Gå til innhold

Umoden personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

hva er kriteriene for å bli diagnostisert med Umoden personlighetsforstyrrelse? Finner ikke noe om dette på nettet, er diagnosen borte fra diagnosemanualene?

På bakgrunn av navnet, vil jeg påstå at ingen andre diagnoser ville passet meg bedre. Jeg føler meg som en 12-åring og takler ikke voksenverdenen.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om umoden personlighetsforstyrrelse. Men sikkert mange som føler seg igjen i den.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om umoden personlighetsforstyrrelse. Men sikkert mange som føler seg igjen i den.

Vel som sagt vet jeg ikke hva kriteriene er, bare at det er en av de mange personlighetsforstyrrelsene. Jeg synes det er lettere å omgås barn enn voksne, og føler at jeg er på mer emosjonelt nivå med barn, og foretrekker deres interesser fremfor voksnes. Jeg skulle ønske jeg ble behandlet som et barn hos psykologen, og fikk barnevennlige tester med bilder, lyder og slikt. Nå får jeg a4-ark med bare tekst, og med oppgaver, som jeg gråter av fordi jeg ikke greier å gjennomføre sånne oppgaver på egen hånd, og "være voksen". Mange som har sagt at jeg bare må skjerpe meg, og ta meg sammen, men da blir jeg bare lei meg og får enda mindre motivasjon.

Kunne nevnt mer, men det blir så mye dumt, og dessuten mye for folk her å lese. Vel, kan nevnte at jeg skulle ønske jeg hadde en "hjelpelærer"-lignende person som kunne hjelpe meg i jobben og i livet ellers, som også kunne være streng og kjefte på meg når jeg var umulig.

Skrevet

Vel som sagt vet jeg ikke hva kriteriene er, bare at det er en av de mange personlighetsforstyrrelsene. Jeg synes det er lettere å omgås barn enn voksne, og føler at jeg er på mer emosjonelt nivå med barn, og foretrekker deres interesser fremfor voksnes. Jeg skulle ønske jeg ble behandlet som et barn hos psykologen, og fikk barnevennlige tester med bilder, lyder og slikt. Nå får jeg a4-ark med bare tekst, og med oppgaver, som jeg gråter av fordi jeg ikke greier å gjennomføre sånne oppgaver på egen hånd, og "være voksen". Mange som har sagt at jeg bare må skjerpe meg, og ta meg sammen, men da blir jeg bare lei meg og får enda mindre motivasjon.

Kunne nevnt mer, men det blir så mye dumt, og dessuten mye for folk her å lese. Vel, kan nevnte at jeg skulle ønske jeg hadde en "hjelpelærer"-lignende person som kunne hjelpe meg i jobben og i livet ellers, som også kunne være streng og kjefte på meg når jeg var umulig.

Okei jeg må også innrømme at det har noe med behovet for oppmerksomhet å gjøre, gjerne av flere, som kan se på meg som et problembarn og en som trenger ekstra omsorg og hjelp.

Forferdelig å innrømme :(

Skrevet

Okei jeg må også innrømme at det har noe med behovet for oppmerksomhet å gjøre, gjerne av flere, som kan se på meg som et problembarn og en som trenger ekstra omsorg og hjelp.

Forferdelig å innrømme :(

Det er jo fint du setter ord på det.

Har du snakket med behandleren din om dette ennå? Husker du ble oppfordret til det (av blant annet meg).

Skrevet

Det er jo fint du setter ord på det.

Har du snakket med behandleren din om dette ennå? Husker du ble oppfordret til det (av blant annet meg).

Fant forresten litt om denne PF-en på engelsk, og tror ikke jeg har den likevel. Der stod det at man bl.a. ville vært umoralsk, mangle empati, skadelig atferd m.m., noe som er langt i fra meg.

Jeg har ikke turt å si det til behandleren enda. For jeg er så redd hun tror jeg har "faket" alle plagene mine bare for å komme dit, noe jeg alldeles ikke har. Så er redd hun vil slutte å tro på meg. Det ville vært en katastrofe dersom alt jeg sier bare vil oppfattes som oppmerksomhetssnakk. Jeg har ikke overdrevet noe som helst i behandlingen så langt, men tør ikke si dette.

Skrevet

Alle personlighetsforstyrrelser er vel tegn på umodenhet på et eller annet vis.

Finnes det noe som heter umoden personlighetsforstyrrelse?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle personlighetsforstyrrelser er vel tegn på umodenhet på et eller annet vis.

Finnes det noe som heter umoden personlighetsforstyrrelse?

Ja, det finnes noe som heter umoden pf. Det finnes ingen spesifikke kriterier. Den hører til gruppen "andre".

Den brukes når a) andre definerte pf ikke kan brukes, og B) det er en tydelig pf, og c) symptomene domineres av umodenhet (lav egostyrke).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...