Gå til innhold

Mareritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mareritt hver natt nå for tiden. Har vært plaget med dette i mange år også. De er så grusomme at jeg orker ikke fortelle om det. Det blir ikke noe gøy å legge seg lenger.

Men det er vel ikke noe å gjøre med sånt sikkert.

Skrevet

Har du prøvd seroquel?

Det fungerer faktisk ypperlig mot mareritt :-)

Skrevet

Har du prøvd seroquel?

Det fungerer faktisk ypperlig mot mareritt :-)

Er det sovemedisin?

Skrevet

Er det sovemedisin?

Det er et antipsykotikum,men mange bruker det som sovemedisin. Det gjør jeg også,er helt utrolig..sover hele natta og husker ingenting om morningen. Til vanlig styrer jeg på i drømmene mine.

Skrevet

Det er et antipsykotikum,men mange bruker det som sovemedisin. Det gjør jeg også,er helt utrolig..sover hele natta og husker ingenting om morningen. Til vanlig styrer jeg på i drømmene mine.

OK :) Jeg med min medisinangst får prøve andre metoder. Har hørt at det går an å bestemme hva man vil drømme. Husker ikke hva det heter. En gang drømte jeg om det jeg tenkte på helt til jeg sovnet, men ikke alltid jeg har fått det til.

Skrevet

OK :) Jeg med min medisinangst får prøve andre metoder. Har hørt at det går an å bestemme hva man vil drømme. Husker ikke hva det heter. En gang drømte jeg om det jeg tenkte på helt til jeg sovnet, men ikke alltid jeg har fått det til.

Får det til jeg og noen ganger :)

Noen ganger vet jeg også at det bare er en drøm/mareritt,tenker "Nå må jeg våkne". Ganske livelig..

Skrevet

.

Jeg slet med gjentatte mareritt hvor det var kyr som skulle ta livet av meg...

Det var kyr overalt...med store,spisse horn som skulle spidde meg...

Jeg kom over en drømmetyde-bok. I denne stod at drømmer som inneholdt kyr...så betydde det at jeg hadde sterke morsbindinger...

Jeg hadde absolutt ikke sterke morsbindinger...men dette gjorde til at jeg ALDRI har hatt mareritt om "morder-kyr"etter jeg leste beskrivelsen i drømmetyde-boka...

Så kanskje du også kan lese i drømmetyde-bok?

Skrevet

.

Jeg slet med gjentatte mareritt hvor det var kyr som skulle ta livet av meg...

Det var kyr overalt...med store,spisse horn som skulle spidde meg...

Jeg kom over en drømmetyde-bok. I denne stod at drømmer som inneholdt kyr...så betydde det at jeg hadde sterke morsbindinger...

Jeg hadde absolutt ikke sterke morsbindinger...men dette gjorde til at jeg ALDRI har hatt mareritt om "morder-kyr"etter jeg leste beskrivelsen i drømmetyde-boka...

Så kanskje du også kan lese i drømmetyde-bok?

Kanskje, men jeg tror jeg vet hvorfor jeg drømmer sånn, og det er fordi det er en del av angsten min. Jeg drømmer om det jeg frykter skal skje i våken tilstand. Når jeg våkner har jeg somatiske reaksjoner på områder av kroppen hvor jeg ble "skadet" i drømmen.

Så tror det bare henger sammen.

Men var bra du ikke drømte sånn om kyr lenger da :)

Skrevet

Mareritt er skremmende og slitsomme å plages av, overveldende. Samtidig er mareritt bare i hodet, de kan ikke skade deg. Angst er ikke farlig selv om det kan være meget ubehagelig.

Dersom man kjenner hva som ligger bak marerittene vil det være å bearbeide dette - om det f.eks. har med noe man er redd for, har blitt skremt av eller traumer man har hatt. Jeg plages i perioder som en del av posttraumatisk stress problematikk. Ett og annet mareritt kan jeg ikke unngå, men det er blitt bedre etter at jeg har fåttt mer hjelp til å bearbeide traumene mine og fokus på hvordan jeg best kan leve med de. Det å stadig innprente meg at marerittene ikke er noe farlig, bare noe dritt - kanskje et signal om at jeg trenger å snakke om hva som er bakenforliggende dersom det blir påtrengende og vedvarer.

Ta en rolig stund før du går til køys, prøv å gi deg selv gode sanseinntrykk du tar med deg til sengs. Les litt i en bok du liker, lytt til musik som får deg til å slappe av eller minner deg på noe godt.

Ikke vær redd for å snakke om drømmene som plager deg med behandleren din om du har en. Det kan hjelpe deg i riktig retning. Hvor vidt enkelte medikamenter virker på mareritt vet jeg ikke, det er NHD's greie.

Gjest Mareritt her også
Skrevet

Jeg er også plaget med en del mareritt. Men mine har ikke rot i virkeligheten. Jeg drømmer nesten alltid at jeg går meg vill, eller leter etter fortvilet etter noen. Jeg gjør ikke det i våken tilstand.

En gang drømte jeg at sønnen min døde. Og han er hverken syk eller noe annet, så det er ikke noe jeg er redd for som våken. Så mine drømmer er ikke bearbeiding av ting jeg har opplevd, slik mange hevder.

Noe godt råd til deg har jeg ikke, ville bare fortelle deg at du ikke er alene. Felles skjebne kan være felles trøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...