Gå til innhold

Innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man skal ha det psykisk for å ha behov for innleggelse? Jeg synes livet er ganske forferdelig for tiden pga tvangstankene, angsten og paranoia (ikke psykotisk). Men jeg er ikke suicidal selv om jeg er dritlei. Jeg vil bare få det bedre. Noen dager kan ting kjennes greit, men stort sett befinner jeg meg i senga med dataen og TV, kjøper take away-mat fordi jeg ikke orker butikkturer og matlaging, og har vært sykmeldt fra jobb i 2 måneder. Klarer ikke konsentrere meg på jobb, og greier ikke gjøre krevende oppgaver.

Så, når er det egentlig behov for og lurt med innleggelse? Jeg går hver dag og venter på neste psykologtime, og spesielt helgene er ille. Hjemmeoppgavene fra psykologen virker også slitsomme å sette i gang med, så jeg skjemmes når jeg kommer på time og ikke har gjort de, og er redd for å få kjeft for det.

Jeg vet ikke hva jeg vil oppnå med en innleggelse, men jeg er så lei av å være alene og blir gal av tvangstankene, samtidig som sosial kontakt er vanskelig for tiden.

Skrevet

Kommer vel an på hvilket innleggelsestilbud du har rundt deg. DPS'en her i distriktet har for min del bare ført til enda mer passivisering. Før jeg ble lagt inn måtte jeg i det minste gjøre noen framstøt for å få i meg mat (handle, spise og sånt), mens under innleggelsen ble ingen krav stilt til meg, kunne sove og spise hvis og når jeg ville. Kunne gå ut og være borte i timesvis uten at noen så ut til å merke det, kunne ligge i senga hele dagen og fikk ligge i fred...i det hele tatt

Men jeg tror nok denne DPS'en er litt vel ekstremt dårlig fungerende - vet om mange andre steder rundt om hvor en innleggelse virkelig har en funksjon. Jeg ville ha sjekket litt ut, faktisk, for det er veldig frustrerende å legge seg inn i håp om at man kan bli bedre, men så blir man bare enda mer tiltaksløs, isolert og passivisert.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det handler ikke om hvordan man har det, når man skal avgjøre om du skal legges inn eller ikke. Har du nytte av det, burde du/dere søke. Hvis du ikke har behov, la være. Det er ikke din (eller din fastlege) sitt ansvar å bestemme om du kvalifiserer, det er det sykehuset som har. Det dere må finne ut, er om du har behov, og hva du vil bruke oppholdet til. Man må nemlig ha et mål med innleggelsen.

Skrevet

Kommer vel an på hvilket innleggelsestilbud du har rundt deg. DPS'en her i distriktet har for min del bare ført til enda mer passivisering. Før jeg ble lagt inn måtte jeg i det minste gjøre noen framstøt for å få i meg mat (handle, spise og sånt), mens under innleggelsen ble ingen krav stilt til meg, kunne sove og spise hvis og når jeg ville. Kunne gå ut og være borte i timesvis uten at noen så ut til å merke det, kunne ligge i senga hele dagen og fikk ligge i fred...i det hele tatt

Men jeg tror nok denne DPS'en er litt vel ekstremt dårlig fungerende - vet om mange andre steder rundt om hvor en innleggelse virkelig har en funksjon. Jeg ville ha sjekket litt ut, faktisk, for det er veldig frustrerende å legge seg inn i håp om at man kan bli bedre, men så blir man bare enda mer tiltaksløs, isolert og passivisert.

Går på DPS poliklinikk nå da, men vet ikke hva slags opplegg de har ved innleggelse. Jeg føler vel på en måte at jeg er lagt inn allerede, bare at jeg er lagt inn i min egen leilighet, men ingen som titter innom eller som hjelper meg å komme i gang med ting.

Så jeg vet ikke jeg..

Ikke noe poeng hvis innleggelse betyr et lite opphold på isolat nei.

Skrevet

Det handler ikke om hvordan man har det, når man skal avgjøre om du skal legges inn eller ikke. Har du nytte av det, burde du/dere søke. Hvis du ikke har behov, la være. Det er ikke din (eller din fastlege) sitt ansvar å bestemme om du kvalifiserer, det er det sykehuset som har. Det dere må finne ut, er om du har behov, og hva du vil bruke oppholdet til. Man må nemlig ha et mål med innleggelsen.

Jeg vet ikke hva man kan oppnå ved innleggelse, men er bare så lei av å sitte her alene. Og psykologtime 1-2 ganger i uka blir liksom ingenting føler jeg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg vet ikke hva man kan oppnå ved innleggelse, men er bare så lei av å sitte her alene. Og psykologtime 1-2 ganger i uka blir liksom ingenting føler jeg.

Kanskje en støttekontakt els. hadde vært tingen?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det man kan oppnå er vel at man blir mer aktiv og oppsøkende sosialt... f.eks...

Skrevet

Kanskje en støttekontakt els. hadde vært tingen?

Kanskje, men føler ikke at jeg trenger en venn, men mer personlig behandling.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kanskje, men føler ikke at jeg trenger en venn, men mer personlig behandling.

Kan du ikke bare spørre om å søke, da? Så får du sett om det hjelper...

Skrevet

Kan du ikke bare spørre om å søke, da? Så får du sett om det hjelper...

Jo, kan spørre :) Hadde bare vært greit å høre noen erfaringer. Angsten min forteller meg at hvis jeg først legges inn, så kommer jeg aldri tilbake til den vanlige hverdagen igjen.

Gjest innlagt
Skrevet

Jo, kan spørre :) Hadde bare vært greit å høre noen erfaringer. Angsten min forteller meg at hvis jeg først legges inn, så kommer jeg aldri tilbake til den vanlige hverdagen igjen.

Slik er det ikke. Jeg er innlagt for første gang for et par uker siden, og må innrømme at jeg hadde mange fordommer og skulle gjort det for lenge siden, da min depresjon er dyp og langvarig. I morgen begynner jeg behandling med ect, og jeg er veldig spent. menneskene jeg er innlagt med er vanlige mennesker som har en depresjon eller annet de trenger hjelp med. man kan få hjelp med medisinering og annet, kontakt med de rette når en kommer på utsiden enten det er oppfølging med dps, medisinoppfølging eller annet.

Skrevet

Går på DPS poliklinikk nå da, men vet ikke hva slags opplegg de har ved innleggelse. Jeg føler vel på en måte at jeg er lagt inn allerede, bare at jeg er lagt inn i min egen leilighet, men ingen som titter innom eller som hjelper meg å komme i gang med ting.

Så jeg vet ikke jeg..

Ikke noe poeng hvis innleggelse betyr et lite opphold på isolat nei.

Det er forskjell på å være innlagt på døgnavdelingen til ett DPS, enn å være innlagt på ett psykiatrisk sykehus eller avdeling. Døgnavdeling på DPS er som å være hjemme nesten, bare att man ofte får mere timer hos behandler.

En psykiatrisk avdeling der er det flere ansatte, flere pasienter o.l.

Skrevet

Slik er det ikke. Jeg er innlagt for første gang for et par uker siden, og må innrømme at jeg hadde mange fordommer og skulle gjort det for lenge siden, da min depresjon er dyp og langvarig. I morgen begynner jeg behandling med ect, og jeg er veldig spent. menneskene jeg er innlagt med er vanlige mennesker som har en depresjon eller annet de trenger hjelp med. man kan få hjelp med medisinering og annet, kontakt med de rette når en kommer på utsiden enten det er oppfølging med dps, medisinoppfølging eller annet.

Hvordan vurderte du at det var best å legge seg inn, i stedet for å være hjemme?

Skrevet

Det er forskjell på å være innlagt på døgnavdelingen til ett DPS, enn å være innlagt på ett psykiatrisk sykehus eller avdeling. Døgnavdeling på DPS er som å være hjemme nesten, bare att man ofte får mere timer hos behandler.

En psykiatrisk avdeling der er det flere ansatte, flere pasienter o.l.

Går det an å være der bare i helgene? Helgene er pyton, og det at leger og psykologer er utilgjengelig i helgene gir forsterket angst.

Skrevet

Kanskje medisiner kan hjelpe deg? Det bør prøves istedenfor innleggelse. Innleggelse er midlertidig. Medisiner kan kanskje gi deg et bedre liv.

Skrevet

Kanskje medisiner kan hjelpe deg? Det bør prøves istedenfor innleggelse. Innleggelse er midlertidig. Medisiner kan kanskje gi deg et bedre liv.

Jeg tør ikke ta medisiner fordi jeg er redd for å miste impulskontrollen og bli suicidal.

Skrevet

Jeg tør ikke ta medisiner fordi jeg er redd for å miste impulskontrollen og bli suicidal.

Tror ikke alle medisiner virker slik. Det må da finnes noen som passer for deg. Snakk med legen din om dine beskymringer for medisiner så kan h*n finne de som er best for deg.

Skrevet

Går det an å være der bare i helgene? Helgene er pyton, og det at leger og psykologer er utilgjengelig i helgene gir forsterket angst.

På dps går det vel å bare vere i helgene, ikke på psyk avd.

Skrevet

''Så, når er det egentlig behov for og lurt med innleggelse?''

Hvis du tør å ta medisiner der så er det lurt,da får du det bedre i hverdagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...