Gå til innhold

Trening, dissossiasjon og destruktivitet

Anbefalte innlegg

larynx1365381405
Skrevet

Man snakker bestandig om hvor bra det er for psyken å holde seg i god form. Jeg har tro på det, men jeg sliter med å komme i gang. Saken er den at når pulsen slår fortere, blir jeg i 8 av 10 tilfeller på en måte "besatt" av å tyne meg selv til det ytterste, Videre følger av dette er at jeg går inn i en tilstand hvor jeg ikke helt er til stede, og når jeg "kommer til meg selv" kan jeg befinne meg langt utenfor allfarvei uten å ane hvordan jeg kom dit. Ofte har en videre utvikling vært selvskading/selvmordsforsøk. Dette har naturlig nok skremt meg, og det har ført til at kroppen nok dessverre ikke er i sin beste form. Dette til tross, er ikke psyken min så verst, med unntak av de episoder jeg har hatt i forlengelsen av bipolar lidelse. Likevel ser jeg verdien av å holde seg i form, og jeg ønsker å komme i gang. Jeg har en venninne som jeg i blant går tur med, men med jobber og barn blir det ikke så veldig regelmessig, og jeg innser at det ikke holder. Hun tåler angsten min og både driver meg videre og bremser meg ned når det trengs. Er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan komme i gang? Jeg drev aktivt idrett og var veldig godt trent før. Å melde seg inn i et idrettslag har en høy terskel - jeg har en idé om at jeg helt i starten må ha ganske trygge omgivelser rundt meg for at jeg skal våge å komme tilbake hvis det skulle skjære seg en gang. Jeg framstår som trygg og utadvendt, noe jeg også er på trygge arenaer, og jeg må innrømme at jeg synes det er greit. Kan treningssenter være noe? Jeg har trang økonomi og vet ikke om jeg har råd - jeg synes i hvert fall ikke jeg har råd til kun støttemedlemsskap. Takknemlig for konstruktive råd.

larynx1365381405
Skrevet

Fikk ikke til å leffe inn avsnitt og mellomrom...

Gjest Svarttrost
Skrevet

Fikk ikke til å leffe inn avsnitt og mellomrom...

Du må bruke dobbelt linjeskift.

Har dessverre ikke noen innspill til deg, men dette høres trasig ut!

Gjest Svarttrost
Skrevet

Finnes det "Aktiv på dagtid" der du bor? (om du da kan trene på dagtid).

Skrevet

Du må bruke dobbelt linjeskift.

Har dessverre ikke noen innspill til deg, men dette høres trasig ut!

Jeg tror det som kan hjelpe deg til trygg utøvelse av aktivitet er å ha noen rammer rundt deg. Trener du f.eks. på studio, vil du ikke ha noe stede å rote deg vekk. Som du sier har du også en det hjelper å ha med på turer ute. Dette bør du nok benytte om du kan.

Idrettslag er ikke dumt det om du finner noe innen noe du liker å gjøre. Men kanskje det er lurt å trene seg litt opp på f.eks. studio først? Det finnes noen steder det ikke er så himla dyrt, men man er jo avhengig av at det finnes i nærheten. http://www.fitnessroom.no for eksempel. Null bindingstid, men det er nok ikke samme oppfølgingen man får på de dyre stedene. Friskisk & Svettisk har billig medlemsskap fordi de bruker mye frivillig arbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...