Gå til innhold

Tannlegens informasjonsplikt


Gjest klage?

Anbefalte innlegg

Har ikke en tannlege plikt til å informere pasienten om hva som vil være best smertemessig, økonomisk osv?

Opplevde en tannlege som begynte å rotfylle en tann som absolutt ikke hadde trengt å rotfylles... men fikk ikke samvittighet til å avbryte han etter at han hadde jobbet så mye med tanna som lå ganske innviklet til, og si at jeg heller ville trekke den.

Burde han ikke før han hadde begynt fortalt meg litt,

at jeg kunne velge å trekke og hva som ville lønne seg mest?

Her begynte han bare å jobbe på tanna som en selvfølge.... hadde han fremlagt ulempene med rotfyllings, så hadde jeg nok valgt å heller trekke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tannfeee

Det er ikke alltid uproblematisk å trekke tenner heller. Det kan føre til at nabotenner flytter på seg, og tanna i motsatt kjeve som ikke lenger har noe å tygge mot, vil bevege seg ut.

Alternativet da kan fort bli bro eller implantat.

Sånn generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Det er ikke alltid uproblematisk å trekke tenner heller. Det kan føre til at nabotenner flytter på seg, og tanna i motsatt kjeve som ikke lenger har noe å tygge mot, vil bevege seg ut.

Alternativet da kan fort bli bro eller implantat.

Sånn generelt sett.

Uansett, jeg fikk hverken informasjon om det ene eller det andre...

Syns tannleger bør informere om slikt så pasienten kan ta et valg om det vil være verdt det, det er jo en kostbar behandling å rotfylle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Uansett, jeg fikk hverken informasjon om det ene eller det andre...

Syns tannleger bør informere om slikt så pasienten kan ta et valg om det vil være verdt det, det er jo en kostbar behandling å rotfylle....

Informasjon burde du helt klart fått. men en ting må sies, på generelt grunnlag igjen, informasjon når i noen tilfeller ikke fram til pasienten. Spør om du ble forespeilet flere ulike løsninger på tannproblemet, i så fall skal dette fremkomme av journalen.

Du kan også be om journalutskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Informasjon burde du helt klart fått. men en ting må sies, på generelt grunnlag igjen, informasjon når i noen tilfeller ikke fram til pasienten. Spør om du ble forespeilet flere ulike løsninger på tannproblemet, i så fall skal dette fremkomme av journalen.

Du kan også be om journalutskrift.

Jeg ble aldri forespurt noen ting, han begynte bare å jobbe på tanna...

men hva han skrev i journalen kan jo være noe helt annet.

Så kan hende har han skreve ti journalen at han forespeilte meg muligheter og ulemper, mens sannheten er at han ikke gjorde dette. Skulle hatt lydopptak av besøket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Jeg ble aldri forespurt noen ting, han begynte bare å jobbe på tanna...

men hva han skrev i journalen kan jo være noe helt annet.

Så kan hende har han skreve ti journalen at han forespeilte meg muligheter og ulemper, mens sannheten er at han ikke gjorde dette. Skulle hatt lydopptak av besøket...

Ble det først gjort undersøkelse og deretter satt av ny time til å begynne rotfylling? Eller ble behandling igangsatt på samme konsultasjon som undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Ble det først gjort undersøkelse og deretter satt av ny time til å begynne rotfylling? Eller ble behandling igangsatt på samme konsultasjon som undersøkelse?

Det ble satt opp ny time til rotfyllingen,

men han ga meg ikke noe alternativ og jeg stolte jo på tannlegens vurdering...

men han burde jo fortalt meg litt om for og i mot rotfylling så jeg kunne ta standpunkt til hva som ville være best for meg, både estetisk, funksjonelt og økonomisk....

Leste på etiske regler fra tannlegeforeningen (eller hva det heter) og der står det at tannlegen plikter å informere pasientene om slikt.

Hadde det vært en fortann er det jo logisk at pasienten vil ha rotfylling, eller om tanna var i veldig dårlig stand, trekkes og sette inn en ny...

men når dette var en jeksel langt bake i kjeven som ikke synes, og dessuten var vanskelig tilgjengelig for tannlegen, så burde vel tannlegen ha diskutert med meg hva so ville være best?

Jeg har litt autoritetsangst så jeg klarte ikke ta diskusjonen med tannlegen der og da,

hadde jeg vært litt mer frempå hadde jeg kanskje spurt om det virkelig var nødvendig og ikke ville være bedre å trekke tanna,

men sånn jeg ser det var det en selvfølge at vi måtte rotfylle tanna...

og han hadde lagt mye arbeid i tanna, så da ville jeg ikke avbryte det liksom.

ikke informerte han meg om hva det ville koste heller.

Sånn jeg ser det burde han ha fremlagt alternativene.

Vi kan trekke tanna for kr 900,

du kan evnt sette inn en ny for kr 1500 (eller hva d nå koster) hvis du føler behov for det, men rent estetisk er dette unødvendig da den ikke synes, så dette må være mer funksjonelt hvis du mener det er ubehagelig å ikke ha en tann der.

eller vi kan prøve å redde tanna di med rotfylling,

men da må du komme tilbake flere ganger, og muligens vil det være nødvendig med enda flere timer for å få vekk bakteriene.

Dette vil være ubehagelig og tidkrevende, og ikke minst

dyrt, og totalpris vil komme opp mot....

Men denne informasjonen fikk jeg aldri, og lurer derfor på om ikke tannlegen har slike plikter. Ikke alle pasienter er så utadvendte at de tør å ta seg til rette og spørre om alternativer på egenhånd, de stoler blindt på tannlegens avgjørelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Det ble satt opp ny time til rotfyllingen,

men han ga meg ikke noe alternativ og jeg stolte jo på tannlegens vurdering...

men han burde jo fortalt meg litt om for og i mot rotfylling så jeg kunne ta standpunkt til hva som ville være best for meg, både estetisk, funksjonelt og økonomisk....

Leste på etiske regler fra tannlegeforeningen (eller hva det heter) og der står det at tannlegen plikter å informere pasientene om slikt.

Hadde det vært en fortann er det jo logisk at pasienten vil ha rotfylling, eller om tanna var i veldig dårlig stand, trekkes og sette inn en ny...

men når dette var en jeksel langt bake i kjeven som ikke synes, og dessuten var vanskelig tilgjengelig for tannlegen, så burde vel tannlegen ha diskutert med meg hva so ville være best?

Jeg har litt autoritetsangst så jeg klarte ikke ta diskusjonen med tannlegen der og da,

hadde jeg vært litt mer frempå hadde jeg kanskje spurt om det virkelig var nødvendig og ikke ville være bedre å trekke tanna,

men sånn jeg ser det var det en selvfølge at vi måtte rotfylle tanna...

og han hadde lagt mye arbeid i tanna, så da ville jeg ikke avbryte det liksom.

ikke informerte han meg om hva det ville koste heller.

Sånn jeg ser det burde han ha fremlagt alternativene.

Vi kan trekke tanna for kr 900,

du kan evnt sette inn en ny for kr 1500 (eller hva d nå koster) hvis du føler behov for det, men rent estetisk er dette unødvendig da den ikke synes, så dette må være mer funksjonelt hvis du mener det er ubehagelig å ikke ha en tann der.

eller vi kan prøve å redde tanna di med rotfylling,

men da må du komme tilbake flere ganger, og muligens vil det være nødvendig med enda flere timer for å få vekk bakteriene.

Dette vil være ubehagelig og tidkrevende, og ikke minst

dyrt, og totalpris vil komme opp mot....

Men denne informasjonen fikk jeg aldri, og lurer derfor på om ikke tannlegen har slike plikter. Ikke alle pasienter er så utadvendte at de tør å ta seg til rette og spørre om alternativer på egenhånd, de stoler blindt på tannlegens avgjørelse...

Tannleger plikter både å gi behandlingsalternativer og kostnadsoverslag. Dessverre er noen tannleger dårlige på å følge dette, akkurat som enkelte innen andre yrkesgrupper heller ikke følger krav de er underlagt. Selv om resultatet/behandlingen kan være det riktige fagmessig, skal pasient/kunde være underrettet og samtykke.

Fremgangsmåte for klage: http://forbrukerportalen.no/faq/klage_pa_tannlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Tannleger plikter både å gi behandlingsalternativer og kostnadsoverslag. Dessverre er noen tannleger dårlige på å følge dette, akkurat som enkelte innen andre yrkesgrupper heller ikke følger krav de er underlagt. Selv om resultatet/behandlingen kan være det riktige fagmessig, skal pasient/kunde være underrettet og samtykke.

Fremgangsmåte for klage: http://forbrukerportalen.no/faq/klage_pa_tannlege

Dessuten var det ikke avtalt noe rotfylling første timen, eneste han sa var at det muligens ble rotfylling men at han ikke ville se dette før han hadde boret i tanna... så det var først neste time han så dette da. Men fortsatt så gav han meg altså ingen alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Tannleger plikter både å gi behandlingsalternativer og kostnadsoverslag. Dessverre er noen tannleger dårlige på å følge dette, akkurat som enkelte innen andre yrkesgrupper heller ikke følger krav de er underlagt. Selv om resultatet/behandlingen kan være det riktige fagmessig, skal pasient/kunde være underrettet og samtykke.

Fremgangsmåte for klage: http://forbrukerportalen.no/faq/klage_pa_tannlege

Hvordan finner man ut om en tannlege er medlem av tannlegeforeningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Dessuten var det ikke avtalt noe rotfylling første timen, eneste han sa var at det muligens ble rotfylling men at han ikke ville se dette før han hadde boret i tanna... så det var først neste time han så dette da. Men fortsatt så gav han meg altså ingen alternativer.

Han burde nok forklart mer.

Når det er sagt stemmer det at man ikke alltid vet om tanna trenger rotfylling, røntgen kan ikke alltid avsløre alle detaljer. Å trekke en tann som tygger mot en annen i motsatt kjeve kan gi flere problemer som nevnt. Bro koster fort 15000 kr og /implantat 20000.

Om du vil klage må du uansett ført henvende deg til behandlende tannlege. Har han en nettside? Kanskje det står noe der om han er medlem av tannlegeforeningen. Ellers kan du henvende deg til foreningen direkte og høre om han står oppført deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...