Gå til innhold

Forvirret over min brors tilstand.

Anbefalte innlegg

Gjest Cthulhu80
Skrevet

Hei. Som overskriften sier så er jeg litt forvirret og ikke minst engstelig. Jeg har en bror på 25 som jeg tror har problemer han ikke vil snakke om, vi har et nært forhold så jeg har prøvd alt så dette er et rop om hjelp. Jeg vet at min bror har godt på medisiner p.g.a ADHD i ung alder han sluttet vel rund 13 års alderen men jeg tror muligens ikke dette var lurt. Han ser veldig stresset ut og må altid fikle med noe og kan aldri sitte helt i ro og han mister mange ganger konsentrasjonen når det skjer mye rundt han. Det som bekymrer meg mest er at han muligens er eller kan bli derprimert og ensom p.g.a av måten han lever på. Jeg prøver mitt beste og få han med på ting få han til å være sosial. Men det virker ikke som om han er inntrisert han er der liksom bare fordi jeg ville at han skulle være med. Han har heller ikke noen personlige meninger om ting og det virker som han hermer etter meg, at alt det jeg liker det er kult så det liker han å. Tv spill, film og rally er vel det eneste han har av personlige inntresser og det er jo posetivt. Han virker heller ikke inntrisert eller villig til å involvere seg i familien rundt seg og det virker ikke som om han har noen venner og når det kommer til dating og alt som innebærer det å ha en kjæreste finnes det null inntresse for. Har prøvd å finne ut hva han liker men han er totalt blank og uintrisert. Min samboer har tatt han med på guttetur på byen og han sier også at han er unormalt uinntrisert i å snakke og se på det motsatte kjønn. Har spurt om han er homofil og er det tilfelle er det helt ok for oss men der og er han ikke inntrisert. Et annet problem er rennslighet, vi har tatt han med oss på ferie i noen uker og da merket vi det veldig godt. Han skiftet aldri tøy, han hadde to sett med tøy han brukte hele tiden. Og han dusjet eller vasket seg aldri. Han løy om dette hele tiden og vi skjønner ikke hvorfor for jeg vet han ikker er dum så hvorfor trodde han da at vi ikke ville merke at han ikke hadde skiftet rent tøy eller dusjet? Ser også på tenner og negler at han er ustelt og lukten han prøver å fjerne med deodrant er så merkbar at folk ungår han. Og noen ganger er det så ille at etter et besøk hoss meg må jeg lufte ut. Han jobber hele uken og når helgen kommer tar han gjerne noen øl alene, han sier noen ganger at han skal til venner eller ha fest men når jeg ringer for å spør om han skal på byen er han hørbart helt alene og da har han altid unskyldingene klare. Merker han kommer med masse røver historier a.n.g daglidagse ting for å vekkforklarer feil han har gjort med eks regninger, data, kjøp av ting også videre. Han liker ikke å ha feil og tror han vet alt om alt og vil aldri ha hjelp til noe det gjør det veldig vanskelig for jeg ser han sliter med noe men hva det er vet jeg ikke. Har du noen meninger om dette og tips til hva jeg kan gjøre, eller skal jeg bare la det gå sin gang?

Skrevet

Ikke la det gå sin gang. Jeg har ingen konkret løsning, men enkelte trenger hjelp uten at de innser det selv. Dette er kanskje et slikt tilfelle. Finnes det noen ADHD-forening eller noe du kan ringe da? Hva tenker han selv om å få hjelp til å endre på livet?

Skrevet

Dette er kanskje kjipt av meg å si, men om han ikke er interessert i å ta imot hjelp er det lite man kan gjøre. Man må ville det selv.

Har dere tatt et skikkelig oppgjør med hverandre? Du nevner jo veldig mange punkter her som også får meg til å tenke at det virkelig er noe som ikke er helt på rett plass. Jeg tror broren din trenger svært direkte tale.

Skrevet

Dette er kanskje kjipt av meg å si, men om han ikke er interessert i å ta imot hjelp er det lite man kan gjøre. Man må ville det selv.

Har dere tatt et skikkelig oppgjør med hverandre? Du nevner jo veldig mange punkter her som også får meg til å tenke at det virkelig er noe som ikke er helt på rett plass. Jeg tror broren din trenger svært direkte tale.

Enkelte innser ikke at de trenger hjelp. Så noen MÅ man faktisk hjelp.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din bror er åpenbart syk. Jeg tror ikke det skyldes ADHD.

Jeg synes du skal motivere han for å søke lege. Du kan også ta en prat med fastlegen hans.

Fokuser på det med personlig hygiene og dets betydning for relasjonen til andre.

La hans manglende sosiale liv ligge. Mange trives best i eget selskap. "På seg selv kjenner en ingen andre."

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg synes du skal motivere han for å søke lege. Du kan også ta en prat med fastlegen hans.

Fokuser på det med personlig hygiene og dets betydning for relasjonen til andre.

La hans manglende sosiale liv ligge. Mange trives best i eget selskap. "På seg selv kjenner en ingen andre."

Flott sitat! Hvor kommer det fra? Vil bruke det i en sammenheng :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvem fastlegen has er, hvordan kan jeg finne ut av det uten å spørre min bror? Jeg har såklart pratet med han om dette, spurt han hvordan han føler og om jeg kan hjelpe. Hvorfor han lyver og hvorfor han ikke vasker seg. Men han har satt opp en vegg som jeg ikke klarer å bryte, og det ender i samme resultat hver gang. Først prøver han å overbevise at jeg har feil men når han innser at jeg har rett blir han alvorlig sinna, nå er han en stor og kraftig kar som er mye sterkere en lille meg så når han for disse raerinnfallende føler jeg meg ikke trygg. Og alt ender med at han går og jeg for ikke kontakt med han på uker. Derfor er dette ekstra vannskelig og jeg vet ikke hvem jeg skal hente hjelp oss eller hva kan gjøre for å hjelpe. Det er heller ingen andre i familie som kan hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...