Gå til innhold

NHD: Når er man hypoman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bruker 10 mg Cipralex mot angst.

Angsten er borte, medisinen fungerer bra. Startet i Desember og medisinene har sakte men sikkert fjernet angsten- Deilig!

Jeg har nå mye mer energi om dagen, jeg er i godt humør og er igjen krativ og aktiv og trives med mennesker rundt meg.

Jeg merker imidlertid at jeg er relativt oppstemt. Jeg vet rett og slett ikke om jeg er litt hypoman, eller om det bare er at angsten har hemmet meg så mye at denne til ørelsen med selvtillit er uvant?

Jeg snakker mer enn tidligere, men kan fortsatt lytte. Jeg er adskillig mer imøtekommende mot mennesker. Jeg liker oppmerksomhet. Hodet mitt fungerer bedre enn normalt. Med det siste mener jeg at jeg er kjappere i hodet, jeg ser løsninger lettere og føler derfor også at jobben går lettere.

Jeg merker at jeg kjører litt mer agressivt i trafikken, men ikke farlig og sjansar ikke, men er heller ikke bekymret bak rattet som tidligere.

Når en har hypomani/mani, føler man seg bare bedre, raskere i hodet etc, eller er man faktisk det i en slik fase?

Skrevet

Jeg kan si noe om hvordan jeg har det.

Når jeg har vært nede for telling (depresjon, angst, sykmelding osv), skjer det vanligvis at jeg sparker litt ekstra fra når jeg endelig blir kvitt energiløsheten og klampen om foten. Da kan det være noen uker som lett kan forveksles med hypomani, og etter som jeg har lært meg å kjenne, har jeg tøylet meg noe for ikke ta helt av.

Det er imidlertid ikke hypomani i denne "rett-etter-sykdom"-fasen, bare noe jeg opplever som en slags frihetsfølelse når jeg endelig fungerer igjen. Det flater seg ut etterhvert. Jeg er en person som i friske perioder har bra med energi, og for min egen del ser jeg ingen grunn til å sykeliggjøre noe som absolutt er innenfor normalen. Jeg ser mine kolleger reagere med samme energikick hvis de har ligget nede med forkjølelse eller hva det enn skal være.

Jeg sier jeg tøyler meg, og med det mener jeg at jeg holder tilbake i forhold til å "ta igjen det tapte". Når ideene strømmer på, strukturerer jeg dem i form av å notere ned, og så porsjonerer jeg gjøremålene over flere dager. Ingen vits i å slite seg ut med det samme. Videre er jeg veldig selvkritisk i forhold til bilkjøring - er jeg i tvil om jeg er rasjonell nok, tar jeg heller toget eller får noen til å kjøre meg.

Omtrent samme tiltakene jeg ideelt sett skulle gjort når jeg er hypoman/manisk, men når jeg først har vippet over dit, greier jeg ikke i samme grad å se meg selv og ta tak. Derfor har forebygging blitt min strategi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om en ikke måler symptomene hos en spesialist, blir dette det beste svaret: "Når dine nærmeste sier at nå er du ikke lenger deg selv".

Skrevet

Jeg kan si noe om hvordan jeg har det.

Når jeg har vært nede for telling (depresjon, angst, sykmelding osv), skjer det vanligvis at jeg sparker litt ekstra fra når jeg endelig blir kvitt energiløsheten og klampen om foten. Da kan det være noen uker som lett kan forveksles med hypomani, og etter som jeg har lært meg å kjenne, har jeg tøylet meg noe for ikke ta helt av.

Det er imidlertid ikke hypomani i denne "rett-etter-sykdom"-fasen, bare noe jeg opplever som en slags frihetsfølelse når jeg endelig fungerer igjen. Det flater seg ut etterhvert. Jeg er en person som i friske perioder har bra med energi, og for min egen del ser jeg ingen grunn til å sykeliggjøre noe som absolutt er innenfor normalen. Jeg ser mine kolleger reagere med samme energikick hvis de har ligget nede med forkjølelse eller hva det enn skal være.

Jeg sier jeg tøyler meg, og med det mener jeg at jeg holder tilbake i forhold til å "ta igjen det tapte". Når ideene strømmer på, strukturerer jeg dem i form av å notere ned, og så porsjonerer jeg gjøremålene over flere dager. Ingen vits i å slite seg ut med det samme. Videre er jeg veldig selvkritisk i forhold til bilkjøring - er jeg i tvil om jeg er rasjonell nok, tar jeg heller toget eller får noen til å kjøre meg.

Omtrent samme tiltakene jeg ideelt sett skulle gjort når jeg er hypoman/manisk, men når jeg først har vippet over dit, greier jeg ikke i samme grad å se meg selv og ta tak. Derfor har forebygging blitt min strategi.

Høres ut som du har funnet en veldig bra strategi:)

Skrevet

Om en ikke måler symptomene hos en spesialist, blir dette det beste svaret: "Når dine nærmeste sier at nå er du ikke lenger deg selv".

Hmm.., faktisk et godt svar. Mine venner mener med stor sikkerhet at jeg nå er "vanlig".

Men vil mani gi faktisk bedre ideer og gode løsninger , eller er det kun en følelse den syke vil ha?

Skrevet

Hmm.., faktisk et godt svar. Mine venner mener med stor sikkerhet at jeg nå er "vanlig".

Men vil mani gi faktisk bedre ideer og gode løsninger , eller er det kun en følelse den syke vil ha?

Jeg kan forsøke å beskrive hvordan jeg var som hypoman: Dette er sikkert ingen "retningslinje" om hvordan andre kan være :).

Ekstremt tankekjør hele tiden, både i våken og i sovende tilstand. Når jeg våknet om morgenen var det et "ekko" i hodet mitt. Jeg hadde tusen planer, i starten greide jeg å gjennomføre noe, etterhvert ble jeg stående på gulvet og visste ikke hvor jeg skulle starte. Alt skulle gjøres samtidig.

Farvene ble skarpere, alt ble mye vakrere, rødt ble til skarprødt/lilla. Himmelen har aldri vært så blå.

Jeg trodde jeg kunne styre alt og hadde evner. Jeg var på en måte et overmennesker og hva andre mente betydde ikke lenger så stor en rolle.

Som regel varer dette bare 1 uke, men jeg hadde en periode som varte i flere måneder. Da ble jeg sliten og desto mere deprimert når jeg husket alt jeg hadde sagt og gjort...

Skrevet

Jeg kan forsøke å beskrive hvordan jeg var som hypoman: Dette er sikkert ingen "retningslinje" om hvordan andre kan være :).

Ekstremt tankekjør hele tiden, både i våken og i sovende tilstand. Når jeg våknet om morgenen var det et "ekko" i hodet mitt. Jeg hadde tusen planer, i starten greide jeg å gjennomføre noe, etterhvert ble jeg stående på gulvet og visste ikke hvor jeg skulle starte. Alt skulle gjøres samtidig.

Farvene ble skarpere, alt ble mye vakrere, rødt ble til skarprødt/lilla. Himmelen har aldri vært så blå.

Jeg trodde jeg kunne styre alt og hadde evner. Jeg var på en måte et overmennesker og hva andre mente betydde ikke lenger så stor en rolle.

Som regel varer dette bare 1 uke, men jeg hadde en periode som varte i flere måneder. Da ble jeg sliten og desto mere deprimert når jeg husket alt jeg hadde sagt og gjort...

Ok, takk for i for info:)

Jeg er nok ikke hypoman, bare tilbake etter en periode med angst og depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved mani går alt så raskt at en bare blir stående å spinne. Det blir intet produkt.

Gjest periodevis lite produktiv
Skrevet

Ved mani går alt så raskt at en bare blir stående å spinne. Det blir intet produkt.

"Ved mani går alt så raskt at en bare blir stående å spinne. Det blir intet produkt."

Dette var en veldig god beskrivelse, NHD;)

Skrevet

Dette har jeg opplevd i en av mine hypomanier. Det sto på i flere dager. Jeg hadde 1000 planer i hodet, alt gikk rundt og jeg sto på gulvet og greide ikke å utføre noenting.

Jeg forsto imidlertid at jeg ville virke veldig "rar" på andre mennesker, så jeg gjemte meg unna og sa jeg var syk.

Skrevet

Velvel, glemte å stille spørsmålet: Jeg var annerledes når jeg hadde denne hypomanien enn ved andre tilfeller. Alt var mye mere intens og jeg husker enda hvor mye dumt jeg sa og gjorde. Har egentlig lurt på om jeg var nært en mani i dette tilfellet?

Gjest bipolare klara
Skrevet

Ja da er det jo viktig å ha ærlige pårørende, eller folk som tør å si ifra.

Problemet er jo hvis en er veldig ofte hypoman og nyere bekjentskaper er vant til at en er slik..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...