Gå til innhold

Angst for medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologen og jeg er enig i at jeg av og til burde tatt noen medisiner pga sterk angst og tvangstanker som av og til ødelegger hele dager for meg. Men jeg tør virkelig ikke fordi jeg har lest om økt selvmordsfare ved bruk av enkelte medisiner. Så jeg er så lei meg fordi jeg nekter å ta medisiner, og da føler jeg meg helt fortapt når det ikke finnes alternativer enn å lide seg gjennom dagene.

Har lest at det ikke er uvanlig at personer med OCD motsetter seg medisiner nettopp pga tvangstanker.

Jeg er livredd for at vissheten om slike mulige bivirkninger blir en selvoppfyllende profeti og gir meg ytre locus av kontroll, og jeg er alltid redd for å skulle miste impulskontrollen. Derfor drikker jeg aldri alkohol f.eks., for jeg MÅ ha kontrollen. Jeg tør ikke la medisiner ta kontrollen over tankene mine.

Skrevet

''Jeg tør ikke la medisiner ta kontrollen over tankene mine.''

Medisinen gjør ikke det, men når du tar medisin får du mer kontroll over tankene dine :)

Det blir friere for deg, det vil dempe disse tvangstankene endel. Da får du tid og overskudd til andre ting, go for it!

Skrevet

''Jeg tør ikke la medisiner ta kontrollen over tankene mine.''

Medisinen gjør ikke det, men når du tar medisin får du mer kontroll over tankene dine :)

Det blir friere for deg, det vil dempe disse tvangstankene endel. Da får du tid og overskudd til andre ting, go for it!

Men jeg er redd for at jeg blir helt lammet av det, og ettersom jeg vet at i ytterst få tilfeller så kan det føre til selvmordstanker, så vil jeg bare få mer tvangstanker og angst av medisinen, fordi i det jeg har tatt den er faren for selvmordstanker tilstede.

Føler meg fengslet av disse tankene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvmordstanker er ufarlige. Det er kun selvmord som er farlig. Medisner reduserer risikoen for selvmord.

Forøvrig er det et valg hvorvidt en skal la fornuft eller følelser styre ens liv.

Skrevet

Men jeg er redd for at jeg blir helt lammet av det, og ettersom jeg vet at i ytterst få tilfeller så kan det føre til selvmordstanker, så vil jeg bare få mer tvangstanker og angst av medisinen, fordi i det jeg har tatt den er faren for selvmordstanker tilstede.

''Føler meg fengslet av disse tankene.''

Derfor bør du prøve medisin. Vet om en som gjorde det, og fikk det mye bedre. Det er synd hvis du ikke prøver, er ikke bra for deg å ikke gjøre det. Da må du bare slite med det, synd når du kan få det mye bedre.

Skrevet

Selvmordstanker er ufarlige. Det er kun selvmord som er farlig. Medisner reduserer risikoen for selvmord.

Forøvrig er det et valg hvorvidt en skal la fornuft eller følelser styre ens liv.

Men hva med artiklene som viser til økt selvmordsfare. Er det bare skremselspropaganda? "Bad science"?

Gjest litt om det
Skrevet

Men hva med artiklene som viser til økt selvmordsfare. Er det bare skremselspropaganda? "Bad science"?

Det er langt mindre selvmord med medisinene i omløp enn uten.

Unge mennesker kan være lite vant med å hanskes med egne føleser og det kan være tøft i oppstartsfasen, derfor kan en følge med da, og medisinene advarer litt ekstra mot oppstarten for unge mennesker, men der er flere suicid uten disse medisinene.

Gjest litt om det
Skrevet

Tankene dine er ikke rette eller konstruktive angående dette. Medisinen vil gjøre at du blir mer deg selv igjen. Ikke noe annet.

Skrevet

Tankene dine er ikke rette eller konstruktive angående dette. Medisinen vil gjøre at du blir mer deg selv igjen. Ikke noe annet.

Jeg setter pris på rådene, men jeg klarer ikke. Jeg kommer til å sitte livredd etter å ha tatt medisinen, det er jeg sikker på.

Jeg kommer til å overstyre medisinens virkning. Akkurat som jeg ikke tror på at jeg kan la meg hypnotisere.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg setter pris på rådene, men jeg klarer ikke. Jeg kommer til å sitte livredd etter å ha tatt medisinen, det er jeg sikker på.

Jeg kommer til å overstyre medisinens virkning. Akkurat som jeg ikke tror på at jeg kan la meg hypnotisere.

Dersom du ikke vil ta medisiner som din behandler og andre råder deg til, så har du tatt et valg. Nemlig å fortsette med sykdommen som den er.

Skrevet

Hva hvis du hadde en person som var der for deg?

Skrevet

Hva hvis du hadde en person som var der for deg?

Kanskje...kanskje ved innleggelse?

Skrevet

Kanskje...kanskje ved innleggelse?

Det er mulig,jeg ble selv innlagt da jeg ikke ville ta medisiner. Turte ikke jeg heller,men gjorde det da. Det kan du spør om ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...