Gå til innhold

hvordan tolke/håntere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han er nå min x-mann, lang historie kort, ble tatt av politi satt i arrest 3 dager, ble gitt et besøksforbud på 3 mnd. pga trusler og "mild vold" (som klore ansikt og rive i håret, men intense trusler, som brenne ned hus, ta livet av osv, truet med kniv 1 gang) vi har da barn sammen, det første jeg lurer på er, han var ikke slik før, var sammen i 3 år før 1 barn kom, men ved ettertanke slik jeg ser det nå 1.5 år etter bruddet, så startet endringen i hans oppførsel etter han ble far, og etter siste barn ble født, ble det virkelig ille (både med trusler, sjianering av meg på det groveste, jeg trodde en periode jeg var psykopat og måtte legges inn, for det var det han fortalte meg) ( han tror at lærere på skolen til eldstemann er pedofile, eller at de kan være, så han informerer en 6åring om pedofeli, og kan nevne i detalj saker som har været i media osv, for si det kort, han snakker med barna som de er voksne, og tenker seg ikke om når han sier noe, hva som passer seg si til barn) han har også blir mindre sosial etter blitt far, konstant frykt for barna, har ingen venner utenom søsken, ser på seg selv som altvitende og alle andre er bare null, hva kan være årsaken til slik endring???

vi går pr idag til familiterapi for best mulig sammarbeid ang ungene, nå har det seg slik at skolegutten vår har fått diagnose ADHD, utredet på barnehabilitering, i sammarbeid med dem og skole og PPT, de anbefaler utprøving av ritalin, noe far nekter, og laget så mye oppstyr og tekstmeld meg at han skal skalle ded de folkene og alle skal få se hans hat og at bedrevitere ikke skal dope hans barn, han truer meg hvis jeg går med på dette, og sier bare at alle vet hva som skjer med de som spotter allha (han er norsk, så jeg skjønner ikke hva han mener med det)

for å si det slik, er jeg ikke enig med det han sier, så kan han ringe meg 30 ganger pr dag og sende opp mot 70 tekst mld og det er bare meldinger om hvor ego jeg er hvor lite jeg vet og om hans hat osv osv ) hva gjør en person slik????

Gjest erfaring dessverre
Skrevet

Hvordan tolke? Ikke slit deg ut med å tolke. Dette høres mye ut som min eks, jeg har for lenge siden bestemt meg for at jeg ikke kan bruke energi på å prøve å forstå. Han har en diagnose - paranoid psykose.

Du har nok å gjøre med å ta vare på deg selv og barna. Da kommer vi til hvordan håndtere. Det gjør du ved tydelig grensesetting. Du skal ikke akseptere 30 telefoner om dagen. Jeg håper du ikke svarer? Skaff deg ny mobil, ikke gi ham nummeret. Ikke snakk med ham så lenge han ikke kan oppføre seg sivilisert. Ringer han hjemmetelefonen mye, viderekoble den til mobilen din, sett mobilen på lydløs. Andre som ringer kan da ringes opp igjen. Beskjeder angående barna kan gis på annet vis.

Slutt å tro at du kan forandre ham ved å bruke masse tid på å snakke. Det sliter deg ut, og viser ham at taktikken gir ham makt over deg.

Vurder om det er noe fastlegen hans bør informeres om. Det er det eneste du kan gjøre i forhold til å hjelpe ham.

Skrevet

Jeg trodde det var nye regler i sommer slik at den ene omsorgpersonen kunne bestemme at unger skulle få behandling selv om den andre ikke ville. Så jeg tror ikke det hjelper at han nekter.

Skrevet

jeg svarer ikke på tlf eller meldinger, han tar for mye energi, men jeg lurer jo på hvordan en kan endre seg så drastisk på egentlig realativt kort tid??? han har ikke noen diagnose,psykologene vi snakker med sa han ikke var virkelighetsorientert, hva betyr det ??? ) (eneste men en lege sa at blir konflikten mellom foreldre for stor vil det ikke være bra for barnet og at de kan vurdere ikke gi ritalin.)

og et annet spm jobber psykologer på en viss strategisk måte ovenfor de som de har samtaler med, slik at de kan legge seg grunnlag for hvordan personene er?? de vi går snakker med sa til meg at jeg skulle bare stole på meg selv og gjøre det som føltes riktig for det var riktig, hvordan tolke det da???

x mann skifter fort humør da, er jeg uenig i det han mener da hater han og har ingen kontroll på å ringe eller melde, så går det over etter en tid og da ringer han eller melder hvor flott jeg er og hvor høyt han elsker meg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din ex har dessverre fått en paranoid psykose. Du bør beskytte deg selv og dine barn best mulig.

Dessverre tror jeg ikke samtale vil endre noe til det bedre.

Du må ta ansvaret for at ditt barn får medisinering og annen korrekt behandling for sin sykdom.

Skrevet

søkte på paranoid psykose, og kan si det stemmer på en prikk, han har mange ideer om å bli rik, har startet 2 bedrifter og slått begge konkurs og er i gang med nye ideer, han sier ikke noe om å bli forfulgt, men han tror ofte at andre er ute etter å lage problemer for han og at alle er ute etter å ta han slik at han skal misslykkes, og han er bedreviter osv...

jeg kommer til å stå på mitt ang beskytte barna og at rett behandlig blir gitt, og håper at siden barna bor hos meg at jeg stiller sterkere i avgjørelsen

han har sagt at neste sak er retten for delt omsorg eller full overtagelse.

takk for svar NHD og fra dere andre

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

søkte på paranoid psykose, og kan si det stemmer på en prikk, han har mange ideer om å bli rik, har startet 2 bedrifter og slått begge konkurs og er i gang med nye ideer, han sier ikke noe om å bli forfulgt, men han tror ofte at andre er ute etter å lage problemer for han og at alle er ute etter å ta han slik at han skal misslykkes, og han er bedreviter osv...

jeg kommer til å stå på mitt ang beskytte barna og at rett behandlig blir gitt, og håper at siden barna bor hos meg at jeg stiller sterkere i avgjørelsen

han har sagt at neste sak er retten for delt omsorg eller full overtagelse.

takk for svar NHD og fra dere andre

Ikke la deg presse av at han truer med rettsak. Du vil uansett vinne :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Din ex har dessverre fått en paranoid psykose. Du bør beskytte deg selv og dine barn best mulig.

Dessverre tror jeg ikke samtale vil endre noe til det bedre.

Du må ta ansvaret for at ditt barn får medisinering og annen korrekt behandling for sin sykdom.

Jeg har vært litt psykotisk, men aldri så psykotisk som dette... betyr det at jeg ikke er så veldig syk? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...