Gå til innhold

NHD hvis dette var din pasient

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sannsynligvis et usannsynlig dillemma men det hadde vært interesant å høre noe om hva du tenker om det. Så hvis du har litt ekstra tid til å fantasere så....

Så en tv-serie hvor det kom inn en pasient som var helt fiksert på at det ene benet ikke tilhørte han, men måtte fjernes. Jeg har også lest og hørt om mennesker som ellers er psykisk friske som kan ha denne besettelsen. for at de skal føle seg hele så må en kroppsdel, armer eller ben amputeres. hittil har det ikke vist seg at medisiner har fungert for dette. Heller ikke psykoterapi.

Så hva hadde du gjort med pasienten tror du? Hva hadde vært det mest fornuftige stedet å begynne?

Blir det som anoreksi bare at besettelsen handler om noe annet enn å gå ned i vekt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville vært helt ærlig og sagt at jeg ikke kunne hjelpe vedkommende.

Skrevet

Denne tilstanden heter apotemnofili, så vidt jeg kan huske fra en dokumentar jeg så om det. Psykiatrien her nok lite å stille opp med mot dette. Dokumentaren jeg så, viste bl.a. en persons oppsettelse av denne grunn. Den viste til og med en som hadde skadet seg selv så en kroppsdel MÅTTE fjernes. Dette hadde gjort vedk. fornøyd ifølge det han selv sa og dokumentaren. Psykiatrien fornekter nok ikke dette som et problem, men jeg tror det er få som kan noe dyptliggende om det. Kanskje du finner noe ved å søke på "apothemnophiliac" føy evt. disorder til.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Denne tilstanden heter apotemnofili, så vidt jeg kan huske fra en dokumentar jeg så om det. Psykiatrien her nok lite å stille opp med mot dette. Dokumentaren jeg så, viste bl.a. en persons oppsettelse av denne grunn. Den viste til og med en som hadde skadet seg selv så en kroppsdel MÅTTE fjernes. Dette hadde gjort vedk. fornøyd ifølge det han selv sa og dokumentaren. Psykiatrien fornekter nok ikke dette som et problem, men jeg tror det er få som kan noe dyptliggende om det. Kanskje du finner noe ved å søke på "apothemnophiliac" føy evt. disorder til.

Kan vel være ledd i schizofreni og?

Skrevet

Jeg ville vært helt ærlig og sagt at jeg ikke kunne hjelpe vedkommende.

Kan du si noe om hvorfor denne typen problematkk ikke er tilgjengelig for behandling? Er det ikke noe likhet med f.eks. ocd eller sf?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du si noe om hvorfor denne typen problematkk ikke er tilgjengelig for behandling? Er det ikke noe likhet med f.eks. ocd eller sf?

Hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet bare at all erfaring sier dette.

Skrevet

ok, takk for tips. Har ikke hørt om dette begrep før, så jeg får slå det opp. Litt fasinerede problem egentlig for de som lider av dette er det jo et kjempeproblem. Har hørt noe om at tidlige barndomserfaringer, opplevelser kan påvirke dette. Husker at jeg var kjempemisunnelig på de barna som hadde briller da jeg gikk i tredje klasse. Jeg hadde så lyst på briller jeg også at jeg nærmest planla å ikke se noe som helst på synstesten. Regulering var også spennende, men ikke så spennende dagen etter ;)

Kanskje det er samme greia som skjer, bare at det handler om å fjerne kroppsdeler istedet?

Skrevet

Kan vel være ledd i schizofreni og?

jeg er ingen fagperson, men etter det jeg har lest om schizofreni så er ikke dette typisk. Det gir hele andre symptomer en slik besettelse, og det varer ikke fra barndommen av.

Skrevet

Hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet bare at all erfaring sier dette.

Hvis alle fagfolk tenker slik så er det jo vanskelig å få til noe som funker...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

jeg er ingen fagperson, men etter det jeg har lest om schizofreni så er ikke dette typisk. Det gir hele andre symptomer en slik besettelse, og det varer ikke fra barndommen av.

Typisk er det kanskje ikke, men kan fint få slike vrangforestillinger om at kroppsdeler ikke tilhører en selv, ved schizofreni...

Skrevet

Typisk er det kanskje ikke, men kan fint få slike vrangforestillinger om at kroppsdeler ikke tilhører en selv, ved schizofreni...

De som skiller denne lidelsen fra andre er at dette har oppstått i tidlig barndom. De er heller ikke diagnostisert med andre psykiske problemer. De blir sett på som friske bortsett fra denne besettelsen. Hadde de vært psykotiske så hadde dette vært utelukket. En schizofren med slike symptomer har høyst sannsynlig ikke hatt denne besettelsen fra tidlig barndom. Da skjer nok slike ting i psykotiske perioder

tror

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...