Gå til innhold

Når "alle" har blitt friske av kognitiv terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal psykiatere og psykologer gjøre da? Denne behandlingsformen høres jo ut som den kan hjelpe på det meste om man anvender den riktig og over tid.

Det vil jo si at mange av de som er psykisk syke idag vil bli friskere og greie seg selv i framtiden. Da vil det jo bli stor arbeidsledighet blant de som jobber i psykiatrien...?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

På femtitallet var mange flere med psykiatriske lidelser på institusjon enn nå. Så kom medisinene, og flere kunne flytte ut og greie seg selv. Flere ble friske.

På en annen side har man oppdaget flere lidelser etter den tid, som blant annet posttraumatisk lidelse. Utbrenthet var vel neppe noe ord på femtitallet! :-P

Skrevet

På femtitallet var mange flere med psykiatriske lidelser på institusjon enn nå. Så kom medisinene, og flere kunne flytte ut og greie seg selv. Flere ble friske.

På en annen side har man oppdaget flere lidelser etter den tid, som blant annet posttraumatisk lidelse. Utbrenthet var vel neppe noe ord på femtitallet! :-P

Ja, kanskje er det med psykiske lidelser som med endel infeksjonssykdommer. Etterhvert som man kurerer sykdommer med vaksine og medisiner så dukker det opp nye "virus".

Ptsd dukket vel opp etter krigen, og har sikkert fungert tidligere bare det ikke var satt ord på det?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, kanskje er det med psykiske lidelser som med endel infeksjonssykdommer. Etterhvert som man kurerer sykdommer med vaksine og medisiner så dukker det opp nye "virus".

Ptsd dukket vel opp etter krigen, og har sikkert fungert tidligere bare det ikke var satt ord på det?

Njei jeg tror ikke det blir som med virus. Jeg tror de forskjellige plagene har vært til lenge jeg, men at man tidligere ikke har klassifisert det som noe "unormalt", men som noe som hørte til det med å være menneske... dette kan man nok finne støtte for gjennom å studere gammel litteratur.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke alle blir friske, noen får tilbakefall, og tilgangen på nysyke er stor. Jeg frykter ikke arbeidsledighet.

CBT/MCT er ikke en vidunderbehandling som gjør alle friske. Psykoterapiforskningen har du brakt oss fremover og funnet metoder som er klart bedre enn de gamle.

Dessuten har en utviklet mer spesifikke metoder for de ulike lidelser. Eks er metakognitiv terapi, MCT, for PTSD ulik den for GAD som er ulik den for OCD.

Skrevet

Ikke alle blir friske, noen får tilbakefall, og tilgangen på nysyke er stor. Jeg frykter ikke arbeidsledighet.

CBT/MCT er ikke en vidunderbehandling som gjør alle friske. Psykoterapiforskningen har du brakt oss fremover og funnet metoder som er klart bedre enn de gamle.

Dessuten har en utviklet mer spesifikke metoder for de ulike lidelser. Eks er metakognitiv terapi, MCT, for PTSD ulik den for GAD som er ulik den for OCD.

''Eks er metakognitiv terapi, MCT, for PTSD ulik den for GAD som er ulik den for OCD.''

Bra du ikke blir arbeidsledig :).

Jeg trodde at OCD behandles stort sett med medisiner? Personlig har jeg store problemer med å tenke meg frisk fra dette. Det er noe jeg må gjøre, ellers skjer det forferdelige ting som jeg har skylden for. Hvordan kan jeg tenke meg fri fra dette?

Skrevet

Njei jeg tror ikke det blir som med virus. Jeg tror de forskjellige plagene har vært til lenge jeg, men at man tidligere ikke har klassifisert det som noe "unormalt", men som noe som hørte til det med å være menneske... dette kan man nok finne støtte for gjennom å studere gammel litteratur.

Du har nok rett i dette. Veldig interessant i grunnen...

Skrevet

I 1949 fikk han som oppfant LOBOTOMI Nobelspris i medisin, og da tenkte vel også folk at "nå blir alle friske". Men så viste det seg at det vel ikke helt var så fantastisk som det først virket som.

Så sånn går nå utviklinga. To skritt frem, to tilbake.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

I 1949 fikk han som oppfant LOBOTOMI Nobelspris i medisin, og da tenkte vel også folk at "nå blir alle friske". Men så viste det seg at det vel ikke helt var så fantastisk som det først virket som.

Så sånn går nå utviklinga. To skritt frem, to tilbake.

Vel... i fremtiden kommer man kanskje til å gjeninnføre lobotomi... i mer moderne former, dog...

Dessuten tror jeg det er bedre å være psyk i dag enn i 1949.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...