Gå til innhold

Bør psykiske og fysiske lidelser bli likestilt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er mye enklere å forholde seg til noe fysisk, noe en kan se.''

Det er mange psykiske lidelser som er veldig synlige. Du har sett for lite i verden om du ikke har lagt merke til dette.

Fysisk sykdom kan man også meget godt "fake" seg til. Jeg har en lungesykdom. Hvem tror du det er som kan se dette på meg? Hva med endel hjertefeil, ryggplager, kreft? Tror du alt dette trenger å være synlig?

Jeg håper at legen din/sykehuset ser at du har en lungesykdom. Dvs at du har "bevis" på din sykdom. Det kan ikke folk argumentere bort eller si at du må skjerpe deg.

Når det gjelder fysiske skader som ikke kan påvises er vel disse like uglesett som psykiske lidelser.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• tjohei

7

• petter smart

6

• Rith

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Var kanskje litt kjapp der.

Fysiske lidelser kan deles inn i de som er synlige/påvisbare og de som ikke er det. De sistnevnte er ikke blant de jeg definerte som fysiske her.

Så det jeg egentlig mente var synlige/påvisbare, ikke fysiske.

er du lege???

Skrevet

''Du skal helst bruke et hjelpemiddel for at folk skal skjønne alvoret.''

Så hvis jeg begynner å bruke rullestol pga depresjon vil jeg få større forståelse? :-).

Nei, da ser folk virkelig ned på deg, da synes jo skaden du har. Psykiske lidelser kan man klare å skjule og da får du i hvert fall gå i fred på gata uten at folk er kjipe. Nå sier jeg ikke at alle er kjipe, men endel kommer med slengbemerkninger.

Skrevet

er du lege???

Virker det slik? Nei, jeg er nok ikke det.

Skrevet

Det er fullt mulig å skryte på seg f.eks. en rygglidelse.

Bare spør de som var vernepliktige for 40 år siden.

Men det går ikke lenger, det har legene blitt flinke til å se og de klarer ofte å se at det blir bløffet. I hvert fall spesialister, det er nok verre med vanlige fastleger.

Skrevet

Det legger bare til større problemer for de psykisk syke. Hvorfor kan de ikke lage egne boligkomplekser for dem med psykiske problemer?

En kan ikke ha spesialløsninger for alle mulige grupper. Ingen kommuner ville hatt mulighet til å spesieltilrettelegge for alle.

Dersom en hadde gitt psykisk syke egne boligkomplekser ville snart alle grupper krevd sine egne.

Skrevet

Nei, da ser folk virkelig ned på deg, da synes jo skaden du har. Psykiske lidelser kan man klare å skjule og da får du i hvert fall gå i fred på gata uten at folk er kjipe. Nå sier jeg ikke at alle er kjipe, men endel kommer med slengbemerkninger.

Mener du virkelig at folk slenger negative kommentarer til folk som sitter i rullestol eller bruker hjelpemidler av ulike slag? Hva slag umenneskelige mennesker er det? Det kan vel ikke være voksne folk!

Skrevet

En kan ikke ha spesialløsninger for alle mulige grupper. Ingen kommuner ville hatt mulighet til å spesieltilrettelegge for alle.

Dersom en hadde gitt psykisk syke egne boligkomplekser ville snart alle grupper krevd sine egne.

Synes tanken om at like barn leker best. Tror mange med psykiske lidelser kunne hatt godt av å bo i nærheten av hverandre og støtte hverandre. Tror faktisk det kunne hatt en samfunnsøkonomisk nytte. Man kan ikke forlage at alle mennesker skal finne seg til rette i dette samfunnet. Noen tar livet sitt, andre lider seg gjennom et langt liv. Det finnes nye måter å tenke på som kan gjøre at de svake kan få et bedre liv. Noen ville trolig ikke blitt rusavhengige, overvektige eller alkoholikere hvis de visste at det fantes likesinnede i nærheten som kunne gi dem støtte.

Skrevet

Mener du virkelig at folk slenger negative kommentarer til folk som sitter i rullestol eller bruker hjelpemidler av ulike slag? Hva slag umenneskelige mennesker er det? Det kan vel ikke være voksne folk!

Jo, det er ikke uvanlig. Særlig hvis jeg er alene ute, akkurat som de ikke tør hvis jeg er sammen med noen gående. Og det er voksne, norske folk.

Skrevet

Synes tanken om at like barn leker best. Tror mange med psykiske lidelser kunne hatt godt av å bo i nærheten av hverandre og støtte hverandre. Tror faktisk det kunne hatt en samfunnsøkonomisk nytte. Man kan ikke forlage at alle mennesker skal finne seg til rette i dette samfunnet. Noen tar livet sitt, andre lider seg gjennom et langt liv. Det finnes nye måter å tenke på som kan gjøre at de svake kan få et bedre liv. Noen ville trolig ikke blitt rusavhengige, overvektige eller alkoholikere hvis de visste at det fantes likesinnede i nærheten som kunne gi dem støtte.

Skal du putte 20% av den voksne befolkningen i boligkomplekser for psykisk syke?

Hva med å lage et boligkompleks for alle kreftssyke? Tenk om de kun e sitte der sammen å snakke om sin sykdom sammen, ja for som du sier, like barn leker jo best! Hva med alle med MS- Joda, vi bygger boligkomplekser til de også! Og alle hjertepasienter og slagpasienter, de må også få egne komplekser. De bør ikke sitte hjemme å lide med sin familie og sine venner når de kan sitte med likesinnede i et helt eget boligkompleks kun for hjertesyke! Ja for like barn leker jo best.

Og alle med diabetes glemte jeg. De kan få et eget boligfelt, de med høyt blodtrykk, de bor øverst i et boligkompleks og de med lavt i de nederste etasjene, jo for vi kan vel samle de med blodtrykksproblemer i et og samme boligkompleks?

Tenk hvor fantastisk øl vi kunne samlet alle slike grupper i byene. Vi kunne hatt gatenavn som sa noe om hvilke mennesker som bodde i gaten!

"schisofrenveien, Depresjonsgata, Sukkersykelia, blodtrykksdalen borettslag, de knektes fots vei, Slagsia borettslag og så videre..

Tenk hvor enkelt det hadde vært! Men før vi deler inn sånn kan vi jo først dele inn i svarte og hvite, kvinner og menn...

Trøste og bære tjohei- hvilken planet kommer du fra?

Skrevet

Skal du putte 20% av den voksne befolkningen i boligkomplekser for psykisk syke?

Hva med å lage et boligkompleks for alle kreftssyke? Tenk om de kun e sitte der sammen å snakke om sin sykdom sammen, ja for som du sier, like barn leker jo best! Hva med alle med MS- Joda, vi bygger boligkomplekser til de også! Og alle hjertepasienter og slagpasienter, de må også få egne komplekser. De bør ikke sitte hjemme å lide med sin familie og sine venner når de kan sitte med likesinnede i et helt eget boligkompleks kun for hjertesyke! Ja for like barn leker jo best.

Og alle med diabetes glemte jeg. De kan få et eget boligfelt, de med høyt blodtrykk, de bor øverst i et boligkompleks og de med lavt i de nederste etasjene, jo for vi kan vel samle de med blodtrykksproblemer i et og samme boligkompleks?

Tenk hvor fantastisk øl vi kunne samlet alle slike grupper i byene. Vi kunne hatt gatenavn som sa noe om hvilke mennesker som bodde i gaten!

"schisofrenveien, Depresjonsgata, Sukkersykelia, blodtrykksdalen borettslag, de knektes fots vei, Slagsia borettslag og så videre..

Tenk hvor enkelt det hadde vært! Men før vi deler inn sånn kan vi jo først dele inn i svarte og hvite, kvinner og menn...

Hva med de som har flere diagnoser? Har du tenkt på dem?

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det legger bare til større problemer for de psykisk syke. Hvorfor kan de ikke lage egne boligkomplekser for dem med psykiske problemer?

Ai. Jeg har bodd i et slikt. Kan med hånda på hjertet si at det IKKE gjorde meg friskere. Tvert imot. Ja til mangfold!

Skrevet

Hvilken planet kommer du fra som er så fientlig?

Skrevet

Dette finnes jo. Så min ide har ikke vært så dum likevel:-)

Skrevet

Hvilken planet kommer du fra som er så fientlig?

Ønsket ikke å fremstå som findtlig, men ironisk:) Spekteret av psykiske lidelser er så stort at det å si at psykisk syke skal samles i egne komplekser rett og slett blir for dumt.

Som en skrev her var det i en kommune plassert et boligkompleks for psykisk syke vegg i vegg med psykisk utviklingshemmede og det var forferdelig for de psykisk syke. la meg spørre - Hvordan tror du "friske/ikke psykisk psyke" vil reagere på å bo vegg i vegg med et boligkompleks med psykisk syke?

Skrevet

Ønsket ikke å fremstå som findtlig, men ironisk:) Spekteret av psykiske lidelser er så stort at det å si at psykisk syke skal samles i egne komplekser rett og slett blir for dumt.

Som en skrev her var det i en kommune plassert et boligkompleks for psykisk syke vegg i vegg med psykisk utviklingshemmede og det var forferdelig for de psykisk syke. la meg spørre - Hvordan tror du "friske/ikke psykisk psyke" vil reagere på å bo vegg i vegg med et boligkompleks med psykisk syke?

Det finnes i dag omsorgsboliger og ettervernshjem hvor psykis syke bor. I omsorgsboliger bor det kanskje i tillegg andre med andre lidelser. Er enig at forslaget mitt kanskje ikke var så gjennomtenkt, men at det kunne være relevant for en del å ikke bo så langt unna andre som sliter tror jeg gjelder for mange. Problemer er jo at mange psykisk syke blir isolerte på grunn av lidelsen sin og synes det er vanskelig å sosialisere seg med vellykkede mennesker. Dette vet jeg er et problem for mange. Inkludert meg selv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Virker det slik? Nei, jeg er nok ikke det.

hva gjør du da

Skrevet

hva gjør du da

"Jobber" på kontor. Akkurat nå er det lite å gjøre så jeg er her inne :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...