Gå til innhold

Avgrenset interesse

Anbefalte innlegg

Gjest Mannn28
Skrevet

Psykologen min sier at hun har tenkt en del på det med at jeg kun har 1 ganske spesiell interesse i livet, som har gjort jobb og andre hobbyer meningsløse, og gjort at jeg har blitt mindre sosial, fordi jeg er så opphengt i dette.

Når hun sier "at hun har tenkt en del på akkurat det der", betyr det at hun tenker det i form av en spesiell diagnose?

Jeg hadde 1 slik interesse som barn og ungdom også, og kunne sitte timesvis i en slags fantasiverden, som ingen andre kunne skjønne var interessant.

Skrevet

Det du beskriver tror jeg bare er sært, og det er mange sære og rare mennesker i verden. Jo flere diagnoser man lager, jo lettere er det å fange opp disse menneskene;)

Men hva annet er det utenom denne ensporede interessen som skaper problemer for deg?

Gjest Mannn28
Skrevet

Det du beskriver tror jeg bare er sært, og det er mange sære og rare mennesker i verden. Jo flere diagnoser man lager, jo lettere er det å fange opp disse menneskene;)

Men hva annet er det utenom denne ensporede interessen som skaper problemer for deg?

Problemet er vel det at jeg ikke greier å la det ligge, selv om interessen har påvirket livet i negativ retning. Den har bl.a. gitt meg sorg og mye destruktivitet. Så jeg skulle så gjerne blitt interessert i noe annet!

Gjest Mannn28
Skrevet

Huff, det var flere ting der som passet ganske bra, og det gjør meg engstelig. Hvis det er sånn, er jeg dømt til et liv i det samme gamle sporet. Og, kanskje et litt dumt spørsmål, men er det en farlig tilstand?

Men forresten, "manglende evne til å oppfatte andres perspektiv" - det føler jeg ikke at jeg har problemer med!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Huff, det var flere ting der som passet ganske bra, og det gjør meg engstelig. Hvis det er sånn, er jeg dømt til et liv i det samme gamle sporet. Og, kanskje et litt dumt spørsmål, men er det en farlig tilstand?

Det er ikke farlig. Det er vanskelig å endre, og det er bedre å prøve å tilpasse livet sitt til personligheten enn å prøve å endre personligheten til livet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men forresten, "manglende evne til å oppfatte andres perspektiv" - det føler jeg ikke at jeg har problemer med!

Det er ikke et "enten/eller". Det er et kontinuum der en setter grensen/diagnosen et eller annet sted på denne linjen der problemene/funksjonsnedsettelsen blir så stor at det er en sykdom.

Gjest Mannn28
Skrevet

Det er ikke et "enten/eller". Det er et kontinuum der en setter grensen/diagnosen et eller annet sted på denne linjen der problemene/funksjonsnedsettelsen blir så stor at det er en sykdom.

Takk! Det du sa om å endre livet og ikke personligheten, var forresten veldig godt sagt.

Når jeg tenker meg om, har jeg et ganske ensporet perspektiv når det gjelder akkurat den interessen jeg har. Der er jeg så overbevist at jeg tenker forskere og fagpersoner ikke engang har like god innsikt. Nå er den jo smal da, men er jeg cocky, eller er det et tegn på et problem?

Skrevet

Det er ikke farlig. Det er vanskelig å endre, og det er bedre å prøve å tilpasse livet sitt til personligheten enn å prøve å endre personligheten til livet.

.

''...det er bedre å prøve å tilpasse livet sitt til personligheten enn å prøve å endre personligheten til livet.''

Godt sagt, NHD...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...