Gå til innhold

Vival

Gjest Fattiglusa

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Har lenge vært plaget av urolig hjerte...sannsynligvis helt ufarlig ,men veldig ubehagelig.

Spurte fastlegen om noe som evt kan roe ned hjertet. Fikk en resept...og viste seg å være Vival. men er ikke det beroligende for f.eks en som sliter med angst? Det var hjertet og ikke meg selv jeg ville roe ned:-)

Eller er dette rett behandling? Ble litt usikker på dette.

En ting til, jeg sliter litt med flyskrekk. Når jeg først har fått Vivalen, kan disse brukes i flysituasjoner som beroligende?

Skrevet

Vival er angstdempende, og mange bruker det med god effekt mot flyskrekk.

Legen tenkte kanskje det var angst eller stress som utløser ubehaget med hjertet, siden han skrev ut Vival. Personlig synes jeg det var noe merkelig å bare skrive ut et medikament uten å si hva og hvorfor. Hvis du f.eks. har ekstraslag som er godartede, men lager ubehag for noen ville jeg sett mer logikk i å skrive ut en betablokker. Jeg synes du skal gå til legen din igjen og prøve å få klarhet i hva hn tenkte. Det ville jo være fornuftig å ta et EKG f.eks. Jeg mener ikke å si at det er noe galt med hjertet ditt, men å medisinere et sånt problem med Vival som er vanedannende mener jeg er feil - om det er snakk om en vedvarende plage.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes ikke en vinner mer enn en taper om en behandler urolig hjerte med Vival. Faren for avhengighet er meget stor. For flyskrekk derimot er Vival utmerket med mindre du flyr flere ggr i uken.

Betablokker er nevnt. Bedre enn Vival, men den har også sin pris. Sett deg inn i bivirkningene og vurder kost/nytte før du evt begynner.

Gjest vival/valium kan være nyttig
Skrevet

Jeg synes ikke en vinner mer enn en taper om en behandler urolig hjerte med Vival. Faren for avhengighet er meget stor. For flyskrekk derimot er Vival utmerket med mindre du flyr flere ggr i uken.

Betablokker er nevnt. Bedre enn Vival, men den har også sin pris. Sett deg inn i bivirkningene og vurder kost/nytte før du evt begynner.

Ikke enig. Jeg fikk Valium for høyt blodtrykk og hjerteslag på over 90 i hvilepuls. Valium fikk ned begge deler, og jeg lider ikke av angst....

Trenger ikke Valium for å fly.

Synes svaret ditt var veldig snevert....

Skrevet

Når det gjelder flyskrekk - har du min fulle sympati. Jeg har så flyskrekk at jeg nesten ikke kjører fly.. Går på Xanor - men er et vrak inne i et fly uansett..

Flyskrekk er helt jævlig..

Gjest flypysa
Skrevet

Hah! Vival mot flyskrekk har jeg prøvd. Prøvde først en og deretter to. Funka ikke i hele tatt enda jeg aldri har tatt noe sånt før. Det eneste som funka var en større mengde alkohol

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Hva mener du med "urolig" hjerte?

Jeg mener at hjerte slår "ukontrollert" noen sek.(føles sånn), stopper litt, så normalt igjen. Kommer og går i perioder, mest om kvelden. Tror ikke det skal være farlig, men veldig ubehagelig og blir litt engstelig når det står på som verst.

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Vival er angstdempende, og mange bruker det med god effekt mot flyskrekk.

Legen tenkte kanskje det var angst eller stress som utløser ubehaget med hjertet, siden han skrev ut Vival. Personlig synes jeg det var noe merkelig å bare skrive ut et medikament uten å si hva og hvorfor. Hvis du f.eks. har ekstraslag som er godartede, men lager ubehag for noen ville jeg sett mer logikk i å skrive ut en betablokker. Jeg synes du skal gå til legen din igjen og prøve å få klarhet i hva hn tenkte. Det ville jo være fornuftig å ta et EKG f.eks. Jeg mener ikke å si at det er noe galt med hjertet ditt, men å medisinere et sånt problem med Vival som er vanedannende mener jeg er feil - om det er snakk om en vedvarende plage.

Tenker akkurat som deg:-)

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Når det gjelder flyskrekk - har du min fulle sympati. Jeg har så flyskrekk at jeg nesten ikke kjører fly.. Går på Xanor - men er et vrak inne i et fly uansett..

Flyskrekk er helt jævlig..

Stakkars deg.....hater å fly, men har det heldigvis ikke så ille som du.

Skrevet

Jeg mener at hjerte slår "ukontrollert" noen sek.(føles sånn), stopper litt, så normalt igjen. Kommer og går i perioder, mest om kvelden. Tror ikke det skal være farlig, men veldig ubehagelig og blir litt engstelig når det står på som verst.

Okei. Forstår din engstelse. Ekstraslag/ekstracystoler er ubehagelig, men sjelden farlig. Jeg har forsøkt Vival selv og det fungerer ikke på mine ekstraslag. Jeg har også forsøkt betablokkere uten særlig effekt. Det som har hjulpet meg og gjort at disse ekstraslagene har godt fra hyppige til svært sjeldne er en daglig dose av magnesium. Verdt et forsøk!

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Okei. Forstår din engstelse. Ekstraslag/ekstracystoler er ubehagelig, men sjelden farlig. Jeg har forsøkt Vival selv og det fungerer ikke på mine ekstraslag. Jeg har også forsøkt betablokkere uten særlig effekt. Det som har hjulpet meg og gjort at disse ekstraslagene har godt fra hyppige til svært sjeldne er en daglig dose av magnesium. Verdt et forsøk!

Det skal jeg absolutt prøve:-)

Skrevet

Det skal jeg absolutt prøve:-)

Gjør det:) Håper det kan hjelpe deg også.

Gjest gittopp
Skrevet

Jeg er plaget med det samme som du. Men jeg har tatt ekg og det er påvist ufarlige ekstraslag. Jeg synes Vival hjelper i og med at det får meg til å slappe av, men en må være obs på avhengighetsfaren. En gang i blant går bra. så det sprøs vel hvor ofte og hvor mye du er plaget med det og om du er undersøkt nok for å utelukke at det er andre medisiner du heller skulle hatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...