Gå til innhold

Bør psykiske og fysiske lidelser bli likestilt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håpløst å likestille fysiske og psykiske lidelser. Det er ett faktum at psykiske lidelser er lettere å manipulere frem,

Hvis du "manipulerer frem en psykisk lidelse" så er du vel ikke helt god uansett?

Men det er jo ingen ny diskusjon om man er MAD eller BAD. Altså, er man mad (gal, psykisk syk, fortjener behandling), eller bad (umoralsk, fortjener straff)? Det er ikke godt å si bestandig. Før i tida ble alle avvikere fengsel, mens nå er det mer trendy å tilby folk behandling. Selv de som er åpenbart kriminelle skal i fengselsOMSORGEN.

Det er vanskelig når man ikke vet om man skal synes synd på folk eller straffe de. Når foten er knekt, er den knekt. Men når folk ikke klarer å gjøre det de skal og oppføre seg, så er det lett å bli veldig i stuss.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• tjohei

7

• petter smart

6

• Rith

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Psykiske og fysiske lidelser kommer aldri til å bli likestillt. Det er mange grunner til dette.

Det er mye enklere å forholde seg til noe fysisk, noe en kan se.

Det er umulig å "fake" en fysisk lidelse.

Det er et faktum at enkelte person bløffer til seg sykemeldinger, velferdsgoder++ ved å late som om de er psykisk syke. Selv om det ikke nødvendigvis er mange, skaper det et inntrykk av at personer med psykiske lidelser (som vi jo ikke kan se) ofte bare er bløff for å slippe å jobbe.

Mange tror det bare er å skjerpe seg hvis en har en psykisk lidelse, noe det er umulig å kreve av noen med en fysisk lidelse.

Det er vanskelig å forstå psykiske lidelser og mennesker frykter det de ikke forstår.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Psykiske og fysiske lidelser kommer aldri til å bli likestillt. Det er mange grunner til dette.

Det er et faktum at enkelte person bløffer til seg sykemeldinger, velferdsgoder++ ved å late som om de er psykisk syke. Selv om det ikke nødvendigvis er mange, skaper det et inntrykk av at personer med psykiske lidelser (som vi jo ikke kan se) ofte bare er bløff for å slippe å jobbe.

Mange tror det bare er å skjerpe seg hvis en har en psykisk lidelse, noe det er umulig å kreve av noen med en fysisk lidelse.

Det er vanskelig å forstå psykiske lidelser og mennesker frykter det de ikke forstår.

'det er umulig å "fake" en fysisk lidelse.''

Petter... smart?

Skrevet

Bør.. ja selvfølgelig bør det det, men det er veldig vanskelig for andre mennesker å forstå det man ikke kjenner og aldri har kjent på kroppen sin selv.

Det gjelder ikke bare psykisk sykdom slik noen hevder under her, det gjelder fysisk sykdom som ikke kan ses også.

Det finnes mange som går med fysiske plager, som i manges øyne bare kan skjerpe seg. Fysiske plager med rygg, muskler og ledd feks.

Du skal helst bruke et hjelpemiddel for at folk skal skjønne alvoret.

Skrevet

''Det er mye enklere å forholde seg til noe fysisk, noe en kan se.

Det er umulig å "fake" en fysisk lidelse.''

Dette er jeg ikke enig med deg i... Det er ikke alle fysiske lidelser som kan _sees_ og det finnes også fysiske lidelser som man faktisk kan fake, eller i hvert fall kan bli beskyldt for å fake...

Skrevet

Det bør det helt klart, men om det kommer til å bli det er et helt annet spørsmål. Nå er det også slik at det ikke er alle fysiske lidelser som blir møtt med den respekt det fortjener heller...

Skrevet

Det er fullt mulig å skryte på seg f.eks. en rygglidelse.

Bare spør de som var vernepliktige for 40 år siden.

Skrevet

''Det er mye enklere å forholde seg til noe fysisk, noe en kan se.''

Det er mange psykiske lidelser som er veldig synlige. Du har sett for lite i verden om du ikke har lagt merke til dette.

Fysisk sykdom kan man også meget godt "fake" seg til. Jeg har en lungesykdom. Hvem tror du det er som kan se dette på meg? Hva med endel hjertefeil, ryggplager, kreft? Tror du alt dette trenger å være synlig?

Skrevet

Bør.. ja selvfølgelig bør det det, men det er veldig vanskelig for andre mennesker å forstå det man ikke kjenner og aldri har kjent på kroppen sin selv.

Det gjelder ikke bare psykisk sykdom slik noen hevder under her, det gjelder fysisk sykdom som ikke kan ses også.

Det finnes mange som går med fysiske plager, som i manges øyne bare kan skjerpe seg. Fysiske plager med rygg, muskler og ledd feks.

Du skal helst bruke et hjelpemiddel for at folk skal skjønne alvoret.

''Du skal helst bruke et hjelpemiddel for at folk skal skjønne alvoret.''

Så hvis jeg begynner å bruke rullestol pga depresjon vil jeg få større forståelse? :-).

Skrevet

Umulig å fake en fysisk lidelse? Det tror jeg ikke.

Skrevet

''Psykiske og fysiske lidelser kommer aldri til å bli likestillt. Det er mange grunner til dette.''

Pr i dag er det nok slik at psykiske lidelser er meir stigmatiserte enn en del fysiske, men jeg håper og tror at det kan bedres på sikt etter hvert som åpenheten og kunnskapene øker blant "folk flest".

Det medfører ikke riktighet. Det er mange fysiske tilstander som ikke syns, og/eller som er vanskelige å påvise. Nettopp derfor sliter mange med f.eks rygg- / muskel- / skjelettlidelser med sin dose fordommer.

''Det er et faktum at enkelte person bløffer til seg sykemeldinger, velferdsgoder++ ved å late som om de er psykisk syke. Selv om det ikke nødvendigvis er mange, skaper det et inntrykk av at personer med psykiske lidelser (som vi jo ikke kan se) ofte bare er bløff for å slippe å jobbe.''

Vi har et så godt velferdssystem i Norge at det naturlig nok kan misbrukes av de som er frekke nok. Men det er ikke forbeholdt psykisk sjuke. Antakelig er det noen som benytter "sjuke barn-ordninga" også uten at det er 100% reelt...

''Mange tror det bare er å skjerpe seg hvis en har en psykisk lidelse, noe det er umulig å kreve av noen med en fysisk lidelse.''

En fysisk lidelse er så mangt. I mange yrker kan man f.eks gå på jobb med en brukket fot., mange astmatikere kan ta en kort skitur i egna tempo, osv, osv.

''Det er vanskelig å forstå psykiske lidelser og mennesker frykter det de ikke forstår.''

Der er jeg enig :-)

Skrevet

''Du skal helst bruke et hjelpemiddel for at folk skal skjønne alvoret.''

Så hvis jeg begynner å bruke rullestol pga depresjon vil jeg få større forståelse? :-).

Hva om vi setter på oss en nakkekrage i de dårligste periodene? ;)

Skrevet

''Psykiske og fysiske lidelser kommer aldri til å bli likestillt. Det er mange grunner til dette.''

Pr i dag er det nok slik at psykiske lidelser er meir stigmatiserte enn en del fysiske, men jeg håper og tror at det kan bedres på sikt etter hvert som åpenheten og kunnskapene øker blant "folk flest".

Det medfører ikke riktighet. Det er mange fysiske tilstander som ikke syns, og/eller som er vanskelige å påvise. Nettopp derfor sliter mange med f.eks rygg- / muskel- / skjelettlidelser med sin dose fordommer.

''Det er et faktum at enkelte person bløffer til seg sykemeldinger, velferdsgoder++ ved å late som om de er psykisk syke. Selv om det ikke nødvendigvis er mange, skaper det et inntrykk av at personer med psykiske lidelser (som vi jo ikke kan se) ofte bare er bløff for å slippe å jobbe.''

Vi har et så godt velferdssystem i Norge at det naturlig nok kan misbrukes av de som er frekke nok. Men det er ikke forbeholdt psykisk sjuke. Antakelig er det noen som benytter "sjuke barn-ordninga" også uten at det er 100% reelt...

''Mange tror det bare er å skjerpe seg hvis en har en psykisk lidelse, noe det er umulig å kreve av noen med en fysisk lidelse.''

En fysisk lidelse er så mangt. I mange yrker kan man f.eks gå på jobb med en brukket fot., mange astmatikere kan ta en kort skitur i egna tempo, osv, osv.

''Det er vanskelig å forstå psykiske lidelser og mennesker frykter det de ikke forstår.''

Der er jeg enig :-)

Et spørsmål HELT utenom tråden: hvordan får du til å lage sitatblokker?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Nå ler jeg godt her!

Enda bedre ide, det ville løse problemet med at man ikke liker å bli sett når det står på som verst også. ;)

Ja, jeg skal aldri mer klage over mine problemer!

Skrevet

Et spørsmål HELT utenom tråden: hvordan får du til å lage sitatblokker?

To enkelt-apostrofer før og etter teksten som kopieres. Altså ikke " som er over 2-tallet på de fleste tastaturer, men 2 stk ' som ofte er under stjernen. To før teksten og to etter.

Du ser på forhåndsvisningen om det blir riktig.

Skrevet

Umulig å fake en fysisk lidelse? Det tror jeg ikke.

Var kanskje litt kjapp der.

Fysiske lidelser kan deles inn i de som er synlige/påvisbare og de som ikke er det. De sistnevnte er ikke blant de jeg definerte som fysiske her.

Så det jeg egentlig mente var synlige/påvisbare, ikke fysiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...