Gå til innhold

Diabetes som bivirkning av zyprexa/NHD

Anbefalte innlegg

Lille kylling
Skrevet

Hei

Jeg har skrevet en gang før og fortalt at jeg ble lagt inn på sykehus med tachyardi i høst, og hjertelegene mente det var seroquel depot som var synderen. Dosen ble halvert, men på 24-timers EKG 4 uker etter reduksjonen viste det seg at jeg hadde gjennomsnitt på 115 slag og var oppe i 168 slag om natta mens jeg sov (de påpekte av seroquellen ble tatt om kvelden). Derfor ble hele seroquellen bråseponert for et par uker siden og nå går jeg på Zyprexa for å se om pulsen roer seg.

Jeg har imidlertid lest at diabetes er en bivirkning av zyprexa, og at firmaet som produserer denne medisinen måtte betale erstatning til folk som hadde fått diabetes mens de gikk på zyprexa i USA. Jeg ligger egentlig i litt risikogruppe for diabetes da jeg er overvektig med mye fett på magen (gikk opp 40 kg på ett år da jeg gikk på Risperdal). Jeg har fått treningsforbud til pulsen er roligere, men går et par turer med hunden min hver dag og er veldig bevisst på kostholdet mitt. Men har hørt at man kan få diabetes av zyprexa selv om man ikke legger på seg også....

Spørsmålene mine blir da:

- burde ikke pulsen ha roet seg litt i alle fall når jeg halverte seroquelldosen? Kan dette tyde på at tachyardien ikke har med denne medisinen å gjøre?

- hvis man måler langtidsblodsukker jevnlig når man går på zyprexa, vil man da få varselstegn før man utvikler diabetes? Og hvordan kan man da reversere utviklingen (hjelper det da å slutte på zyprexa?)?

- hvis man utvikler diabetes kan man da bli kvitt det når man slutter på Zyprexa?

- er bivirkningene doseavhengig? (jeg går nå på 5 mg som visstnok er en liten dose, men er i en stabil fase så det fungerer bra.)

Håper du kan svare :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I sjeldne tilfeller kan vektøkning på Zyprexa utløse DiabetesII.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...