Gå til innhold

Milde tvangstanker eller varsomhet?

Anbefalte innlegg

Gjest allergix
Skrevet

Jeg har flere allergier som preger meg i hverdagen, bl.a. parfymeallergi. Det skal ikke så mye til for at jeg blir tett, om noen på bussen har feil hårstylingsprodukt eller en pakke vaskepulver i butikken har revna så lukta sprer seg. Dette fører til at jeg tar forhåndsregler som å alltid ha med meg allergimedisin og holde meg unna situasjoner der jeg vet jeg vil møte mye lukt( julebord/vorspiel der folk møter nystyla og fulle i godlukt).

Nå i dag har gubben dratt alene i bursdagsfest for onkelungen sin. Jeg skulle veldig gjerne vært der selv da jeg ikke har hatt så mange sjanser til å treffe slekta hans. Men: leiligheten de bor i er bitteliten så all lukt blir veldig konsentrert. Det er langt å kjøre, hans bror sitter på i bilen. Vi vet ingenting om de som kommer og hvor mye godlukt de bruker. Om bare en person bruker feil/for mye godlukt, kan det medføre at jeg blir så tett jeg ikke kan bli der. Om jeg må dra, forkorter det besøket også for gubben og hans bror. Derfor ble jeg hjemme.

Så nå sitter jeg her og tenker... Er dette normal varsomhet, eller er jeg i ferd med å bli for opphengt i "worst case scenario"-tankegang? Allergi hindrer meg ikke i jobb eller normal sosial omgang, men gjør at jeg ofte velger bort fester/restaurantbesøk med venner og slekt. Jeg deltar om lokalet er stort (mye luft) eller vi er utendørs, har ingen problemer med sosial angst eller slike ting.

Når bikker varsomhet over i tvangstanker?

Skrevet

Det kommer jo ann på om du blir dødssyk av det, att det er en reel frykt, eller om du bare blir litt småsyk da er det tvangspreget.

Gjest allergix
Skrevet

Det kommer jo ann på om du blir dødssyk av det, att det er en reel frykt, eller om du bare blir litt småsyk da er det tvangspreget.

Er det bare litt (gå raskt forbi vaskepulverhylla i butikken, snakke forbigående med en som lukter middels sterkt) blir jeg tett i nesen, klør i øynene og hoster litt men det går over om jeg tar medisin. Er det langvarig eksponering (sitte på bussen ved siden av noen med mye parfyme, gå på do hjemme hos noen der det nylig har blitt brukt godlukt/hårstyling, sitte i møte i små rom der noen lukter sterkt) blir jeg veldig tett i pusten, øyne og nese renner og jeg hoster mye. Da er jeg avhengig av frisk luft og minst doble doser medisin, for at ikke halsen skal snøre seg helt sammen. Har blitt sendt på sykehus pga slik reaksjon.

Skrevet

Er det bare litt (gå raskt forbi vaskepulverhylla i butikken, snakke forbigående med en som lukter middels sterkt) blir jeg tett i nesen, klør i øynene og hoster litt men det går over om jeg tar medisin. Er det langvarig eksponering (sitte på bussen ved siden av noen med mye parfyme, gå på do hjemme hos noen der det nylig har blitt brukt godlukt/hårstyling, sitte i møte i små rom der noen lukter sterkt) blir jeg veldig tett i pusten, øyne og nese renner og jeg hoster mye. Da er jeg avhengig av frisk luft og minst doble doser medisin, for at ikke halsen skal snøre seg helt sammen. Har blitt sendt på sykehus pga slik reaksjon.

Da er det jo en reel frykt.

Skrevet

Slik du beskriver det har du en meget berettiget grunn til varsomhet. Med en så kraftig allergi ville det vært uansvarlig å velge og gå noe sted uten nødvendige medisiner.

Du kan selvsagt bli så forsiktig at det går ut over livskvalitet. Alt er en kost-nytte-vurdering. Hvor mye skadelig eksponering er denne tingen verdt å risikere?

Om jeg inviterte til selskap ville jeg vært positiv til en henvendelse om en parfymefri fest. Kunne godt ringt alle innbudte og forklart at en av gjestene hadde behov for at man ikke brukte.... og bedt dem omhyggelig sørge for at _alle_ gjestene kunne kose seg hos meg.

Jeg vet det ikke alltid er enkelt å be om særhensyn på egne vegne. Gir du de du omgås mye med mulighet til å ta hensyn til deg? Har du forsøkt, men fått døra i trynet?

Håper du kan finne flere arenaer der du ikke trenger bekymre deg over å kunne puste fritt.

mvh

Skrevet

Slik du beskriver det har du en meget berettiget grunn til varsomhet. Med en så kraftig allergi ville det vært uansvarlig å velge og gå noe sted uten nødvendige medisiner.

Du kan selvsagt bli så forsiktig at det går ut over livskvalitet. Alt er en kost-nytte-vurdering. Hvor mye skadelig eksponering er denne tingen verdt å risikere?

Om jeg inviterte til selskap ville jeg vært positiv til en henvendelse om en parfymefri fest. Kunne godt ringt alle innbudte og forklart at en av gjestene hadde behov for at man ikke brukte.... og bedt dem omhyggelig sørge for at _alle_ gjestene kunne kose seg hos meg.

Jeg vet det ikke alltid er enkelt å be om særhensyn på egne vegne. Gir du de du omgås mye med mulighet til å ta hensyn til deg? Har du forsøkt, men fått døra i trynet?

Håper du kan finne flere arenaer der du ikke trenger bekymre deg over å kunne puste fritt.

mvh

Tvangstanker er jo en ytterliggående konsekvens, av sjekketanker som alle har blitt utstyrt med igjennom millioner av år med evulusjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går i hvert fall ikke inn under det som kalles tvangstanker selv om mange mener at slike symptomer i hovedsak har en psykisk årsak.

Skrevet

Det går i hvert fall ikke inn under det som kalles tvangstanker selv om mange mener at slike symptomer i hovedsak har en psykisk årsak.

Hvem er 'mange' i denne sammenhengen? Fagfolk?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...