Gå til innhold

Begynne med medisin eller ikke?

Gjest hva gjør jeg nå videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nettopp blitt sykmeldt for 1 mnd, pga veldig sliten, høyt spenningsnivå i kroppen, nakke/svimmlehet, nummenhetsfølelse i armer, med påfølgende redsel for at jeg skal være alvorlig syk. Blodprøvene sier jeg er frisk, og jeg har fått en stressdiagnose.

Legen spurte meg om jeg i tillegg hadde angst, noe jeg ikke har tenkt noe særlig på, men tror kanskje jeg har det. Fikk da cipralex, begynte med 5 mg, ble veldig dårlig på natta på dag 2, med oppkast, svimmelhet, ubehagelig varmefølelse i hals og hode. Blodtrykksfall eller andre ting? Tok ikke flere tabletter, veldig skummelt.

Er nå så usikker hva jeg skal gjøre. Begynne på nye medisiner? Har nå en angstfølelse i kroppen, mer enn før jeg begynte på cipralex. GÅr til psykomotorisk fysioterapi.

Må si jeg er veldig redd for medisiner og bivirkninger, redd for å bli syk, at kroppen skal reagere på en måte som gjør at jeg ikke kjenner den igjen.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Symptomene dine ligner veldig mye på noe jeg har hatt noen ganger. Bra du går til psykomotorisk fysioterapi, det hjalp for meg :)

Gjest Hva gjør jeg nå videre?
Skrevet

Symptomene dine ligner veldig mye på noe jeg har hatt noen ganger. Bra du går til psykomotorisk fysioterapi, det hjalp for meg :)

Hei. Brukte du medisiner for å få hjelp? Er blitt så opphengt i dette nå at jeg tror jeg framkaller angstfølelsen i mange ulike sammenhenger. Har gått 3 ganger til psykomotirsk fysioterapi, foreløpig hjelper det ikke så mye, men må vel ta tida til hjelp.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hei. Brukte du medisiner for å få hjelp? Er blitt så opphengt i dette nå at jeg tror jeg framkaller angstfølelsen i mange ulike sammenhenger. Har gått 3 ganger til psykomotirsk fysioterapi, foreløpig hjelper det ikke så mye, men må vel ta tida til hjelp.

Brukte ingen medisiner for det du beskriver i starten av innlegget. Det var fysioen og mye trening (gå tur og svømme) som gjorde susen.

Har ellers en del psykiske plager som jeg tar medisiner mot, men angst er ikke en av dem.

Håper du ble litt klokere!

Gjest Hva gjør jeg nå videre?
Skrevet

Brukte ingen medisiner for det du beskriver i starten av innlegget. Det var fysioen og mye trening (gå tur og svømme) som gjorde susen.

Har ellers en del psykiske plager som jeg tar medisiner mot, men angst er ikke en av dem.

Håper du ble litt klokere!

Men hadde du angst eller noe lignedne angst sånn som jeg beskriver, og det hjalp det med fysisk aktivitet? Hvor mye og hvor hardt trente du da for å dempe symptomene? I går var en sånn angstfull dag, klarte ikke å roe ned og spenne av. Så da løp jeg opp trappene i huset så fort jeg kunne noen ganger og roet meg ned en del da. Selv om det sikkert så helt vanvittig ut..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg svarer (selvsagt) kun på grunnlag av de opplysninger du gir her.

Jeg synes ikke det er grunn til å begynne med medisiner i ditt tilfelle.

Skrevet

Det er flere måte å behandle angst på; snakke med en terapeut, kognitiv egenbehandling, selvhjelpsbøker, yoga, meditasjon, avspenning, trening og sunt kosthold. Synes du fikk piller for fort. Jeg har brukt cipralex uten ønsket virkning. Syntes jeg ble mer sensitiv og irritabel av den. Søvnproblemer fikk jeg også og økt appetitt. Men den virker forskjellig på folk.

Skrevet

Jeg svarer (selvsagt) kun på grunnlag av de opplysninger du gir her.

Jeg synes ikke det er grunn til å begynne med medisiner i ditt tilfelle.

Takk for svar, litt utfyllende opplysninger:

tror kanskje jeg har generalisert angst. Er redd for det meste, og spesielt bekymret for barna mine. Etter et sykkeluhell i fjor sommer da eldstegutten falt og ble liggende helt stille, med påfølgende hjernerystelse sliter jeg med å dra på sykkelturer sammen med barna i etterkant, og jeg er helt ute av meg av bekymring og slapper ikke av før de har parkert sykkelen i tunet igjen.

På samme måte, veldig engstelig på fotballkampene til barna, tenk hvis de skader seg osv.

Har itillegg det sånn at jeg er på vakt hele tiden, veldig skvetten, på tå hev. Mange muskelspenninger, masse uro i kroppen, vanskelig å slappe av. Må hele tiden gå på toalettet og tisse.

Men har vel også en form for sosial angst, arter seg slik at jeg strammer nakken når jeg snakker med folk, hever skuldrene når jeg er anspent feks når det er masse folk rundt meg, høyt lydnivå osv. Dermed blir jeg veldig svimmel og ustø når jeg går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...