Gå til innhold

Kan jeg velge hvilken terapi?

Anbefalte innlegg

Gjest Hennes00
Skrevet

Har endelig tatt mot til meg og bestilt time hos fastlegen for videre henvisning til psykolog. Er 21 år og har hatt sosialangst så lenge jeg kan huske. Pga dette har jeg problemer med å få meg jobb og leve et normalt liv. Jeg har lest litt om terapiformer og det virker som om kognitiv terapi er det som er best for meg. Kan jeg velge selv om jeg vil gå til en psykolog/terapeut som praktiserer dette, eller må jeg ta det jeg får? Er det vanlig at psykologer kan tilby kognitiv terapi? Jeg bor i en stor by.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I en stor by finnes det i 2011 sikkert psykologer som behersker kognitiv terapi. Du velger selv psykolog om du går til private. På en poliklinikk skal dine ønsker tas hensyn til og respekteres så lenge valget er godt faglig begrunnet.

Skrevet

Jeg fikk tildelt psykolog, men ingen informasjon om hvilken terapiform h*n bruker. Hvorfor ikke? Kunne ikke det stått litt informasjon om psykologene på lister man får og ikke bare navn?

Og et annet spørsmål: Jeg som lærer blir hvert år vurdert av elevene mine og kalles deretter inn til samtale med min leder. Dette er pålagt og ikke noe jeg kan velge. Hvorfor får jeg ikke gjøre det samme med min psykolog? Ønsker de ikke de også å få tilbakemeldinger og kunne forbedre/justere det de gjør? Dette finner jeg merkelig. Jeg har stor innflytelse på mine elever, men en psykolog har jammen mye å si for sin klient også.

Skrevet

I en stor by finnes det i 2011 sikkert psykologer som behersker kognitiv terapi. Du velger selv psykolog om du går til private. På en poliklinikk skal dine ønsker tas hensyn til og respekteres så lenge valget er godt faglig begrunnet.

Jeg fikk tildelt psykolog, men ingen informasjon om hvilken terapiform h*n bruker. Hvorfor ikke? Kunne ikke det stått litt informasjon om psykologene på lister man får og ikke bare navn?

Og et annet spørsmål: Jeg som lærer blir hvert år vurdert av elevene mine og kalles deretter inn til samtale med min leder. Dette er pålagt og ikke noe jeg kan velge. Hvorfor får jeg ikke gjøre det samme med min psykolog? Ønsker de ikke de også å få tilbakemeldinger og kunne forbedre/justere det de gjør? Dette finner jeg merkelig. Jeg har stor innflytelse på mine elever, men en psykolog har jammen mye å si for sin klient også

Skrevet

Jeg ville tatt opp det med fastlegen, få det skrevet i henvisningen at du tror kognitiv terapi er det hensiktsmessige for deg. Så vet de det når de vurderer henvisningen.

Gjest Hennes00
Skrevet

Takk for svar.

Jeg er ingen fagmann, så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å begrunne valget, bortsett fra å referere til det jeg har lest om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Jeg er ingen fagmann, så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å begrunne valget, bortsett fra å referere til det jeg har lest om det.

Du trenger ikke begrunne ditt ønske ut over det at du ønsker det som er dokumentert best behandling :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...