Gå til innhold

NHD: Skjønnsmessige spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte mennesker nevne at "psykiateren/psykologen rådet meg til...". Når det er snakk om arbeidstiltak, sunt kosthold eller andre "selvsagte" positive handlinger forstår jeg rådet. Men når det kommer til skilsmisse eller bryte kontakten med mamma eller slutte i en jobb - er det riktig av en psykiater/psykolog å gi sin personlige mening?

Gjest fri som fuglen
Skrevet

Jeg ble faktisk rådet til å flytte fra samboeren min fort som svint. Hadde jeg ikke fått dette rådet, hadde jeg neppe klart å gjøre det. Nå er jeg fri som fuglen og har aldri angret et sekund på det jeg ble rådet til.

Tror likevel ikke det er vanlig å komme med slike råd, eller hva ..?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I utganspunktt er det tre ting vi ikke gir råd om: Bytte av ektefelle, jobb og bolig.

I tillegg råder vi ofte folk til ikke å ta beslutninger om slikt mens de er inne i en sykdomsperiode.

Det finnes unntak fra dette: Dersom partneren er voldelig. En gang er nok om det er alvorlig. To ganger er nok om det er mer moderat. I slike tilfeller hender det jeg gir råd om brudd.

Jeg er noe mindre tilbakeholdende dersom forholdet kun er inne i en startfase.

Skrevet

I utganspunktt er det tre ting vi ikke gir råd om: Bytte av ektefelle, jobb og bolig.

I tillegg råder vi ofte folk til ikke å ta beslutninger om slikt mens de er inne i en sykdomsperiode.

Det finnes unntak fra dette: Dersom partneren er voldelig. En gang er nok om det er alvorlig. To ganger er nok om det er mer moderat. I slike tilfeller hender det jeg gir råd om brudd.

Jeg er noe mindre tilbakeholdende dersom forholdet kun er inne i en startfase.

Takk for svar :)

Har dere klare retningslinjer i forhold til slikt som dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar :)

Har dere klare retningslinjer i forhold til slikt som dette?

Det hører med til opplæringen.

Skrevet

Det hører med til opplæringen.

Kanskje et par sitater fra en tråd på samlivsforumet kan brukes i opplæringen av nye terapeuter. Jeg blir uhyre skeptisk til hvorvidt psykologen i dette tilfellet er bevisst sin innvirkning på avgjørelsen av et spørsmål han neppe kan sies å ha spesialkompetanse i forhold til.

''

Men psykologen er faktisk enig med at jeg bør skille meg fra han. Jeg har tenkt på hvad dere skriver også *snufse*.Vet ingenting jeg nå. plutslig er alt usikkert.

''

''Hun? Det er en han, men det er bare fordi jeg føler meg tom og ikke orker mer. Men mamma er helt uenig og mener det er mye jeg kan gjøre selv for å komme ut av det her uten å skilles.

Det har bare vært så god følelse når jeg har vært hos psykologen og fått litt støtte.

''

Fra tråden http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4527582

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Kanskje et par sitater fra en tråd på samlivsforumet kan brukes i opplæringen av nye terapeuter. Jeg blir uhyre skeptisk til hvorvidt psykologen i dette tilfellet er bevisst sin innvirkning på avgjørelsen av et spørsmål han neppe kan sies å ha spesialkompetanse i forhold til.

''

Men psykologen er faktisk enig med at jeg bør skille meg fra han. Jeg har tenkt på hvad dere skriver også *snufse*.Vet ingenting jeg nå. plutslig er alt usikkert.

''

''Hun? Det er en han, men det er bare fordi jeg føler meg tom og ikke orker mer. Men mamma er helt uenig og mener det er mye jeg kan gjøre selv for å komme ut av det her uten å skilles.

Det har bare vært så god følelse når jeg har vært hos psykologen og fått litt støtte.

''

Fra tråden http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4527582

Det høres mer ut som det kan være en depresjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...