Gå til innhold

Sykemeldt pga sjefen - sjefen ringer meg

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke ha noe nick i dag
Skrevet

Jeg har vært utsatt for trakassering fra sjefen min i flere år og har nå fått diagnosen lett depresjon. Første dagen av sykemeldingen min sender han meg meldinger og ber meg ringe ham.

Har ikke hørt mer fra ham siste uken, men i dag ser jeg han har ringt igjen.

Det er jo han som har gjort meg syk. Jeg orker ikke snakke med ham, og i allefall ikke på to-mannshånd. Han er psykopat, og liker å gi med den ene hånda, for så å bruke det mot en i neste sving...

Har han lov til å ringe meg når jeg er sykemeldt??

Gjest klart det
Skrevet

Han har jo krav på seg å følge opp de sykemeldte, så klart han har lov å ringe deg.

Han vil i tillegg får krav fra NAV om å kontakte deg å ha oppfølgingssamtaler med deg.

Gjest Elextra
Skrevet

NAV krever at sjefen skal følge opp og ringe når en er sykmeldt, i hvertfall etter en tid.

Var jeg deg ville jeg tatt opp problemstillingen med legen - det må vel finnes muligheter for at kan spares for denne "oppmerksomheten" under de rådende forhold.

Skrevet

Jeg vet ikke om han har lov til å ringe deg eller ikke. Men jeg synes ikke du skal snakke med ham nå.

Send en mail til ham og si at du ikke ønsker å snakke med ham nå.

Skrevet

Han har jo krav på seg å følge opp de sykemeldte, så klart han har lov å ringe deg.

Han vil i tillegg får krav fra NAV om å kontakte deg å ha oppfølgingssamtaler med deg.

Vi har vært i konfliktsamtaler, der han kjører på og gir meg skylden for at han har mobbet og trakassert meg. Høvler over meg at jeg gjør en dårlig jobb, ikke gjør jobben min osv (i en sykemeldingsperiode 60 % sykem og 110 % arb.oppgaver).

Alt man sier og gjør mot ham brukes mot en i neste runde. Andre har vært sykemeldt pga ham, sluttet osv.. Jeg ønsker kun å snakke med ham med legen min tilstede..

Gjest klart det
Skrevet

Vi har vært i konfliktsamtaler, der han kjører på og gir meg skylden for at han har mobbet og trakassert meg. Høvler over meg at jeg gjør en dårlig jobb, ikke gjør jobben min osv (i en sykemeldingsperiode 60 % sykem og 110 % arb.oppgaver).

Alt man sier og gjør mot ham brukes mot en i neste runde. Andre har vært sykemeldt pga ham, sluttet osv.. Jeg ønsker kun å snakke med ham med legen min tilstede..

Det er "fear" det :)

Ta kontakt med legen din, så kan han veilede deg om hvordan dette løses. Det er ikke sikkert legen din er intr. i å snakke med han, men at han vet hvem som kan være din talsmann i saken.

Lykke til.

Hadde det vært meg hadde jeg blitt sykere bare å se at han har ringt :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt i tråd med god skikk at arbeidsgiver ringer sykemeldte ansatte for å høre hvordan det går.

Skrevet

Ikke bare har han lov, det er krav om at arbeidsgiver skal følge opp med samtaler.

Skjønner imidlertid at dette er problematisk. Om sjefen har gjort deg syk anbefaler jeg at du slutter og finner noe skjer. Blir bedre slik, og det er den letteste løsningen.

Skrevet

Har du kontakt med tillitsvalgt eller fagforening? Ville forsøkt å rådføre meg med dem. Sjefen din gjør i utangspunktet ikke noe feil ved å ringe deg. Tvert i mot.

Skrevet

Hva slags type spørsmål stiller han deg når han ringer nå når du er sykemeldt da?

Gjest summersun2
Skrevet

Det beste du gjør for helsen din er å søke jobb andre steder. En slik sjef forandrer seg aldri og du vil puste lettet ut når du befinner deg på den nye arbeidsplassen.

Skrevet

Sjefer på en bedrift - er som alle andre mennesker. De kan være helt topp og de kan være helt Psyke..

Skrevet

Har sjefen din den informasjonen h*n trenger mhp hvor lenge du blir sykemeldt i første omgang etc? I så fall er det begrenset behov for at han tar kontakt. Kan du sende en e-post eller SMS der du gir beskjed om neste gang han hører fra deg? Deretter lar du være å svare tlf. om sjefen ringer.

Er fastlege og/eller NAV kjent med årsaken til at du er sykemeldt? Har din sjef overordnede som kjenner til hans lederstil?

Håper du er godt i gang med å skaffe deg en ny jobb. Det er betydelig lettere å finne seg noe nytt når du er i en stilling. Ikke vent til du blir tvunget til å si opp.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...