det - opp og ned.

På bakgrunn av dette og tidligere livshistorie var visst diagnosen lett å stille.

''Hos meg ringte det ei bjelle når jeg ble satt på antidep. og leste pakningsvedlegget. Der sto det at slike medinisen uten stemningsstabiliserende kunne fremkalle mani hos pipolare. Dette skjedde etter fem dager og slik fortsatte det - opp og ned.''

Hvilken type bipolardiagnose fikk du da? Bipolar III, den som du får pga av medisiner, eller noe sånt?

Skrevet

''På bakgrunn av dette og tidligere livshistorie var visst diagnosen lett å stille.''

Da har du sikkert hatt fagfolk rundt deg som kan noe om BP, jeg var innlagt flere ganger, er sikker på at jeg var manisk da i perioder. Men strikkedamene kunne ikke noe om det, men jeg ser det i ettertid. Det var etter jeg fikk AD, fant på mye som sletts ikke er meg.

Skrevet

''Hos meg ringte det ei bjelle når jeg ble satt på antidep. og leste pakningsvedlegget. Der sto det at slike medinisen uten stemningsstabiliserende kunne fremkalle mani hos pipolare. Dette skjedde etter fem dager og slik fortsatte det - opp og ned.''

Hvilken type bipolardiagnose fikk du da? Bipolar III, den som du får pga av medisiner, eller noe sånt?

''Bipolar III, ''

Er det ikke bare 1 og 2,er det BP 3 og?

Skrevet

''På bakgrunn av dette og tidligere livshistorie var visst diagnosen lett å stille.''

Da har du sikkert hatt fagfolk rundt deg som kan noe om BP, jeg var innlagt flere ganger, er sikker på at jeg var manisk da i perioder. Men strikkedamene kunne ikke noe om det, men jeg ser det i ettertid. Det var etter jeg fikk AD, fant på mye som sletts ikke er meg.

''Men strikkedamene kunne ikke noe om det, men jeg ser det i ettertid. Det var etter jeg fikk AD, fant på mye som sletts ikke er meg.''

Disse strikkedamene, var det sykepleiere? De bør jo kunne litt om sånt når de arbeider på et slikt sted?

Tror det er forskjell rundt om i dette landet på hvor vanskelig det er å få en diagnose. Jeg har fått fire jeg, tilsammen. To psykiske og to fysiske. Likevel er jeg jo ikke like syk hele tiden, jeg er til og med helt "normal" innimellom :-).

Har du sett det hypomani-skjemaet som finnes et eller annet sted på nett? Hva med å kjøre ut dette og ta med til legen?

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Det var nok ikke så lett å overse at jeg var manisk/hypoman, for jeg klarte ikke engang å sitte stille på legekontoret. Vaset rundt og tvinnet på en hårlokk, lo pratet som en foss. Følte meg selvfølgelig helt frisk og bad legen friskmelde meg. Det gjorde han heldigvis ikke og jeg fikk ganske raskt time hos psykolog/psykiater eller hva det nå heter :-)

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Nei, jeg fikk bipolar II fordi jeg har hatt flere depresjonssykemeldinger tidligere og fordi jeg innimellom disse episodene trodde jeg hadde periodisk ADHD. Det med ADHD hadde jeg også tatt opp med legen mye tidligere.

Jeg har hatt mine perioder da jeg har jobbet dag og natt og jeg har hatt perioder der jeg har vaset rundt med alt for mye energi og ikke fått gjort noen ting. Jeg har hatt peroder i livet da alt har vært fantastisk - helt uavhengig av ytre hendelser.

Etter en periode med tretthet, håløshet og total mangel på energi, kunne jeg plutselig våkne en dag og strutte av livsglede, tiltakslyst og energi. Som regel gikk alle episodene over til irritasjon og da var jeg så utålmodig at kunne rive ungene ut av bilen fordi de ikke kom seg ut fort nok. Jeg var så stresset og irritabel at jeg nesten sto og dirret.

Når jeg var på det mest hyperaktive, orket ikke samboeren å ha meg i hus. Han pakket treningsbagen min og sendte meg på dør. Jeg hadde så mye overskuddsenergi at jeg kunne trene i flere timer.

Opp igjennom tidene er det også mange som har ment at jeg måtte ha ADHD, men jeg fikk det aldri helt til å stemme. ADHD er jo noe man har hele tiden.

Men, vi har vel alle vår variant av sykdommen :-)

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Kan vel også nevne at jeg, etter å ha vært medisinert et par år, begynte å tvile på diagnosen. Lot være å ta Seroquel noen dager, og gikk rett i taket. Det føltes som jeg gikk på speed og det ble så ille at jeg ikke klarte å stå på et sted uten å vippe meg opp og ned på tærne.

Er vel ikke så mye å lure på ..

Skrevet

''Men strikkedamene kunne ikke noe om det, men jeg ser det i ettertid. Det var etter jeg fikk AD, fant på mye som sletts ikke er meg.''

Disse strikkedamene, var det sykepleiere? De bør jo kunne litt om sånt når de arbeider på et slikt sted?

Tror det er forskjell rundt om i dette landet på hvor vanskelig det er å få en diagnose. Jeg har fått fire jeg, tilsammen. To psykiske og to fysiske. Likevel er jeg jo ikke like syk hele tiden, jeg er til og med helt "normal" innimellom :-).

Har du sett det hypomani-skjemaet som finnes et eller annet sted på nett? Hva med å kjøre ut dette og ta med til legen?

Var ikke sykepleiere, var vanlige folk som var malplasserte. De hadde virkelig ikke peiling på psykiatri, selv om noen av dem hadde vært der i årevis. De satt og strikket, pratet om ting som skjedde i bygda. De har rett og slett ikke fagfolk de kan ansette, men har lurt på om det da er forsvarlig å ha det i drift. Var to sykepleiere som jobbet der, ellers var de andre uten utdannelse.

Joda, har fått diagnoser jeg og, vil bare ha rett. Skal se på linken du la ut :)

Tok BP test på nettet, de papirene har dps fått. Om det er nok vet jeg ikke, men kunne vel ikke skade om jeg prøvde lamictal?

Er ikke diagnosen som er viktig, det jeg vil er å fungere bedre.

Skrevet

Det var nok ikke så lett å overse at jeg var manisk/hypoman, for jeg klarte ikke engang å sitte stille på legekontoret. Vaset rundt og tvinnet på en hårlokk, lo pratet som en foss. Følte meg selvfølgelig helt frisk og bad legen friskmelde meg. Det gjorde han heldigvis ikke og jeg fikk ganske raskt time hos psykolog/psykiater eller hva det nå heter :-)

Burde ikke være vanskelig å se det på meg heller, var veldig gira, våken og klar i hodet. Når jeg var nede var det motsatt, mener de burde sett det. Men de kan ikke det hvis de ikke forstår det, og i livet mitt har jeg også følt at jeg har tatt speed. Har hatt ekstatiske opplevelse, uten å ha vært rusa. Husker mange episoder faktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...