Gå til innhold

Dumt å ta medisin før trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dumt å ta medisin før trening? Er det slik at medisinen svettes ut på treningen? Gjelder det samme for kosttilskudd? Bør man vente med å ta medisin og kosttilskudd til etter treningen?

Onsdag1365380628
Skrevet

Hva slags medisin dreier det seg om da?

Skrevet

Har aldri hørt at man ikke skal ta medisiner før trening. Var det sånn, regner jeg med at det hadde vært allment kjent?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ingen slike rettningslinjer. Ingen medisiner brytes ned eller utskilles via svette.

Skrevet

Har aldri tenkt på problemstillingen før..men så tar jeg ikke medisiner. Som Winda sier så tror jeg dette hadde vært en kjent problemstilling dersom den var reell..

Kosttilskudd tar jeg i forbindelse med mat, og mat spiser jeg gjerne to timer før trening, samt nokså kort tid etter trening, så det løser seg selv.

Hvis jeg skulle drodlet om temaet uten noe særlig vitenskapelig belegg, ville jeg sagt at under fysisk aktivitet svetter du ut en del mineraler/salter/sporstoffer, så kanskje det er like greit å ta mineraltilskuddet før trening, så minsker du sjansen for underskudd pga en maratonspinning med stort vanninntak og mye svette. Nivået av salter/elektrolytter kan gå ned til et kritisk nivå i spesielt intense tilfeller (og ved overdrevet vanninntak). Men det er litt nisjetilfelle.. Å ha antioksidantnivået høyt før trening er sikkert også greit, for å minske det oksidative stresset som treningen påfører. Men om du heller tar det ved måltidet rett etter trening - jeg tror ikke det spiller noen rolle..

Konklusjon: jeg ville ikke bekymra meg så mye for problemstillingen.. :-)

Skrevet

Nei, det er ingen slike rettningslinjer. Ingen medisiner brytes ned eller utskilles via svette.

Gjelder dette kosttilskudd også? Det er vel best å ta det etter trening? Jeg tar krom før trening for å minske suget etter søtsaker etter trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...