Gå til innhold

Hvordan kan jeg slutte å irritere meg?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne ha fler i livet mitt
Skrevet

Jeg irriterer meg over alt mulig! Så sterkt at jeg ofte brenner broer eller unngår å bli bedre kjent med folk som kunne ha blitt gode venner.

Lyder, som å snufse og snufse mange ganger etter hverandre, to ganger per sekund, i timesvis sammenhengende - heller enn å bare snyte nesa.

Hygieneting som å ikke vaske hendene etter at de har vært på do, eller ikke holder seg for munnen når de hoster. Jeg synes det er så egoistisk.

Uhøflighet, som at noen snakker og snakker og skal ha all oppmerksomhet rettet mot seg selv, uten å spørre meg et eneste spørsmål. At de etter et års sosial omgang ikke husker hva jeg jobber med... og blir sure og klager over at jeg ikke hører etter hvis jeg til slutt begynner å si "mhmmm" som en respons på den evinnelige enspora praten.

De som ikke har noe særlig empati for de "svake" i samfunnet, som f.eks. rusmisbrukere på Oslo S, men heller hater dem og sutrer over at de burde få seg en jobb som alle andre, og tror det alltid er så enkelt.

Folk som er mest opptatt av å være populære eller virker veldig selvopptatte på andre måter. "Hvordan fremstår jeg nå, hvordan ser jeg ut nå"-tankegang.

De som har mange partnere på gang på en gang, bare tenker på seg selv, lyver til dem alle, og forventer lojalitet fra meg, og ikke evner å sette seg inn i de andres behov eller hvor urettferdige og egoistiske de oppfører seg.

Alt dette, og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå, går meg nå så inn i h.... på nervene! Andre som legger merke til det samme tenker "Ja, ja, sånn er han nå bare", trekker på skuldrene og forblir venn med personen, men jeg irriterer meg og vil til slutt ikke ha noe med personen å gjøre. Jeg får en sånn sinnsykt sterk trang til å drive voksenoppdragelse, og det er vel strengt tatt ikke min oppgave, har jeg forstått.

Så hvordan kan jeg slutte å irritere meg?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig irriterere meg av og til, men skjønner jo at det er fånyttes og at slik irritasjon er en skikkelig energityv. En må bare forsøke å la være å irritere seg over ting en ikke kan gjøre noe med. Det meste av det du nevner er uvesentligheter som du må forsøke å overse - konsentrer deg om viktigere ting. Å forsøke seg på voksenoppdragelse er fånyttes, vil bare virke tåpelig og irriterende for andre.

Når det er sagt er det sikkert noen som irriterer seg over meg av ulike grunner også. Og kanskje er det også noen som irriterer seg over ting ved deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig irriterere meg av og til, men skjønner jo at det er fånyttes og at slik irritasjon er en skikkelig energityv. En må bare forsøke å la være å irritere seg over ting en ikke kan gjøre noe med. Det meste av det du nevner er uvesentligheter som du må forsøke å overse - konsentrer deg om viktigere ting. Å forsøke seg på voksenoppdragelse er fånyttes, vil bare virke tåpelig og irriterende for andre.

Når det er sagt er det sikkert noen som irriterer seg over meg av ulike grunner også. Og kanskje er det også noen som irriterer seg over ting ved deg.

Så først nå at innlegget var postet under psykiatri - jeg trodde først det lå på åpent.

Mulig du ikke er interessert i synsing fra en menigmann som jeg, men da får du bare forsøke å ikke irritere deg for mye! ;)

Skrevet

Alt det andre mener og sier er ikke ditt problem. Lær deg å skille mellom dumheter som andre gjør og deg selv. Endel ting som blir sagt går det an å la passere uten å bry seg så veldig mye om det.

Personlig synes jeg det er spennende å diskutere forskjellige ting som jeg er uenig med andre i. Jeg kan bli irritert, men sjelden jeg orker å bry meg så mye med det andre sier at jeg blir skikkelig sint.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kloster?

Skrevet

Så først nå at innlegget var postet under psykiatri - jeg trodde først det lå på åpent.

Mulig du ikke er interessert i synsing fra en menigmann som jeg, men da får du bare forsøke å ikke irritere deg for mye! ;)

Selvsagt vil jeg gjerne høre fra deg :-)

Tenkte egentlig å legge det på åpent. Grunnen til at jeg la det her var vel at jeg tror dette er noe som er feil med MITT hode. Det er vel strengt tatt ikke normalt å være så sensitiv og henge seg opp i slike ting.

Jeg prøver å tenke som deg, greier det i lange perioder, men så tar irritasjonen over... og da kan jeg ikke la være å legge merke til dette bestemte trekket hos den personen uansett hvor mye jeg prøver å fokusere på det gode. Ja, ja :-)

Skrevet

Alt det andre mener og sier er ikke ditt problem. Lær deg å skille mellom dumheter som andre gjør og deg selv. Endel ting som blir sagt går det an å la passere uten å bry seg så veldig mye om det.

Personlig synes jeg det er spennende å diskutere forskjellige ting som jeg er uenig med andre i. Jeg kan bli irritert, men sjelden jeg orker å bry meg så mye med det andre sier at jeg blir skikkelig sint.

Det er nok noe i det å lære meg å skille meg selv fra det andre.

Tror noe av grunnen er at jeg føler alt for mye ansvar for alt og alle. Det plager meg virkelig at noen blir for sterke og ikke tar vare på andre.

Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk og har derfor blitt flink til å unngå det som irriterer meg. Jeg unngår mennesker som jeg vet jeg kan fort bli irritert på. Jeg er aldri for lenge sammen med venner. Vi reiser ikke på ferie sammen med andre. Jeg er også snar med å skru av tv om der kommer innslag hvor jeg vet jeg blir irrtert.

Så det du kan gjøre er å unngå å komme mest mulig i de situasjonene som irriterer deg. Jeg måtte det for helsas skyld og blodtrykket er bedre.

Skrevet

Kloster?

Ha ha. Nei du, jeg er nok ikke like strikt og kjip på alle områder. Men egoisme, selvopptatthet og manglende omsorg for de som er "svakere" enn seg, plager meg stort.

Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk og har derfor blitt flink til å unngå det som irriterer meg. Jeg unngår mennesker som jeg vet jeg kan fort bli irritert på. Jeg er aldri for lenge sammen med venner. Vi reiser ikke på ferie sammen med andre. Jeg er også snar med å skru av tv om der kommer innslag hvor jeg vet jeg blir irrtert.

Så det du kan gjøre er å unngå å komme mest mulig i de situasjonene som irriterer deg. Jeg måtte det for helsas skyld og blodtrykket er bedre.

Det frister, ja, men etter som jeg ikke sliter med blodtrykk enda, hadde jeg håpet jeg kunne forme meg selv til å bli litt mer tollerant :-)

Skrevet

Det frister, ja, men etter som jeg ikke sliter med blodtrykk enda, hadde jeg håpet jeg kunne forme meg selv til å bli litt mer tollerant :-)

''Det frister, ja, men etter som jeg ikke sliter med blodtrykk enda, hadde jeg håpet jeg kunne forme meg selv til å bli litt mer tollerant :-)

''

Ut i fra det du har skrevet i denne tråden, så virker det ikke som du ønsker å endre deg selv. Det er vel helst de andre du mener bør endre seg?

Skrevet

For å unngå å bli irritert så er nok første bud det å få nok søvn. Men for noen, sånne som meg så er det enklere sagt enn gjort. Det skal ikke så mye til før jeg ikke får sove. I peridoer hvor jeg har litt for mye å gjøre så kan jeg også lett få for lite søv. Jeg jobber også turnus noe som heller ikke gjør det med søv enklere.

Ellers tror jeg også at mye data og TV fort kan føre til irritabiletet. Jeg ser det i hverfall på barna. De blir veldig irritable og sure om de ser mer enn en time på TV.

Skrevet

Det er noe med at når antallet drittsekker og idioter rundt deg stiger hele tiden, er det kanskje på tide å gå litt i seg selv.

;-)

Skrevet

''Det frister, ja, men etter som jeg ikke sliter med blodtrykk enda, hadde jeg håpet jeg kunne forme meg selv til å bli litt mer tollerant :-)

''

Ut i fra det du har skrevet i denne tråden, så virker det ikke som du ønsker å endre deg selv. Det er vel helst de andre du mener bør endre seg?

Visse ting, ja ;-) Vanskelig å akseptere egoisme og la andre være som de er, når det er med på å opprette forskjellene i verden.

Men sånne ting som å akseptere irriterende lyder og fakter, er noe annet. Det vil jeg virkelig endre. Dette er ikke bare lyder som kommer fra folk, men også uregelmessig krandryppelyd o.l.

Skrevet

For å unngå å bli irritert så er nok første bud det å få nok søvn. Men for noen, sånne som meg så er det enklere sagt enn gjort. Det skal ikke så mye til før jeg ikke får sove. I peridoer hvor jeg har litt for mye å gjøre så kan jeg også lett få for lite søv. Jeg jobber også turnus noe som heller ikke gjør det med søv enklere.

Ellers tror jeg også at mye data og TV fort kan føre til irritabiletet. Jeg ser det i hverfall på barna. De blir veldig irritable og sure om de ser mer enn en time på TV.

Når jeg tenker meg om så blir jeg faktisk mye sjeldnere irritert når jeg trener mye og sover nok, ja :-)

Jeg har prøvd meditasjon/avspenningsteknikker og det funker også til tider. Hvis jeg ikke da allerede er trigget og ikke får til å slappe av fordi NOE irriterer vettet ut av meg :-)

Skrevet

Det er noe med at når antallet drittsekker og idioter rundt deg stiger hele tiden, er det kanskje på tide å gå litt i seg selv.

;-)

Ja, ikke sant....og hva skal jeg se etter?

Skrevet

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=verden.abcsok.noa47index.html%3Fq%3Dkloster%252C%2520tautra%26lr%3Dlang_no/http://no.wikipedia.org/wiki/Tautra_Mariakloster

Dette skal være et bra sted. Leggetid klokka 20 på kvelden og bønn klokka 04 om morgenen. Kan nå kanskje bli irritert av mindre? :-)

Stillheten, for ikke å snakke om det religiøse fokuset, hadde nok gjort meg utrooooolig irritert ;-)

Skrevet

Ha ha. Nei du, jeg er nok ikke like strikt og kjip på alle områder. Men egoisme, selvopptatthet og manglende omsorg for de som er "svakere" enn seg, plager meg stort.

''Men egoisme, selvopptatthet og manglende omsorg for de som er "svakere" enn seg, plager meg stort'' Jeg syns jo at din manglende toleranse for forskjellighet er over kanten selvopptatt/ egoistisk og vitner om lav omsorg overfor andre da ;-)

''Hva kan jeg gjøre for å slutte å irritere meg?'' Du må nok først av alt innse at dette er ditt problem, og noe bare du kan gjøre noe med :)

Skrevet

Å fjerne/minske tendensen til å reagere med irritasjon er vanskelig. Det handler jo mye om temperament, og temperament er hovedsaklig medfødt.

I tillegg er det sånn at det å ha lett for å bli irritert gjerne ikke blir tatt på alvor av andre. "Gå i kloster", sier psykiateren. Vedder på at han ikke sier det når folk har andre emosjonelle plager, som depresjon og angst. Også de andre svarene du har fått virker overflatiske og lett moralsk forargede.

Patologisk irritasjon som også dreier seg om lyder tror jeg ofte kan henge sammen med en tvangspreget personlighetstype.

Irritasjon over andre menneskers "feil" tror jeg ofte kan henge sammen med at man også har tendens til å være ganske kritisk mot SEG SELV. Hvis man stadig hakker på seg selv når man gjør noe "galt", føler man vel lett at alle bør hakkes på hvis de gjør noe like "galt". Altså, at irritasjon over andre er en konsekvens av et slags straffende syn på egen uperfekthet. Dette trenger ikke å være bevisst, men kan være en ubevisst mekanisme.

Man kan vel gå i terapi for å finne ut av seg selv og kanskje få en mer tilgivende og generøs holdning ovenfor både seg selv og andre. Men du risikerer jo at psykologen sier "gå i kloster", og ikke synes at problemet ditt er sjarmerende nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...