Gå til innhold

hva sier loven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva sier loven når foreldre ikke kan bli enig om noe som er til barnets beste, barnet har ADHD, og skole, nevropsykolog, lege, ppt, og meg som mor mener at en utprøving av ritalin vil være bra for banet for å se om det kan hjelpe han. Far nekter, han har vært med på møter ol, men vik ikke høre på noen andre enn sin meninger, han har heller ingen argumenter på hvorfor han sier nei, han gjør bare alt vanskelig, Nå har utprøvingen blitt satt på vent, og det er jo barnet som lider av dette, hva kan jeg gjøre for at barnet skal få den behandlig han trenger???

barnet bor fast hos meg, far har samværsrett

( jeg tror far lider av paranoid psykose, men han har ikke skriflig diagnose, men jeg ser at møter vi er på, at andre reagerer, for han sier ting som ikke har med saken å gjøre det henger ikke sammen med virkeligheten slik den er)

kan han som sier nei rett og slett stoppe alt??

Gjest dette sier loven
Skrevet

''Med virkning fra 1. mai 2010 lyder pasientrettighetsloven § 4-4. Samtykke på vegne av barn slik (nytt i kursiv):

"Foreldrene eller andre med foreldreansvaret har rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år.

Det er tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp som

a) regnes som ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet, jf. barnelova §§ 37 og 42 andre ledd, eller

B) kvalifisert helsepersonell mener er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade. Før helsehjelp som nevnt i bokstav b gis skal begge foreldrene eller andre med foreldreansvaret, så langt råd er, få si sin mening. Beslutning om helsehjelp som nevnt i bokstav b kan påklages til Helsetilsynet i fylket etter kapittel 7. Helsetilsynet i fylket kan vedta at helsehjelpen skal avsluttes inntil det er fattet vedtak på grunnlag av klage fra den andre forelderen eller andre med foreldreansvaret.''

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fått det korrekte lovsvaret av en annen.

Om du får problemer med gjennomføringen, bør du søke hjelp hos barnevernet. Barnevernet skal sørge for at barn får nødvendig helsehjelp dersom foreldrene ikke sørger for dette.

Skrevet

Hvorfor sier han nei?

Er skeptisk til alle ungene som blir diagnostisert med adhd og satt på dop (som jo Ritalin er), tror mange blir feildiagnostisert (dette mener jo også mange forskere).

Sier ikke med det at barnet ditt ikke har adhd, er bare prinsipielt skeptisk.

Og uansett - håper dette ordner seg til det bedre for barnet ditt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...